Annons:
Etiketthjälp-ett-djur-direkt
Läst 3794 ggr
Toomai
2012-09-20 22:19

Cancer-spruta

Hej!

Jag skulle vilja veta hur ni gör när ni får erbjudande att ta vaccination mot någonting. Imorn ska jag ta sista sprutan för livmoderhlascancer och jag mår riktigt dåligt över att tänka på att det har testat på oskyldiga djur som lider och dör för att vi ska få vaccin mot en sjukdom. Det är helt föjävligt! Mamma ville först inte att jag skulle ta den, dock inte av det själet…:(

Jag vill verkligen inte ta den och det enda jag kan tänka på är de stackars djuren som ligger och skriker, eller inte orkar skrika.

Hur gör ni?

MajaGlad

Annons:
Afturelding
2012-09-20 22:23
#1

Av principsak brukar jag inte vaccinera mig på det stora hela. Av ganska många orsaker.

Jag har försökt be om att få medicin mot min ångestsjukdom som inte är djurtestad, eller i alla fall väldigt lite. Men trorts allt är det viktigare att jag mår bra och fungerar, jag kan göra så mycket mer då för alla underbara djur på annat håll Glad Jag tycker du ska se det på det sättet, att du liksom får "gottgöra" dem på annat sätt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Toomai
2012-09-20 22:27
#2

Åh, tack så mycket! Nu andas jag normalt igen! :)

MajaGlad

Sarah
2012-09-21 23:33
#3

Din hälsa tycker jag är det viktigaste. Självklart är jag emot djurförsök, tro inget annat och allt för lite pengar läggs på alternativ forskning. Men, nu finns det ett vaccin… en vän till mig dog i livmoderhalscancer så jag är lite extra känslig just där :(

Clariiz
2012-09-26 13:46
#4

Djurtester är nödvändiga (då pratar jag inte tester för smink, krämer och annat onödigt utan om just vaccin, både till människor och djur.) och varje gång du tar en alvedon elelr liknande stödjer du forskningen.

Men försöksdjur har det faktiskt bra, ett lidande djur avlivas. De har tillsyn av veterinärer och djurvårdare nästintill dygnet runt och alla har lagliga burar. De försöker också miljöberika i burarna och hitta på saker som håller djuren sysselsatta.
Detta gäller ju då i Sveriga, utomlands vet vi ju alla hur illa det kan vara.

Men må inte dåligt för att ge dig eller ditt djur medicin/vaccin eller liknande, då är det betydligt värre att använda smink eller olika krämer :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Toomai
2012-09-26 22:05
#5

#4 Det visste jag inte och så troode jag verkligen inte att det var! Glad

Tack så mycketGlad

MajaGlad

[Moa-]
2012-09-27 10:08
#6

Clariiz; nja, det kan jag inte sekundera. Att möss får hälsenorna avskurna utan bedövning och sedan hängs upp i svansen, är det värdigt djurliv?

Att låta möss törsta ut totalt, och sedan utsätta dem för elektriska stötar när de försöker dricka, vad är detta om ej utstuderat djurplågeri?

Har dessa djur det bra?

Länk till Djurens Rätts blogg.

Annons:
Clariiz
2012-09-27 10:40
#7

#6; Jag har precis jobbat en hel del med det här och lärt mig en hel del om ämnet. Djuren har det bra. Självklart kommer djur lida då det ändå är tester de gör, men dessa djur avlivas snabbt. 
Djurens rätt och green peace i all ära men ibland kan de gärna överdriva saker. Ska inte uttala mig om just detta men tar det med en nypa salt då det i Sverige är otroligt stränga regler på hur djurförsök utförs samt hur djuren ska det. Veterinärer ska finnas anställda på plats eller dagligen undersöka djuren. utbildade djurvårdare sköter dem. Känner en kvinna som jobbat på ett sådant här ställe dessutom, och skulle själv kunna tänka mig att jobba med något liknande bara för att jag personligen då skulle kunna göra mitt bästa för att djuren ska få det så bra som möjligt.

Jag är helt emot ondödiga försök, absolut inte det jag säger, och många gånger kan smärtsamma försök göras i onödan. Men när jag har mensvärk går det inte att beskriva hur glad jag är över mina receptbelagda piller. Eller när min morfar hade cancer, hur tacksam jag är över att det upptäcktes och att han ca 2 år senare kunde friskförklaras.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Moa-]
2012-09-27 10:59
#8

Clariiz; läste du länken? Jag kan anse att vissa djurförsök är nödvändiga, däremot plågas djuren i majoriteten av fallen.

"I Linköping skärs hälsenan av på råttors bakben. Två dagar därefter hängs råttan upp i svansen så att den bara kan stödja mot burgolvet med framben och framkropp. Så ska den hänga tills den dödas efter 14 dagar. Försöken görs för att studera läkning av senor."

Att säga att detta är skonsamt är ju ett hån… Nödvändigt kan diskuteras.

Cancermediciner anser jag att vi skall forska på, däremot ej på smärtstillande, vi har redan alldeles för många av dessa.

Expressen rapporterar om samma sak. Samt Corren. Jag har läst själva universitetsrapporten tidigare, som säger exakt samma sak, skall se om jag kan återfinna även den.

+ ansökan till Jordbruksverket

Clariiz
2012-09-27 16:34
#9

Jag läste det men somsagt tänker jag inte säga något om det. Även skrivit att många försök kan vara plågsamma men djuren har tillsyn av veterinärer dagligen och Sveriges lagar följs.
Nu skulle Sveriges lagar kunna bli så otroligt mycket bättre, men det är i alla fall något..

Utan djurförsöken skulle vi knappt ha någonting idag, därför kan jag inte vara emot det. Endast mot smink och andra onödiga produkten men även detta är otroligt svårt att undvika.
"Icke djurtestat" betyder endast att just slutprodukten inte är testad på djur, men allt som finns i produkten är med största sannolikhet redan testat.

Jag är emot djurplågeri av alla former och driver själv ett omplaceringshem för djur som farlit illa eller inte kan bo kvar i sitt nuvarande hem. Så du behöver inte förklara något om djurplågeri för mig :P. Jag vet hur hemskt det kan vara och vissa tester är helt sjuka men de är ibland också nödvändiga för både människor och djur.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Moa-]
2012-09-27 16:41
#10

Clariiz; att säga att det ej är plågsamma försök och att de är snabba är rena lögner, så varför påstå det? Bemöt argumenten om du är av en annan åsikt i sådana fall.

EU har förbjudit försäljning av djurtestad kosmetika, detta omfattar tester både på slutprodukten och på ingredienserna. Finns ett fåtal undantag för vissa ingredienser, men dessa undantag löper ut nu i årsskiftet 2012/2013.

Låter inte som om du är så påläst som du vill ge sken av…

Europeiska kommissionen

Clariiz
2012-09-27 16:50
#11

#10; Sminkdelen kan jag inte mycket om så det där blev jag väldigt glad över att läsa :)

Men jag står fast vid min åsikt, eftersom lagarna följs, veterinär ska finnas tillgänglig dagligen samt att djuren sköts av utbildade personer så kan jag inte vara emot djurförsök. Lidande djur ska avlivas och jag väljer att tro på att det är så det går till. Dessutom får företagen stänga ner om det inte sköts då det även är regelbundna kontroller.
Inga djurförsök ska ske i onödan och jag väljer att se på det att ja 5 individer kanske sätter livet till med de kanske räddar 50 av sin egen art och 100 av någon annan. Eller 5000 liv kanske avslutas på ett inte allt för härligt sätt men dessa liv kanske räddar 100 000 andra.

Jag kan inte vara emot djurförsök eftersom vi inte hade vart någonstans idag. Är man helt emot det kan man inte använda något läkemedel/vaccin, tandkräm, hudkräm, lypsyl, många klädesplagg osv.

Alternativ forskning i all ära, men än så länge finns det inget som kan ersätta.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Moa-]
2012-09-27 17:05
#12

Det har nyligen varit olagligt att kastrera smågrisar med bedövning i Sverige. För tillfället är det valfritt, från 1/1 2016 kommer bedövning att vara obligatorisk. Vårt djurskydd ger jag en mycket för med andra ord.

Att ge råttor elstötar när de helt uttorkade försöker dricka, vad kallar du det förutom lidande? Att du väljer att blunda för verkligheten gör inte att verkligheten förändras.

Om du anser att det är värt att offra dessa djur för andra, hur ställer du dig till människotester? Om 5 människors lidande kan rädda 500 andra människor, är detta då okej?

Jag ser inga problem med att nyttja produkterna som framtagits, de är så kallade "sunken costs" det går ej att återfå de plågade djuren eller göra deras lidande ogjort. Det vi kan göra är att arbeta för en förändring. Kämpa för att ej fler djur skall behöva genomgå samma sak. Steg ett måste vara att kritiskt våga granska verksamheten, komma fram till att det ej är en solskenshistoria.

kelfwing
2012-09-27 19:16
#13

Frågeställaren undrade hur vi ställde oss till att ta cancer-spruta i detta fall.  Hur nödvändigt/plågsam- icke plågsam djurförsök är tycker jag ska  ta i annan tråd.   För som jag förstått är alla som skrivit inlägg överens om att trådskrivarens hälsa är viktigast och hon ska inte ha dåligt samvete för sprutan.  Men diskutera principfrågan djurförsök tycker jag som sagt hör hemma i annan tråd och skulle kunna ev. skrämma upp trådstartaren ännu mer.  Och de flesta ville väl motsatsen…?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
kelfwing
2012-09-27 19:16
#14

Frågeställaren undrade hur vi ställde oss till att ta cancer-spruta i detta fall.  Hur nödvändigt/plågsam- icke plågsam djurförsök är tycker jag ska  ta i annan tråd.   För som jag förstått är alla som skrivit inlägg överens om att trådskrivarens hälsa är viktigast och hon ska inte ha dåligt samvete för sprutan.  Men diskutera principfrågan djurförsök tycker jag som sagt hör hemma i annan tråd och skulle kunna ev. skrämma upp trådstartaren ännu mer.  Och de flesta ville väl motsatsen…?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Clariiz
2012-09-27 19:39
#15

#12; Hur ska man göra då menar du? Skulle det finnas ett bättre alternativ där ingen kom till skada vorde det ju underbart. 
Men det är samma sak som med kärnkraftverk, sånna är det många som inte vill ha. Men elen räcker inte till annars, är du villig att leva utan el? Förmodligen inte.

Jag försöker inte måla upp djurförsök som en solskenshistoria för det är det inte. Det är långt ifrån ultimat men det är så det är och sätten det görs på kan nog inte bli så mycket bättre.
Man kan inte bara klaga, klaga och klaga om man inte har någon idé om hur man kan göra på något annat sätt (och som faktiskt funkar).

Jag antar att du vill kunna bli behandlad om du får cancer eller få medicin om du får AIDS? Tack vare forskningen kanske du tom kan bli frisk från AIDS i framtiden. Men för det krävs forskning. Är du villig att ställa upp som testperson och rädda några djur?

Skulle dessa 5 människor själva välja att ställa upp i forskningen så absolut! Varför inte? Det är deras val och kommer ge bättre resultat än vad någon annan art kan ge.

Men nu lämnar jag den här diskussionen för som #13 handlar det här om något annat :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sarah
2012-09-27 23:38
#16

Tack Kelfwing. Starta en ny tråd om djurförsök om ni vill fortsätta diskutera :) Det är en viktig fråga och den får absolut diskuteras hur mycket som helst, men kapa inte TS tråd.

[Moa-]
2012-09-28 10:02
#17

Jag kommer aldrig att förstå det där… Varför döda alla diskussioner?

Det har en klar koppling till ämnet, beroende på hur vi ser på djurförsök så anser vi att det är okej eller ej att nyttja produkter som tagits fram genom djurförsök. Det går ej att säga att det är en separat fråga. Utdrag ur TS inlägg:

"…jag mår riktigt dåligt över att tänka på att det har testat på oskyldiga djur som lider och dör för att vi ska få vaccin mot en sjukdom."  "Jag vill verkligen inte ta den och det enda jag kan tänka på är de stackars djuren som ligger och skriker, eller inte orkar skrika."

Menar ni då helt seriöst att en diskussion om huruvida djuren lider vid djurförsök eller ej är OT? (Personligen ser jag ej OT som något negativt heller, men det verkar ju tyvärr vara många som gör.)

Sarah
2012-09-28 13:48
#18

Oftast tycker jag att OT i en tråd är ok, det är väldigt sällan jag går in och bryter trådar. Men, i det här fallet är stämningen lite hetsig och det tycker jag inte att TS ska behöva ha i sin tråd då hon redan mått dåligt över tanken på sprutan. Men, generellt håller jag med dig.

[Virvelvindsflickan]
2012-09-30 00:35
#19

Av skälet att min mammi har livmoderhalscancer så måste jag vaccinera mig. Jag ska ta sista sprutan i Januari.. dock känns det förjävligt att det är djurtestat. verkligen.

Man måste ha i tankarna att det även kan leda till döden/sjukdomar för en om man inte tar sprutan/sprutorna. För vem vill ha cancer? Men samtidigt, djuren har inget att säga till om tyvärr.. :/

Upp till toppen
Annons: