Annons:
Etiketthälsa
Läst 7242 ggr
Decades
9/23/12, 7:20 PM

Huvudvärk

Hej. Jag har varit vegetarian i mer än sex år och för ett par år sedan började jag uppleva en mycket stark huvudvärk, som mestadels sitter på huvudets ovansida. Kan bäst beskriva känslan som krampande/värkande och periodvis har jag värken varit så stark att den nästan har varit outhärdlig. Jag har varit i kontakt med läkare och även gjort hjärnröntgen/EEG för att utesluta att orsaken är neurologisk och provsvaren var helt normala. Den enda förklaringen som jag hittar är att det har med kosten att göra.

Är det möjligt att jag har brist på någonting eller att jag får i mig för lite protein/fett? Jag har aldrig tagit några kosttillskott utan mådde bra ändå de första fyra åren som vegetarian.

Funderar nu på att pröva kosstillskott och undrar vilka ämne som är viktiga att få i sig extra av som vegetarian?

Annons:
Sarah
9/23/12, 8:37 PM
#1

Du är vegetarian och inte vegan? Som vegetarian är det inget man inte får i sig om man äter varierat och ser till att äta baljväxter. Utan att veta hur du äter känns det omöjligt att veta vad som eventuellt kan saknas. Huvudvärk kan ju vara stressrelaterat, migrän osv osv osv…

Saga85
9/26/12, 10:40 PM
#2

Jag tycker det låter som migrän. Hur gammal är du? Jag har en vän som missade en hel del skola på gymnasiet pga migrän, men för henne funkade akupunktur med jämna mellanrum.

Själv får jag migrän då och då, den kom oftare i slutet av tonåren och runt 20, men nu var det ett bra tag sedan sist. Fast det kan iof även bero på att jag lärt mig hur det känns när den smyger sig på.

Decades
9/26/12, 11:56 PM
#3

Jag är tjugofem snart och har haft den här huvudvärken i snart tre år, mer eller mindre oavbrutet, alltså sedan jag var 22. Migrän kan ju vara en möjlig förklaring. Anledningen till att jag tar upp det här är att jag inte hade några liknande problem innan jag slutade äta kött, samt att jag undrar om det är något ämne som jag kanske inte får i mig tillräckligt av i min kost (är laktovegetarian, äter alltså mjölkprodukter men undviker ägg).

Sarah
9/27/12, 12:58 PM
#4

Igen, det beror på HUR du lägger upp kosten. All näring finns i det du äter, men är det ngt man inte får i sig så beror det på att man lägger upp kosten fel. Äter man bara snabbmakaroner och soakorv så får man brister, men äter man varierat med baljväxter, frön, nötter, mycket grönsaker och frukt så ska man inte få brister. Utan att veta ngt om hur dina dagar ser ut så är det omöjligt att veta. Men, det kanske inte vore fel för dig att ta ett blodprov och kolla.

Upp till toppen
Annons: