Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2170 ggr
Soul92
2012-12-05 20:51

Från blandkostare till ''demivegetarian?''

Hej! Är ny på sidan och planerar att ändra min kosthållning. Jag är blandkostare nu, men jag vill gå mot en vegetarisk inriktning, laktos och ägg + en enstaka fisk, (jag bor ju som sagt var i sverige som är mörkt större delen av året.) Är relativt bra på att laga mat och experimentera och har stöd i mina kära vänner som är vegetarianer nästan hela bunten. Jag har tagit mig friheten att läsa igenom lite inlägg och diskussioner här på Vegetariskt i fokus. Jag förstår att det finns mycket att lära och många definitioner.

Varför jag har valt att göra detta nu är för att jag är 1. Vuxen, dock jag kallar inte min farfar eller min lillasyster i 6:e klass för mördare för att de äter kött i skolbespisningen. Jag måste inte äta kött för att överleva och det är min individuella frihet. 2. Djursskyddsperspektiv, jag vill jobba med djur och det innebär att man får läsa på en hel del och mycket kan med hjälp av forskning bli bättre, om det läggs ner tid och pengar. Vilket i många fall (skräckfall) visar att det inte gör 3. Miljöperspektiv och hälsa, jag har undermedvetet börjat peta bort framför allt rött kött och även vitt kött ur min matlagning. Jag blir illamående av att se på kycklingvingar och venhål på oxfilén. Det blir en psykologisk spärr. (ja ni får skratta för det låter patetiskt men det ahr blivit en fobi) I och med att jag inser att jag ser ut sådan själv på insidan.

Jag kommer att göra denna förändring men Rom byggdes inte på en dag:) Jag inser också att jag inte är perfekt och att jag kommer att bli dömd av vissa och rättad av andra, men av de flesta bli bemött med respekt och tillika intresse.

Ser fram emot att få chatta med er kloka och fina människor!

P.S - Ursäkta vissa stavfel! Jag skriver i ett svep!

Annons:
Sarah
2012-12-06 02:57
#1

Välkommen igen :)

Tror inte att ngn här tycker att man är patetisk som känner äckel för kött. Även om allas anledningar är olika till varför man vill minska sin konsumtion så är resultatet det viktigaste i mina ögon. Alltså en minskning och varför man väljer det är för mig inte lika viktigt. Däremot tycker jag att det är viktigt att människor gör genomtänkta val då de äter.

Tänker du dig att fisken ska väga upp för brist på soljus? Vi är många som inte har brister trots att vi är utan fisk och sol under vintern :P Själv är jag ganska noga med att få mängder av soljus under den tid som går här, men även under vintern är jag ute mycket på dagtid. Doch har jag ett jobb där jag kan välja arbetstid… Men, var sak har sin tid och det är bra att ta allt i sin egen takt så att man sedan håller kvar vid en ny matkultur och inte ger upp efter en kort tid.

Lycka till och dra dig inte för att ställa frågor.

kelfwing
2012-12-08 16:37
#2

Många som idag är veganer har börjat som pescetarianer/demivegetarianer så vi gratulerar till dig att börjat äta mera vegetariskt.

Behöver du hjälp med recept eller annat, så säg till!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: