Annons:
Etikettmatprat
Läst 3051 ggr
~Miriel~
2012-12-26 14:03

Mat från grunden

Hej!

Har börjat inse att det finns rättså mycket "konstigheter" i maten som man köper i affären och skulle gärna villja laga mer mat från grunden. Jag börjad nydligen att äta vegetarisk så recept och ideer på vad för slags basmat man kan ha hemma vore jätte bra!

Annons:
cokolada
2012-12-26 15:54
#1

vad gäller färsen tex skulle jag inget annat än rekommendera Anammas sojafärs i frysdisken, det är enligt mig den mest naturliga färsen som går att tillaga snabbt (kolla innehållsförteckningen) och finns dessutom i 1kg-förpackningar vilket gör den billigare oxå.

Dessutom är det varken påfärgad eller smaksatt så det tål att kryddas på rejält om man gillar sånt (jag älskar kryddor ;)

Eftersom den är ganska ny hos mig har jag inte testat att göra bullar/burgare än men skulle nog tro att detta går. Annars kan man alltid gör fyllda paprikor och moussaka t ex ;)

kelfwing
2012-12-27 13:09
#2

Kolla in in TrevorS blogg

Veganrecept & Galna Upptåg på adresen

veganen.blogspot.com/ Han lagar mycket från grunden (visserligen veganskt) och undrar något eller har egna idéer som du vill ha tips och råd kan du fråga antingen på bloggen eller på vegan i fokus där han är Sajtvärd. Han är alltid glad att hjälpa till

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

~Miriel~
2012-12-27 19:38
#3

Tack så mycket för tipsen! (Just nu vill jag bara gå och släga min ätstörning i soptunnan allt så gott ut)… Ni vet inte om det finns något mer som man kan göra själv istället för att köpa det i affären?

kelfwing
2012-12-27 20:14
#4

Om du tycker om seitan"kött" så kan du göra det själv. Kolla in denna sida så fall: http://www.vardagsmatad.se/

Sen kan du göra biffar/bullar av vilka grönsaker/bönor du vill . Ha bara i något bindande som t. ex ägg eller majsmjöl (och lite vätska om du använder mjöl som bindningsmedel.

Pannacotta går mig veterligen att köpa vegetarisk men går utmärkt att göra själv.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

~Miriel~
2012-12-27 20:38
#5

Jag har faktiskt aldrig smakat seitan…

Sarah
2012-12-30 14:33
#6

Baljväxter är enkelt att ha som grund för att laga maten från grunden. Grytor, röror, färser, biffar etc.

Annons:
KastKatt
2013-01-03 05:16
#7

Jag använder ofta linser istället för färs. Gott, billigt och nyttigt.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

~Miriel~
2013-01-03 20:44
#8

#7 Hur då? Har en till i familjen som är vegitarian och när det vankas tacos m.m så brukar hon använda qournfärs, sen finns det väll även sojafärs?

KastKatt
2013-01-03 20:55
#9

#8 Kokar linserna som det står på förpackningen (jag andvänder bara röda för jag tycker de är godast) så länge stekar jag de eventuellta grönsakerna som ska vara i färsen.

Sen slänger jag grönsaker, linser (som inte är helt färdigkokta, de ska ha lite konsistens för de kokar tillsammans med det andra) och krossade tomater och kryddor. Hade det som tacofärs häromdagen, det var uppskattat.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kelfwing
2013-01-03 21:25
#10

#8 Ja, det finns quorn och soajfärs att köpa färdig men många vegetarianer gör en billigare färs på valfria bönor eller linser. lök, krossade tomater och kryddor. Svamp går både att ha som tillägg och bas i vegetaris färs.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

~Miriel~
2013-01-05 12:03
#11

Aha, det var smart att använda linser som färs.

Upp till toppen
Annons: