Annons:
Etikettdjurnyheter
Läst 2586 ggr
kelfwing
2013-01-20 12:31

Kräftdjur kan känna smärta enligt forksningen

Nu har en grupp brittiska forskare från Queens University i Belfast  kommit fram till att kräftor och krabbor kan känna smärta.   I exprimenten skulle djuren välja en av två grottor i akvariet.  I den ena grottan fick de elektriska stötar. Krabborna lärde sig snabbt att undvika denna grotta.

Detta försök kan påverka hur allätare tillagar krabbor. Nu brukar kockar ofta ta bort klorna från levande krabbor ller lägga krabbor i kokande vatten.

Källa: sundweb.com

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[dynamitella]
2013-01-20 12:38
#1

Det förvånar mig konstant över att folk antar att djur inte känner smärta eller stress bara för att det inte är bevisat.

Är det inte hälsosammare för alla att anta att samtliga djur på planeten upplever smärta, och sen ändra sig när det motbevisas istället? Vrickad värld vi lever i.

kelfwing
2013-01-20 12:41
#2

Det förvånar mig också konstant.  Jag håller helt med dig.  Men jag tror det beror på människans iver/besatthet att bevisa att hon är unik och därmed herre över alla djuren och därför kan behandla dom så som hon vill. Först var det att djur bara hade instinkter, sen att de inte använde verktyg,  sen att de inte har något riktigt språk (vilket vissa fortfarande hävdar, men när djuren har speciella läten för ett visst rovdjur så är det ju ett språk…) och nu är det det här med smärta.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[dynamitella]
2013-01-20 12:44
#3

Precis. Det är säkerligen för att rättfärdiga våra inhumana metoder och tankesätt :)

Gurky
2013-01-20 13:44
#4

Vissa djur kan även tänka i flera led när det gäller problemlösning.

Aribigga
2013-01-20 13:51
#5

Jag är också farsinerad över hur korkade folk är. Varför skulle kräftdjur inte kunna känna smärta? Det är ju hur grundläggande som hellst…

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
2013-01-20 14:09
#6

Gurky: det har du så rätt i.

Aribigga: så sant!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: