Annons:
Etikettmatprat
Läst 1684 ggr
kelfwing
2013-01-21 16:23

Goda soppor - tipsa!

En god varm soppa slår väl inte fel i kylan och mörkret?

Tipsa om dina favoritsoppor!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Sarah
2013-01-21 20:49
#1

Gröna ärtor är ngt jag inte vill vara utan hemma :) Grön ärtsoppa är en favorit, Brukar värma frysta ärtor i boljong och lite vitt vin, mixa till en bra konsistens, sen koka upp med lite vitpeppar och sen när det är nästan klart häller jag i lite hela ärtor och havregrädde.

kelfwing
2013-01-21 23:35
#2

Sarah: Grön ärtsoppa går inte av för hackor. Det är en såndär rätt som jag när jag får den på fina middagar undrar varför jag inte gör den oftare själv.

Till vardags är jag själv fan av dess kusin torkade gula ärters soppa men det orkar jag inte stå och laga till vardags. Så jag köper den färdigt (de där "korvarna" med vegetarisk ärtsoppa".  Konsumbutikerna brukar alltid ha vegetarisk ärtsoppa men efter lite övertalning (frågade ett par gånger i kassan och på golvet och påpelade jag hade närmare till deras affär än konkurrenten konsum) tog även min lilla ica-affär in det i sortimentent.   De kostar runt 10 -15 kr styck beroende på affär och märke på soppan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
2013-01-22 10:25
#3

Ja vanlig ärtsoppa är oxå jättegott. Den gröna är nästan lika enkel att göra som att öppna en soppkorv så det gör jag minst en gång i veckan :)

kelfwing
2013-01-22 12:52
#4

Sarah: Sant. Men jag förknippar grön ärtsoppa med fin mat, så du vill jag åtminstone ha någon efterätt också och kanske någon festlig huvudrätt också. Det blir helt plötsligt mycker mer jobb…. Men det är ju jag :)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
2013-01-22 12:55
#5

Haha, för mig har det blivit snabblunch som jag äter direkt ur kastrullen framför datorn då jag jobbar :)

kelfwing
2013-01-22 14:14
#6

Sarah: Tur att vi alla är olika Glad

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
MalinFrosch
2013-01-24 17:47
#7

Min absoluta favoritsoppa just nu är Sötpotatis- och Linssoppa!
Matig, mättande och mumsig!

Ps. Är också gott att tillsätta lite majs i. Men det är ju en smaksak :)

kelfwing
2013-01-24 20:27
#8

Det låter kanongod MalinFrosch!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Intehärutandär
2013-01-24 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Broccoli & ostsoppa. Skrattande

[Moa-]
2013-01-24 23:26
#10

Ja, hemgjord ost och broccolisoppa, gärna med en skvätt vitt vin i är kanon gott! =)

kelfwing
2013-01-24 23:46
#11

Broccolisoppa är gottt, håller jag med om Moa och Snovit 79.  Tack för tipset och bilden Snovit 79!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Intehärutandär
2013-01-25 10:34
#12

Här är receptet om någon önskar. Älskar den, köpte förut en ost & rotsakssoppa från det finska märket "Annikki", men det går inte att finna mer. Efter lite googlande, så fann jag denna istället. Glad Man kan säkert ha i rotsaksstavar, har inte kommit dit ännu.

Gillar denna för det är lite sting av fransk senap och krisp av broccolin och paprika.

(Man kan säkert modifiera den till hel-vegetarisk)

[Moa-]
2013-01-25 11:06
#13

Så avancerat orkar inte jag, jag kokar broccoli, har i salt, peppar, vatten, grädde/mjölk/annat vitt krämigt, lite ost och eventuellt en skvätt vitt vin och sedan ned i blendern. Vill man ha något att tugga på så spara några broccolibuketter innan mixandet. Det skall gå snabbt att laga mat (i alla fall ibland). =P

Annons:
Intehärutandär
2013-01-25 11:17
#14

Fast jag tycker detta är snabbt. ;) Fast jag gör ostsåsen, samtidigt som jag steker lök och lite paprika. Häller på vatten och buljong på det. Och i broccolin. Häller i ostsåsen, då broccolin är mjuk. Orkar inte med tre steg. Glad

Upp till toppen
Annons: