Annons:
Etikettmatprat
Läst 17093 ggr
kelfwing
2013-01-22 23:30

byta ut gelatinblad mot gelésocker

När jag surfade runt efter alla hjärtans dag- recept hittade jag denna information som i tycke var bra om hur man byter ut gelatinblad mot gelésocker i recept.

"Hur byter jag ut gelatinblad mot Gelésocker Multi i mina recept?

Svar: Det finns ingen omvandlingstabell mellan gelatinblad och gelésocker.
Gelésockret ska koka tillsamman med vätskan man använder, det räcker inte som med gelatin att smälta det och blanda ner i t ex vispade kalla smeter. Mängden gelésocker beror på vilken typ av vätska det blandas med. Till 5 dl vispgrädde används 1 dl gelésocker. Är vätskan vatten, vin, saft eller juice tar man 2 dl för att få en fast gelé. Vill man göra gelé till söndagssteken av t ex råsaft från vinbär eller äpple kan man inte ta mer än 1 dl av denna till 1 dl gelésocker."

Ovanstående stycket är citerat från dansukker.se i deras fråga och svar- adelningen.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
TatsuOni
2013-01-23 17:51
#1

Vart kan man köpa det? Jag har inte hittat något vegetariskt alternativ till gelatin där jag bor. Någon som vet om det finns någon bra internetsida?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kelfwing
2013-01-24 00:17
#2

Alla vanliga livsmedelsbutiker har mig veterligen gelésocker numera.

gelésocker brukar ofta stå i bakhyllan eller bredvid det vanliga sockret. Ananrs kan du bara fråga i affären efter gelesocker (det behöver inte vara märket multis).  Angående internet så kan du köpa det på cooponline

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
2013-01-24 06:55
#3

Det finns även vegetariskt gelepulver har jag sett. Det måste vara enklare att byta ut gelatin mot det då gelepulver ofta står som alternativ till bladen. Vad sugen jag blev på pannacotta nu ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

TatsuOni
2013-01-24 09:17
#4

Har inte sett det bland bakgrejerna, men de kan ju ha fått in det nyligen eller så har de det någon annanstans… Ska kolla nästa gång jag är i en större affär:)

#3 Gelepulver fanns det här förut, men sen tog de bort det ur sitt sortiment. De kanske har tagit in det igen om jag har tur. Lite tråkigt när släktingarna beställer gelébakverk till födelsedagar av mig, som jag själv inte kan äta sen:P


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kelfwing
2013-01-24 11:29
#5

# 4  Syltsocker kan det också heta (kanske är det lite mindre pektin i det men det ska gå att göra både gelé och socker med)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

TatsuOni
2013-01-24 13:05
#6

#5 Tack:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
M
2021-11-08 10:51
#7

Gelé socker är dåligt innehåller karragenan och fruktkärnmjöl. Inga tillsatser man vill ha i sin kropp.

Upp till toppen
Annons: