Annons:
Etikettrecept-röror
Läst 2697 ggr
kelfwing
2013-02-12 08:41

Jordärtskockhummus

Jag har ännu inte provat detta spännande recept på jordärtskockhummus men jag tyckte det lät så spännande att göra hummus av jordärtskockor att jag ville dela med mig.  Jag har fått receptskaparen Paula Rooths tillstånd att skriva upp det här.

Receptet hittade jag i Fria tidnngen  nr 9 årgång 6

5-6 jordärstkockor

3 matskedar  sesampasta

2 msk olivolja

0,5 dl vatten 

2 vitlöksklyftor 

saften från en halv citron

salt och peppar eftersmak

Skala jordärtskockorna och koka  dem tills de har blivit mjuka, cirka  20 minuter. Mixa skockorna i matberedare eller med en stavmixer. Blanda i tahini, olivolja, citronsaft och pressa i vitlöken  samtidigt som du mixar. Späd med vatten till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar.

/Publicerad med tillstånd av Paula Rooth

Vill du läsa mer fler recept av Paula,  kolla in hennes sida mitt lilla gröna här:   http://mittlillagrona.wordpress.com

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Aribigga
2013-02-12 21:20
#1

Låter ju intressant, hur äter man hummus och med vad?

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
2013-02-12 21:38
#2

Hummus är en röra som egentligen görs på kikärtor, tahini, vitlök och citronsaft.  Hummus kan användas som dipp eller som pålägg på mackan eller som en röra på t. ex en meze-tallrik.

Du kan ha hummus på mackan.

du kan dippa chips, morotstavar, gurkstavar i det.

Du kan ha den som tillbehör till vegetarisk kebab

som en sidorätt på en buffé

Du kan ha det som "sås/dipp" till nykokta rotfrukter (rödbetor, poatis, palsternackor, moröter).

Du kan ha det i en potatis/rotfruktsgratän utan och ha ett lager hummus längs up istället för ost.

Du kan avsluta fyllda paprikor/tomater med ett lager hummus ovanpå.

Detta är några saker du kan använda hummus till. Men vanligast är nog hummus som smörgåspålägg, dipp, och tillbehör till kebab.

Eftersom jag inte är någon fan av kikärtor så är jag ingen vidare fan av riktigt hummus (alltså gjord på kikärtor) tyckte jag detta recept med den inhemska råvaran jordärtskockor.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Saga85
2013-02-12 21:41
#3
Upp till toppen
Annons: