Annons:
Etikettallmänt
Läst 2474 ggr
eamy
2013-02-18 17:57

Underlag för skolarbete

Hej!

Det är så att jag nu har en uppgift i skolan att hålla ett argumenterande tal om Kött industrin. jag ska vara emot köttindustrin så Jag har sökt runt lite och hittat riktigt intressant fakta, men jag har inte hittat tillräckligt mycket bra fakta som kan vara grunden till ett 5 minuters långt tal..

Så jag tänkte att ni som är vegitarianer/veganer kanske har mycket bra fakta lagrat någonstans? Sidor, bilder, videosar, allmän fakta..
Ja jag tar emot all fakta om köttindustrin, varför vegetarian/vegan? , varför inte kött? mm

Tack så jätte mycket i förhand ! :)

Annons:
[Moa-]
2013-02-18 17:59
#1

Ett tips att tänka på är att lyfta upp även andra sidans argument och bemöta dem på ett sakligt sätt, detta höjer kvalitén och trovärdigheten i det du säger. (Och tar upp tid =P)

eamy
2013-02-18 18:09
#2

#1 Ja jo det är klart, jag har hittat en del bra  argumnet som är för kött industrin som jag tänkt bemöta och ta upp.  Men nu är jag på jakt efter mot argumneten :)

VildaVittra
2013-02-18 18:21
#3

En sak du kan ta upp är användningen av importerad soja som foder. Folk brukar ju klaga på veganernas sojakonsumtion, när köttbiten de har på tallriken faktiskt är "förädlad" soja.

Köttindustrin behövs som ex landskapsvårdare, men inte på det sätt det i stor mån bedrivs idag. Vi slösar enormt på resurser. Jag själv håller höns, men jag är en av de få som låter tuppar av äggläggande ras växa upp till slaktvikt, normalt sett slaktas de så fort man se att det är en tupp då de inte har vidare mycket kött på sig. Slaktkroppen slängs sedan medan jag äter upp den då konsumenterna inte vill ha mina "magra" skrällen.

Slakten är en annan fråga du kan ta upp. Jag kommer nu länka till en video om hur man slaktar fjäderfä på ett bra och icke stressande sätt, notera att du kommer få se huvudet huggas av. Tjejen som gör detta är en mycket duktig hönsägare som är väldigt mån om sina djur som är handtama. Jämför sedan med en video från ett slakteri. Vilket sätt är bäst för djuret tror du? Det sjuka är att slaktar man som hon gör så får man inte sälja köttet sedan. Tycker du det är rätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MalinFrosch
2013-02-19 09:10
#4

#3 Fast hon ville ju ha argument MOT köttindustri…. :)

Blodfot
2013-02-19 11:57
#5

Det finns massor av argument MOT! Bara det här att dem inte får vara ute och äta, utan måste vara inne HELA tiden. Sen bara att vissa inte tycker det är gott ( som jag) Vissa vill inte äta döda djur, osv. Hoppas detta hjälpte LITE!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

VildaVittra
2013-02-19 15:01
#6

#4 Ja? Och det gav jag? Eller får man bara säga: Köttätare onda, uggh uggh?

Eller kan det vara intressant att en "småskalig köttproducent" faktiskt berättar vad som är fel på köttindustrin? Månne sitter jag på kunskap? ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: