Annons:
Etikettlivsstil
Läst 4230 ggr
[PinkiePie59]
2013-02-19 13:35

Veggie vs kött?

Jag har varit vegetarian i 8 år nu, blev det när jag var 12 av den simpla anledningen till att jag inte klarade av att se och veta hur djuren led för att hamna på min tallrik. Fungerade alldeles utmärkt att avstå från kött, dock övertalade min mamma mig till att äta fisk och skaldjur för att få i mig något mer proteinrikt.

Men nu så har kroppen börjat tröttna lite på all vegetarisk mat. Allt smakar likadant och utbudet är inte så stort alltid. Sen börjar det även bli jobbigt att hela tiden behöva kolla innehållsförteckningen på matvarorna varje gång man är osäker.

Så är det någon som har börjat med kött igen efter att ha varit veggie så länge? Hur gör man för att mota bort den psykologiska svårigheten med att äta kött? För det är de som är mitt stora problem, att man har vetskapen om hur köttet har hamnat på tallriken och vad djuret har gått igenom. Och hur reagerar kroppen ifall jag skulle äta kött igen?

Känns märkligt att posta detta på ett vegetariskt forum, men det rör ändå frågan någorlunda. Alternativt hjälp med att få den vegetariska maten roligare att äta hade med kunnat hjälpa mig i min osäkerhet.

Annons:
Dorthy
2013-02-19 15:23
#1

Det finns ju hur mycket god, vegetariskt mat som helst. Har du provat seitan tex?

[Moa-]
2013-02-19 16:12
#2

Jag skulle aldrig klara av att äta "riktigt" kött igen, dels den etiska aspekten att jag anser att det är fel att nyttja och döda andra varelser för vårt välbefinnande och dels den miljöeffekt som köttkonsumtionen har…

Gällande enformighet så är det ju bara att variera sig? Finns hur många varianter som helst, bönbiffar, quorn, soja, tofu, tzay… (Ja, även tofu och tzay är soja, men de särskiljer sig rejält enligt mig.)

kelfwing
2013-02-19 21:18
#3

Apropå variera vegmaten, så förstår jag om du tröttnat om du mest äter hel och halvfabrikat. Men om du äter mat från grunden så finns ju lika många variationsmöjlighetwr som det finns grönsaker och bönor m.m Är det brist på recept som gör det, kolla nedanstående sidor/ bloggar. Jag läste någon gång att de flesta ( och nu pratar vi blandkostare) har 5 rätter som de varierar mellan, oerhört enformigt enligt mig. Vegania.net är som en stor vegkokbok på nätet På veganen.blogspot hittar du nya spännande vegrecept Vad sägs t.ex bom veggoklubbor- vegetariska kycklingklubbor och vegetarisk blodpudding?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2013-02-20 00:46
#4

Du säger att all vegetarisk mat smakar likadant, så jag antar att du vill veta hur du kan göra för att allt inte ska smaka likadanta. 

Jag blev vegetarian när jag flyttade hemifrån (18 års ålder) och nu är jag 34 år.  Det var bara i början när jag bara kunde ett par recept som jag kunde tycka det var lite enformigt.  Här nedan är ett urval (132 recept) ur min receptsamling som jag samlat de senaste åren (mest från nätet).  Om något låter intressant ger jag dig länken/recepen till det/de recepten:

Blandade rätter

1.     Adzukibönstuvning med potatismoslock

2.     Brysselkålskåda

3.     Bönfärs

4.     Finsk kålrotslåda

5.     Grillad avokado med bröd och tomatfyllning

6.     Grillad Portabello

7.     Grillade kronärtskockor med smörstekt bröd med kapris och lök

8.     Grillade kronärtskocksbottnar med tångrom

9.     Havsburgare

10. Havspasta

11. Jordärtskockspuré med stekt brödfras i basilikaolja

12. Kräftkantareller (kantareller inkokta i dill och salt)

13. Krämig vegetarisk hummersoppa

14. Mandelpotatisbakelser

15. Mock Salmon

16. Morfars fisksoppa utan fisk

17. Morotslåda

18. Nässelplättar

19. Ostronskivlingslåda

20. Pestopaj

21. Pintofärs

22. Pizza med jordärtskockor, kapris och ljummen broccolisallad

23. Polentakorv

24. Rabarber och vitkålspytt

25. Rödbetscarpaccio

26. Saffransrisotto

27. Solig saffransgratäng

28. Swishcakes med senapssås

29. Vegan(fi)sk soppa med saffran

30. Veganska musslor

31. Vegetarisk korv med kapris, chili och pepparrot

32. Vegetarisk lergryta

33. Vegetarisk strömming

34. Vegetariska fiskbullar

35. Vegetariska isterband

36. Vegetariskt filoknyte med svamp och broccolisås

37. Veggofiskpinnar

38. Viltgryta
Vegetariska svampfärspiroger

Grytor

39. Rotfrutks tikka masala

40. Tomagryta med pasta och chevré

41. Avokadogryta

42. Kinagryta

43. Potatis- och spenagryta med äpple

44. Rotfrukter med ingefära, svarta bönor och rostad kokos

45. Pumgagrya med linser och persilja

Biffar

46. Biffar med cashew-

47. Black Bean Burger

48. Broccoliburgare

49. Citron- och oreganopanerade grönsaksbiffar

50. Grönsaksbiffar med svamp och tzatski

51. Havresolburgare

52. Koreanska mungbönsplättar

53. Majsbiff

54. Mandelbiffar

55. Morotsbiffar med jordnöt och bananssalsa

56. Nötburgare

57. Quinoa och mungbönsbiffar

58. rotselleribiffar

59. Rödbetsbiffar med kidneybönor

60. Sojabönsbiffar

61. Vegetarisk råbiff

”kött”bullar

62. kidneybullar

63. morotsbullar

64. auberginebullar

65. Falska köttbullar

66. Selleri – och spenabollar

67. Mandelbullar med citronsås

Pastarätter

68. Bovetenudlar med vitlök och avokadosås

69. Grönkålscannelloni

70. Kantarell carbonara

71. Maskrospasta med selleri och färsk vitlök

72. Morotspasta

73. Pasta med krämig svamp-bönsås

74. Pasta med rödkål och spenat

75. Pasta med ärtig röra

76. Potatis-gnocchi med shitake-svamp

77. Saffranspasta med tryffelsås

78. Spaghetti med spenat- kokossås

79. Spenat och melonpasta

80. Spenat- och valnötspasta

81. Svamp- och spenatsås

82. Tagliatelle med broccoli och pumpasås med kardemumma

83. Wokad kålrotsblast med nudlar, gurka och karameliseard lök

Paj

84. Grönsakspaj med bönstanning

85. Lök- och maskrospaj

86. Mangold- och lökpaj

87. Sparrispaj med kantareller

88. Småpajer med broccoli och veg.bacon

Soppor

89. Broccolisoppa med purjolök

90. Champinjonsoppa

91. Hemmagjord blåbärssoppa

92. Potatissoppa med machésallad

93. Rostad pumpacréme/soppa

94. Soppa på tre kålsorter

Världen runt

95. Babykorma

96. Borlottigratäng

97. Brysslar (smulig brysselkål med indiska kryddor)

98. Bubble and squeak

99. Caponata – sicilianska auberginer

100.                Grönsaks- vindaloo

101.                Indiska pizza med äppel-koriande Chutney och saffranslökstopping

102.                Kokosris

103.                Libanesiska filodegsrullar med sojafärs

104.                Majstäcke

105.                Mantu (afrikansk dumpling)

106.                Mushrom Sugo

107.                Mustig grön mungbönssoppa

108.                Pay Bhaji (indisk snabbmatsrätt)

109.                Portabello Fajitas

110.                RabarberDal

111.                Stekt ananasris

112.                Whu hun – vegetarisk krabba

Sallader

113.                Belugalinssallad med äpple, rostade mandlar, maskrosblad och jordgubbar

114.                Broccoli- och apelsinsallad med timjan och bönor

115.                Bön- och persikosallad

116.                Bönsallad med aprikoser och spenat

117.                Bönsallad med gräslök och färsk vitkål

118.                Bönsallad med rostade minitomater, grönkål och aprikoser

119.                Citron- och vitlöksmarinerad belugalinssallad med ugnsrostad broccoli och jordärtsärtskockor samt pinjekärnor

120.                Citron- och örtmarinerad broccoli- och bönsallad

121.                Edame- och broccolisallad med havtorn och avokado.

122.                Fänkålssallad

123.                Färskpotatis- och puylinssallad med rabarber, avokado och friterade pitabröd

124.                Färskpotatissallad med avokado och tomat

125.                Grape- och olivsallad

126.                Groddsallad med jordnötter

127.                Grönkåls – och puylinssallad med svartvinbärsvinägrett

128.                Het melonsallad med svarta bönor

129.                Krämig lins- och mangosallad

130.                Ruccolasallad med granatäpple

131.                Röd och vit quinoasallad med saffran och rivet apelsinskal

132.                Sallader med stekt ostronskivling

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

VildaVittra
2013-02-20 06:13
#5

Du kan inte börja med ägg då? Man måste ju inte köpa äggen ifrån hönserierna, utan från småproducenter alternativt hålla fjäderfä själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[elefanta]
2013-02-22 16:56
#6

För att du ska kunna äta kött måste ett djur dö och lida mer eller mindre det är något du får leva med bara, punkt slut.

Jag har bara provat att äta fisk ett fåtal gånger och blev väl lite gasigare i magen än normalt. Skulle tro att det man kan vänta sig om man börjar med kött igen är just fisighet, trög eller lös mage.

Annons:
E-l-vira
2013-02-22 21:20
#7

om du tycker att det känns fel att äta kött tycker jag inte att du ska börja med det, det kommer aldrig bli "okej" att äta döda djur. om du vill variera matlagningen lite mer kan man, utöver ovanstående tips, köpa hem någon grönsak man aldrig smakat på innan och se vad man kan göra med den. googlade "ovanliga grönsaker" och hittade flera som jag aldrig hört talas om, t.ex. kardon, lotus, glasört, okra, chioggia, kayote, oca, tannia…. utöver det kan du prova med nya kryddor, starkare mat eller allra helst färska kryddor! det är jätteroligt att använda tycker jag :) gör matlagningen till den konst det är istället för en tråkig syssla du måste utföra liksom.

men, om du ändå bestämmer dig för att börja äta kött igen skulle man kanske kunna göra så här:

(äter du fortfarande fisk? i så fall hoppa över delen med fisk) koka fisk och spara spadet. börja med att bara ta några skedar spad (mosa en potatis i eller något) efter någon vecka kanske du kan koka fisk och smaka bara en liten bit på fisken. efter ytterligare en vecka med lite fisk varje dag kanske du kan äta en stor bit fisk. sen kan du koka en köttbit och först vänja dig vid det spadet och sen när det funkar börja smaka på själva köttet…

men kämpa på! det måste ju finnas fler saker man kan göra av vegetabilier än vad man kan göra av kött

för att få i sig protein finns ju röda linser, gröna linser, svarta linser, soja bönor, kikärtor, bruna bönor, vita bönor, stora vita bönor, borlottibönor, cannellinibönor, kidneybönor……… av allt det här kan man göra korvbar, biffar, äta som det är i en sallad eller liknande, färser, grytor, sopor, tofu, pajer………. seitan på vetegluten, biffar/färser på nötter. möjligheterna är oändliga :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Upp till toppen
Annons: