Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 7367 ggr
[Zlarviig]
2013-02-25 15:41

Kräftor

Vet inte om det här är rätt sida..

Jag är inte vegeterian, men jag försöker så gott det gå att se till så att mamma köper ekologiskt och kött från djur som haft det bra.

Min pappa älskar kräftor och jag gillar det ganska mycket också. Men jag hade inte en tanke på att dem kokar dem levande! Jag kom på det igår..

Det jag undrar är, blir ALLA skaldjur kokade levande? Finns det inget annat sätt att tillaga dem? Varför gör dem så?

Annons:
VildaVittra
2013-02-25 20:06
#1

Ja, man kan frysa dom innan så de går i dvala innan man stoppar ner dom i det kokheta vattnet, de hinner inte vakna innan de är döda.

Känner ni någon som fiskar kräftor kan ni ju göra detta själva, då vet ni att djurens lidande minimerats.

Varför man inte fryser dem innan är att det tar tid, vilket skulle ge en högre produktionskostnad. Något svensken inte vill betala för.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zlarviig]
2013-02-25 20:12
#2

#1 Men lider dem inte av att bli förfrysta då? VARFÖR måste dem kokas levande? Finns det inget smärtfritt sätt man kan döda dem innan?

Jag såg på tv när dem skulle koka en hummer. Såg så otäckt ut när den sprattlade och dem bara stoppade ner den i kastrullen..😕

VildaVittra
2013-02-25 20:26
#3

Kräftor lever naturligt i en miljö som ibland fryser. Det mest smärtfria och ickestressande sättet att slakta djur är just att bedöva dom innan, ex som man klubbar tuppen i huvudet innan man avblodar eller fryser kräftor. Skulle du ex skära av huvudet innan du stoppar ner dom i vattnet, skulle de lida mer än om du stoppar in dom i frysen en stund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zlarviig]
2013-02-25 20:42
#4

#3 Okej.. Men det låter så hemskt..😕 Eller att döda djur överhuvudtaget är ju hemskt. Men jag får nog avstå från kräftor istället, det står ju inte på förpackningen om dem har blivit frysta innan dem kokas.. 😮

VildaVittra
2013-02-25 20:55
#5

Om du skulle äta kräftor, så satsa på att köpa svenska signalkräftor. De är egentligen inte en svensk art men den håller på att slå ut den svenska flodkräftan. Så äter du dom, gör du sverige en ekologisk tjänst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zlarviig]
2013-02-25 21:01
#6

Okej det ska jag tänka på! 🙂

Annons:
[Moa-]
2013-02-26 09:42
#7

Zlarviig; om du upplever djurhanteringen som hemsk och plågsam för djuren, då är frågan, måste du stödja denna produktion genom att äta kött och skaldjur?

Googla hur slakt av kycklingar går till och hur svenska grisar har det under sin livstid. Stödjer/accepterar du verkligheten så är ju allt bra och du kan fortsätta äta kött, annars bör du fundera på om detta är en verksamhet som du faktiskt vill stödja…

[Zlarviig]
2013-02-26 12:58
#8

Jag skulle göra vad som helst för att kunna vara vegeterian eller vegan. Men jag har dåligt blod, vet inte vad som är fel, och lågt blodtryck. Och jag är 16 och bor hemma med mamma, har inte speciellt mycket pengar så vi har ingen chans att köpa vegetariskt till mig. Skulle behöva köpa massa tillskott osv. för annars skulle jag må hur dåligt som helst. 😮

Jag försökte förut och åt allt hemma förutom köttet och vi fick vegetarisk mat i skolan. Men under den tiden så var jag supertrött hela tiden. Jag fick jättelätt ont i kroppen, hade konstant huvudvärk och yrsel. Det var jättejobbigt.. 😕

När jag flyttar hemifrån och köper min egen mat så ska jag börja äta vegansk mat. Tills dess är det ända jag kan göra att se till så att det åtminstonde är ekologiskt kött och ägg från frigående höns osv.

Och jag har sett flera videor från kött- och pälsindustrin.😭

Det är lite svårt att bli vegetarian när jag har n hund också.. För hon kan ju inte sluta äta kött.. 🤔

chilisalsa
2013-02-26 13:29
#9

Sövning innan slakt är alltid skonsammast om man hanterar mer än enstaka djur. Sövning med kemikalier är ju det sätt vi oftast avlivar våra husdjur med även om det går att avliva lika skonsamt med lämplig kunskap med vapen också. Fisk och skaldjur kan också avlivas i vätska som försvinner ur djuret och därmed kan det användas till mat vilket inte ett vanligt sömnmedel gör. Annars är sövning med koldioxid vanligt för t.ex grisar, möss (till mat) m.fl Djur känsliga för slag kanin, fisk etc. sövs med korrekt slag mot huvudet.

En kräfta är så pass liten att den dör relativt omgående om det görs på rätt sätt vilket inte en stor hummer gör. Om man inte fryser en hummer är det skonsammaste att döda den (dela) momentant med en lämplig kniv framifrån.

Medarbeterare på Kost

[Moa-]
2013-02-28 10:05
#10

Zlarviig; vegetarisk mat är som regel billigare än kött, framför allt betydligt billigare än ekologiskt kött.

Äter du bra vegetarisk mat så får du ut fullvärdigt protein även ur det, mixade bönbiffar på olika bönor är toppenmat! Komplettera med sojaprodukter och ägg så finns det ingen anledning att någon brist skall uppstå. Vill du äta tillskott vilket egentligen inte skall vara nödvändigt så kan du köpa "mitt val - vegetarian" 100 tabletter för ca 100 kr, vilket då räcker i drygt tre månader, en krona om dagen med andra ord. Däremot är det självfallet inte hälsosamt att under en längre tid endast ta bort kött, utan att lägga till något protein, bönbiffar kostar som sagt inte många kronor per biff.  

Hundens kost (djurs kost) kan du inte blanda samman med dina val, människans kropp klarar sig bra på en vegetarisk diet, något som djuren inte gör. 

Det ovan gäller underförutsättning att du vill ändra din kost, om du däremot är nöjd egentligen med de val du gjort idag finns ingen anledning att ändra. (Med andra ord, jag försöker på inget sätt tvinga/pressa dig till att äta vegetariskt, däremot visa möjligheterna om du faktiskt vill ändra kost.)

[Zlarviig]
2013-02-28 10:48
#11

Jo men grejen är att vi har inte råd att köpa mat till dem andra OCH annan mat till mig.😮 Fast vi äter oftast inte kött ändå, just för att vi måste handla så billigt som möjligt..

Ja, det känns lite dumt att försöka göra bra val när det gäller mat, medans jag inte kan kontrollera så mycket när det gäller hundens mat.🤔

Tack för tipsen iallafall, det är alltid intressant att lära mig något om min framtida kost 🙂

[Moa-]
2013-02-28 11:03
#12

Zlarviig; 2 paket färdiga bönor kostar 15 kr, och ger mat till fyra - fem dagar. Godast är med färska örter i vilket kostar ytterligare 15 kr, men det är inget tvång, en halv lök som smaksättare kostar under en krona. Det kostar inte mer att köpa lite mindre kött och bönor till dig, snarare mindre. (Ett paket qournfiler som ger mat i åtta dagar kostar mellan 30 - 35 kr, bara att steka som de är och äta istället för kött.)

Djuren klarar sig inte på en vegetarisk diet, de överlever helt enkelt inte på det i längden, vi människor klarar oss däremot utmärkt på det, vi kan tillgodogöra oss även vegetariska livsmedel. Jag har inga problem med att en varg sliter itu ett får, vargen kan inte överleva på annat sätt, människan har ett val.

Sedan vore det givetvis optimalt om vi även för djurens kost kunde komma ifrån storskaligheten och ha produktions för egen förbrukning, detta är dock inte en rimlig målsättning så länge omvärlden ser ut som den gör.

VildaVittra
2013-02-28 11:05
#13

#12 Varför skulle det inte vara en rimlig målsättning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Moa-]
2013-02-28 11:33
#14

VildaVittra; att alla djur skall ha ekologiskt foder uppfött i småskalighet samtidigt som människan vill ha kött till samtliga måltider och att få jordens resurser att räcka till allt detta är inte rimligt. Vi har begränsade resurser, och innan omvandlingen till detta kan ske måste de tidigare förändringarna först ske. Sedan pågår fortfarande urbaniseringen, vilket gör att färre och färre bor på landet och kan ansvara för sin egen försörjning, något som ytterligare motarbetar målet om självförsörjning.

Upp till toppen
Annons: