Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1376 ggr
lavali
2013-03-06 16:47

Att bli vegeterian?

Jag har länge funderat på att bli vegeterian. Nu snackar vi några år. Det som stoppar är att jag har en köttälskare till sambo och mina matkunskaper är urusla (fick aldrig lära mig som liten och nu så lagar sambon mest) 

Det positiva är väl att jag älskar att lära mig nya saker, samt att jag kommer kunna ta över köket igen som karln tjatar om. Men vet inte hur jag ska börja? 
Jag har Crohns så det är extra viktigt med att jag får i mig alla vitaminer och mineraler genom maten. Så mer som står i vägen, men hinder är till för att övervinnas. 

Jag har sökt på sajten men tror jag skriver fel sökord. Finns det några bra "start" sidor man kan läsa och lära sig av både här eller andra ställen?

Annons:
Afturelding
2013-03-06 17:00
#1

Gå till biblioteket, det finns massor av bra nybörjarböcker :) Trådar här på sidan får någon annan svara på, eftersom att jag har varit här en så kort tid.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

kelfwing
2013-03-06 19:01
#2

lavali: I helgen samlar jag ihop de trådar på denna  som du som nybörjare  kan ha nytta av och länkar till här. Har tyvärr inte tid nu.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

lavali
2013-03-06 19:59
#3

#1 Tack för tipset, ska ner och kika :)

#2 det vore underbart :)

Sarah
2013-03-06 21:23
#4

Vitaminer och mineraler är inte ett problem med vegetarisk kost, men det som kan vara lite svårt är järn, zink, kalcium och b12, men allt utom b12 finns i rikliga mängder om man vet vart man ska leta. Baljväxter är ngt av det bästa, de fyller alla näringsgrupper, du får dina proteiner, kolhydrater och vitaminer/ mineraler från dem om du vill :) 

Annars är nyckelordet variation. Ät varierat, med olika sorters baljväxter och olika sorters grönsaker och tillbehör så behöver du inte oroa dig. 

Lycka till!

Sarah
2013-03-06 21:24
#5

Min kille äter oxå kött och det har alltid funkat bra för oss, han äter veg med mig och kött annars.

kelfwing
2013-03-09 21:56
#6

Lavali:  Det är många trådar med många tips. Jag håller ihop samlar ihop alla trådarna till en artikel istället för frågan är ju ständigt aktuell. Vi vegetarianer blir fler och fler.  Detta kan ta lite längre tid än jag sa.

Hoppas du har överseende med detta.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
kelfwing
2013-05-01 19:47
#7

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: