Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 4435 ggr
~Miriel~
2013-03-10 21:21

Fisk???

Hej! 

Jag slutade äta kött för ett tag sen men fortsatt att äta fisk. Dock är det så att jag börjar att förstå att allt inte går "rätt" med fisken heller och funderar att ta steget och sluta äta fisk också.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man skall få isig alla näringsämnena utan att äta fisk + att jag behöver rättså staraka argument för att övertala mina föräldrara.

Är det någon som har något bra råd?

Annons:
Sarah
2013-03-10 21:43
#1

Vad är det de och du tror finns i fisk som inte finns i vegetarisk mat?

~Miriel~
2013-03-10 21:55
#2

För att göra en lång historia kort har jag haft/har en långvarig problematik m. maten vilket gör att det är extra viktigt att jag får i mig alla näringsämnen. Själv vetjag att omega 3 tex finns i linfröolja men vet inte riktig hur jag skall gå till väga för att få i mig allt.

Sarah
2013-03-10 21:58
#3

Omega 3 finns i linfröolja ja, och det är även bra att använda rapsolja då man steker som exempel. Men, annars finns det protein i fisk och protein finns i allt och är bland det lättaste att få i sig. Det finns inget i fisk som du inte enkelt får i dig genom att äta varierad vegetarisk mat.

~Miriel~
2013-03-10 22:03
#4

Ok. Sitter och läser på lite om vad fisk innehåller… Sen använder jag alltid rapsolja när vi steker något hemma😃men räcker det m. en tesked linfröolja varje dag?

Sarah
2013-03-10 22:09
#5

mängd vet jag inte, jag använder linfröolja i dressingar tillsammans med olivolja och vinäger. linfröolja i sig smakar skit, men den höjder dressingar ':) sen tror jag personligen att omega3hypen är överdriven och har för mig att jag läste ngt om det tidigare…

~Miriel~
2013-03-10 22:14
#6

Har aldrig varit bra på att äta dressingar… Fast linfröoljan är kanska ok enligt mig.

Har läst att fisk även innehåller D-vitamin (viktigt för en vampyr som mig), selen, fosfor och A och E- vitaminer. Är detta något man får i sig lätt?

(ursäktar alla dumma fråger kan i princip noll om näringsämnen)

Annons:
Sarah
2013-03-10 22:19
#7

googla på fineli, det är en jättebra databas för näringsämnen :)

cokolada
2013-03-10 22:19
#8

Om du vill få i dig omega 3 från havet, dvs de långkedjade som kroppen lättare tar upp..så ska du äta omega 3 från havsalger… Det är de som fiskarna äter som gör de fulla av omega 3. Jag har precis börjat köpa en från life, men klarade ändå mig alla år utan fisk.. Grejen är väl bara att äta krossad linfrö i flingorna. Lycka till :)

~Miriel~
2013-03-10 22:25
#9

Ni vet ingen bra bok med näringslära för vegetarianer? "Living Vegetarian For Dummies" av Suzanne Havala Hobbs bör nog vara bra men hittar den brara på engelska. 

#8 Tack för tipset!

Sarah
2013-03-10 22:28
#10

joooo, vad heter den nu igen… en liten grön/vit som är superbra. hmmmm

kelfwing
2013-03-10 22:38
#11

Det finns inga dumma frågor.  Frågar man inte får man aldrig veta.😃.  Tror också att sajten en gång i tiden bildades för att de som inte kunde skulle kunna få svar på näringsämnefrågor.

D-vitamin: Om du äter ägg och mjölkprodukter, är ute i solljuset utan att vara täckt av tyg och mörkhyad och inte din kropp inte har några speciella upptagninsproblem typ sjukdomar så är d-vitamin inga problem att få i sig.

Selen är heller inga problem om du äter ägg och mjölk.

Fosfor är heller inga problem. Selen finns mest i ägg, mjölk, ris, korn, mejeriprodukter, ärtväxter och torkad frukt.

A- vitaminer är heller inga problem om du äter mejeriprodukter (t.ex mjölk, fil, yoghurt), ost, rotfrukter och grönsaker.

E-vitamin är hller inga problem.  E-vtiamner hittar du e vegetabilsikaoljor som tex rapsolja, nötter, sötmandel, vetegroddar, solrosfrön, pumpafrön, gröna bladväxter.

Med en vegetarisk så är det generellt sett att vitmaner och närngsämnne inte är några problem om man äter mejeriprodukter, ägg, baljväxter, grönsaker, frukt och äter varierat.

Vill du veta mer om vegetarisk näringslära, så kan du kolla in dessa artiklar skrivna av vår näringsläraexpert Sarah:

http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d715972b9cb462233069700-protein

http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d715553b9cb46221d0669bc-jarn

http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d71603cb9cb46222d06e1e3-kalcium

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-03-10 22:39
#12

Sarah; är det så lätt att du letar efter den Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist?

Sarah
2013-03-10 22:59
#13

#12 nej så enkelt är det inte :)

"Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" heter den :) Av Björn Petterson.

Annons:
[Moa-]
2013-03-10 23:02
#14

Ok =)

~Miriel~
2013-03-10 23:03
#15

#11 Tack för tipsen. Men nu på vinter hur gör man med D-vitamin?

#12 Haha… Har den gamla förlagan :)

kelfwing
2013-03-11 05:38
#16

#  D-vitamin på vintern:  Om du har varit ute tillräckligt mycket i sommar i solen så har du lagrat D-vitamin i kroppen och ät mejeriprodukter och ägg .

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
2013-03-11 16:05
#17

Hur är det nu igen, en halvtimme om dagen utomhus räcker för att få i sig tillräckligt med D-vitamin? Det måste alltså inte vara sol ute men dagsljus.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
2013-03-11 17:47
#18

Jag har för mig att en halvtimme är riktlinjen (men du måste exponera huden för solen)  men du beror på hur ljus - eller mörkhyad du är hur länge du måste vara ute i solen.  Det måste inte vara soligt ute om jag kommer ihåg rätt, men det tar längre tid om det är molnigt.    Ju soligare det är desto mer d-vitamin får du dock i dig.  Sarah, rätta mig  om jag har fel…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
2013-03-12 09:01
#19

Är ingen expert på d-vitamin :) jag är ute så mycket så jag oroar mig aldrig för det. Har två hästar och en trädgård, samt reser mycket så jag tänker att jag täcker mitt behov :)

Namiko
2013-03-14 06:39
#20

En halvtimme i solen räcker bra för att få i sig tillräckligt med D-vitamin som kelfwing säger, dock så kommer solen bara högt nog för att vi ska kunna bilda D-vitamin under mars-oktober, men får man tillräckligt på sommaren så räcker kroppens lager till januari ungefär utan tillskott, men äter man berikade produkter (alla mjölkprodukter) så får du i dig det året om ändå.

Boken som Sarah tipsar om borde verkligen läsas av alla som äter veganskt/vegetariskt, den innehåller allt du behöver veta för att äta vegetariskt och övertala dina föräldrar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
~Miriel~
2013-03-15 20:56
#21

#16 Har nog inte något lager av D-vitamin, är det närmaste vampyr man komma och när jag är ute på sommar en så blir det alltid heltäckande kläder. har något konstigt mål att vara kritvit….

#20 Håller på att leta var jag kan hitta boken men förvånads värt köpte mina föräldrar argumenten med hull och hå. Det var bara kökspersonalen på min skola som bara var lite sura. 😃

Vegosessan
2013-03-20 20:14
#22

Jag brukar ha omni-vegan hemma.
Annars finns det ju:
d2-vitamin spray
d2-vitamin tablett
d3-vitamin spray
d3-vitamin tablett

OBS !
som medlem i djurens rätt får man 10% på sortimentet.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

~Miriel~
2013-03-24 19:22
#23

#22 Tack för förslaget!!! Vet du om det finns någon förening för vegetarianer?

Vegosessan
2013-03-24 20:47
#24

#22 Förening?

Kanske http://www.vegetarian.se/

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

kelfwing
2013-03-25 22:47
#25

Miriel: På en del orter/städer finns det också lokala vegetariska föreningar.

Den mest kända är nog den Vegosessan tipsade om dvs. Svenska Vegetariska föreningen  www.vegetrian.se

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
2013-03-26 12:40
#26

D-vitamin finns ju även i viss svamp tex kantareller

l'm back

~Miriel~
2013-03-31 14:14
#27

ok, tack för all hjälp :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: