Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2168 ggr
Flubben
3/12/13, 12:17 PM

Jag blir ledsen

Jag har varit vegetarian i ca 4-5 år av och till. Började väl kanske när jag var tio (kan tillägga att jag var den enda i min familj som åt vegetariskt och villkoret att jag skulle få vara det var om jag lagade min egen mat) och det varade i ca två år sen började jag äta kött och och sen vego igen. Nu som artonåring har jag börjat om igen (en period som människorna runt mig kallar det), jag gör det inte för någon annan eller för djuren (visst jag tycker inte om majoritet av köttindustrin, men det är inte den främsta anledningen) eller för att jag tycker att kött är äckligt. Jag gör det för att jag tycker att det är godare med vegetarisk mat och för att jag mår så mycket bättre av det. jag är nu inne på min andra vecka som vegetarian (har haft ett uppehåll på ca ett och ett halvt år innan) och har redan börjat få kommentarer, äcklade miner och jag blir så ledsen för varför kan inte jag få äta det jag vill utan att få det påpekat? Jag har ju ALDRIG klagat eller nämnt något till dem.

Jag kan inte ens säga till min killes föräldrar att jag äter vegetariskt för att jag inte vill bli nedtryckt och utskrattad (eller åtminstone känna mig besvärlig och påfrestande). Efter vi hade ätit (tog den minsta biten kött jag kunde hitta) fick jag frågan av killen "Hur var det att äta kött då?". Jag vet att han inte menade något illa men jag blev faktiskt illa berörd. Det här var faktiskt en av de första gångerna jag faktiskt mått dåligt av att äta det, det var jobbigt, så har jag aldrig känt förut när det kommit till det. Vi har lätt att prata med varandra och jag ska prata med honom om det har jag tänkt, han är dock inte hemma för ens i helgen.

 När jag gav vika den senaste gången och återgick till att äta blandkost fick jag kommentaren "Vad bra att du slutade med det där, skönt att du fick tillbaka förståndet".

För mig har det alltid varit jobbigt att äta vegetariskt, en börda, en plåga och det är därför jag inte orkat vara det konstant, även om jag velat det och mår bättre av det. Jag blir uppriktigt ledsen när folk kommer med kommentarer eller försöker trycka i mig kött. Jag förstår inte varför, de fattar väl inte att de sårar men de skulle ju aldrig trakassera någon för en allergi, eller om jag var muslim och inte ville äta griskött. Jag ser inte skillnaden..

Vet inte om jag satte inlägget under rätt kategori, ville mest bara skriva av mig :P

Annons:
[Moa-]
3/12/13, 6:49 PM
#1

Jag kan till viss del se personernas kommentarer tyvärr, att hålla på att hoppa fram och tillbaka mellan olika typer av kosthållning visar på allt annat än övertygelse.

Jag förstår inte heller din motivering till varför du vill äta vegetariskt?

Däremot så vill du äta vegetarisk så gör det, och ignorera vad andra säger, men att säga att du är vegetarian och äta kött till maten låter konstigt enligt mig? Det gör att du förlorar i trovärdighet att du ej står för och håller din övertygelse om vad du vill äta.

Samma sak med någon som säger sig äta LCHF och äter pasta/potatis till maten…

Sammanfattat; vill du äta vegetariskt så gör det, men gör det på heltid och konstant så tror jag att du får större respekt för ditt beslut.

Flubben
3/12/13, 7:10 PM
#2

Jag äter vegetariskt för att jag mår fysiskt och psykist bra av det 🙂 Och jag försöker ignorera allt de säger men till varje måltid eller varje gång det kommer upp en matfråga bli trackad är inte så kul, coh det är lite svårt att in ta illa upp 😉. Och grejen är att sen jag flyttade 85 mil (bytte umgängeskrets helt och hållet) och var då redan vegetarian och slutade efter ca ett år och det var då jag fick kommentarerna och att det var skönt att perioden var över och att jag hade fått förståndet tillbaka. De visste alltså inte om att jag hade varit "av och på". Bodde då med en människa som i princip trackade mig för att jag inte åt kött och drog massa skämt och idiotförklarade mig.

Det här med köttet var en engångsgrej. Har aldrig gjort så förr, kalla mig svag men då var det ett bättre alternativ än vara förevigt trackad av fler personer och jag orkar inte det just nu helt enkelt 😛 Håller med dig om att man kan kalla sig vegetarian och man äter kött då och då men det här var en engångsgrej så för mig var det mer ett undantag som bekräftar regeln 🙂

[Moa-]
3/12/13, 7:58 PM
#3

Alltså jag har svårt att se problemet, du är runt 18 - 19 år? Bor du själv?

Ät det du vill och stå för detta, ignorera kommentarer och ha ett konkret svar på varför du äter som du gör, är svaret att du upplever att du mår bättre av det, så säg då det. 

Om problemet endast uppstod när du började äta kött så kan det väl inte vara särskilt omfattande problem? Jag har även svårt att tro att det blir ett omfattande problem om du står fast vid din övertygelse och inte avviker från den. 

Sedan är det viktigt att hålla skillnad på människor som frågar/diskuterar och människor som "trackar"… 

Att människor frågar och ber om en utveckling handlar om att visa intresse snarare än något annat enligt mig.

kelfwing
3/12/13, 9:09 PM
#4

Moa, jag tycker dina kommentarer till flubben är respektlösa och ser dom och tycker dom gränsar till a boo Alla har rätt att bestämma över sin egen diet la sett anledning och tidsperiod utan påhopp från andra som inte har samma kost. Flubben blev ledsen av påhopp från sina närmaste och sökte då stöd på detta vegetariska forum och i det sammanhänget ifrågasätta koncisteten hjälper ingen och gör troligen flubben ledsnare.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
3/12/13, 9:13 PM
#5

kelfwing; att alltid säga att man fullt ut håller med och förstår när man inte gör detta är enligt mig sällan att hjälpa utan istället att stjälpa.

Säg vad det är jag sagt som är fel? Jag har framförhållit att Flubben själv bör bestämma över sin kost, men att det är lättare att få respekt för sina val om man är konsekvent, är något av detta felaktigt?

kelfwing
3/12/13, 9:31 PM
#6

Det är inte VAD du sagt, utan HUR och i VILKET SAMMANHANG. Exempel: om någon går och klipper sig hos en ny frisör och sedan är missnöjd och ledsen över den nya frisyren säger jag inte: varför skulle du gå och klippa hos en ny frisör för. Det var väl onödigt. Jag säger: det är inte hela världen. Det är bara hår. Det växer ut igen. Båda svaren är lika Sanna, men svar 1 strör salt i såret medan svar 2 är mer som att sätt plåster över svaret. Jag uppfattade delar av dina inlägg som åt svar 1- hållet.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Moa-]
3/12/13, 9:38 PM
#7

Inte så de är avsedda, däremot innehåller de mer konkreta råd än "vad dumma vänner du har", att faktiskt analysera och fundera igenom sitt ställningstagande ger ofta en större trygghet inför kommande liknande situationer.

Om du ofta växlar kost tar människor övertygelsen mindre seriöst och funderar på varför det inte kan fuskas oftare? Jag hade en vän som åt nutrilett och skulle ned i vikt så tog det till kaffet, men var ändå med och fikade några minuter senare, men ville ha specialkost pga. sitt beslut om banting. Det fungerar inte enligt mig. Däremot kan du hemma äta som du vill, men vill du att andra skall ta hänsyn och anpassa sig till dig så får du räkna med att vara konsekvent. (Sedan anser ju jag som sagt att man inte kan kräva att andra anpassar sig efter ditt val.)

Jag håller vidare inte med dig, men det är ju en subjektiv tolkning.

Ingen har någonsin rätt att vara elak, däremot gäller det att inte omedvetet tolka harmlösa och ovärderande kommentarer/frågor negativt, för det sårar dig själv snarare än något annat.

kelfwing
3/12/13, 10:10 PM
#8

Kan vara så att jag överreagerade pga av trötthet (har jobbat 08.00- 20.30 idag och är fortfarande på väg hem. Trötthet påverkar junpeceptonsförmågan När jag läser ditt sista inlägg verkar vi vara helt överens men att vi har pratat över varandras huvuden.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
3/12/13, 10:18 PM
#9

Låter ju bra i sådana fall. =)

[TrevorS]
3/13/13, 9:21 AM
#10

Varför tror du att du ska bli utskrattad? Det handlar ju bara om vad man äter, finns ju många som inte gillar vissa ingredienser, inte skrattar man åt den personen bara för att han/hon inte vill äta det.

Förstår jag dig rätt att du är 14-15 år? Går du i skolan finns det alltid en kurator som du kan ta ett samtal med.

När jag gick i skolan var det vanligt att många var vegetarianer, var dock vegansk kost folk höjde ögonbrynen på.

Tror det kan vara bra att inte dölja vad man har för kostval, kan inte vara bra i längden. Vad säger dina föräldrar?

E-l-vira
3/13/13, 11:21 AM
#11

#0 Kom hem till oss och ät! ;) Känner igen mycket i det du berättar. Jag har inte hoppat av och på men blev vegetarian för flera år sedan och vegan för snart ett år sedan, folk säger till mig att det bara är en fas och hoppas att jag ska komma över det snart. Mina svärföräldrar säger saker i stil med "du kan väl äta nötkött, de är ju uppvuxna på gräs så de borde räknas som vegetabilier?" Tror att det viktigaste är att visa dig stark, ÄT INTE KÖTT! Visa att du vet vad du vill och vad som är bäst för dig. Stort lycka till!

#10 Flubben är 18. Och jag tror inte att hon "tror" att hon kommer bli utskrattad, jag tror att hon vet det.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Flubben
3/13/13, 12:40 PM
#12

#3 Jag är arton och bor själv, 85 mil från där jag har min familj och släkt. För mig är problemet att jag inte vill bli idiotförklarad när jag väljer inte äta kött. Förstår inte varför folk måste säga att jag är trög och trackar mig för att jag gör ett annorlunda val. 

Ja det är en skillnad på när folk frågar varför, jag skulle bli jätteglad om de frågade varför istället för att säga "Är du vegtetarian och jag som trodde du hade IQ".  Jag har aldrig blivit frågad varför utan bara fått påhopp, spelar ingen roll om det handlar om en nära vän eller om en som jag just träffat det är alltid en idiotförklaring eller liknande.

Det kanske är lätt för dig att säga att jag ska ignorera det men jag hör ju fortfarande vad de säger och blir fortfarande sårad. Det är inget jag kan styra över, tyvärr.

#4 Tack för svar 🙂 Det är väl det jag känner, är trött på att man måste få alla dessa kommentarer bara för att man väljer att inte äta precis det som alla andra äter.

#5 Jag var väl kanske inte direkt ute efter bara medhåll utan jag behövde mest bara skriva av mig och tyckte att detta forum passade ^^ Sen ville jag väl kanske se om det var någon som kände igen sig i det jag skrev.

Och jag hållder med dig om att det är lättare att få respekt om man är konsekvent i sina val men jag orkade helt enkelt inte med allt som folk sa och valde därför att sluta, det var ju inte som att jag planerade att jag skulle vara vegetarian ett tag och sen sluta 😉 Och jag förstod att du inte ville vara elak utan bara hjälpa 🙂

#10 Grejen är att vi har pratat om vegetarianer i allmänhet och de har skrattat och sagt ganska mycket som gjorde att jag valde att inte nämna att jag varit det tidigare och att jag ville börja om igen. Självklart ska det inte vara så och det va väl lite därför jag skapade den här tråden, för att påpeka för världen att jag tycker att det är dålig stil men istället för att gå och säga det till dem (som jag inte känner är den bästa idéen just nu) så gjorde jag så här istället för att få ur mig det jag kände.

Jag är arton som det står i mitt första inlägg 😉 och jag behöver inte prata med en kurator ville som sagt mest skriva av mig och se om andra hade varit med om liknande ^^

Nix det är inte bra att dölja det och tanken är att jag ska säga det till dem, har bara inte orken för att ta den diskussionen i dagsläget. Mina föräldrar har inte så mycket att säga till om, bor själv sen två och ett halvt år tillbaka men det är väl inte jätteförtjusta i mitt matval, med de vet om det.

#11 Tack för ditt svar! Det här med faser och har jag hört från alla håll och kanter och man undrar hur folk kan var få fruktansvärt irriterade på vad vi äter, det borde väl kanske tänka på vad de äter själv tycker man 😛 Mina "svärföräldrar" är dessutom mjölkbönder och jägare så de har ju bara "eget" kött i frysen så det är ett väldigt känsligt ämne och det är därför jag valt att inte berätta det för dem.. Än.

jag ska vekligen föröka ta den "fighten" snar och visa mig stark. En dag då ska de få se att jag vågar säga emot! 😡😉

Vegosessan
3/13/13, 1:01 PM
#13

Jag har inte läst allting. Men jag är numera vegan.
I början var många skeptiska & jag fick många kommentarer.
En del påpekade att det var en fas.

Men eftersom jag står stadigt & håller fast vid veganism
så börjar folk sakta men säkert fatta att jag menar allvar.
Det är såhär jag vill leva. Vad de än säger så ändrar inte de mina åsikter.

Jag är alltså 18 år & bor hemma med 6 köttätare..
Men de accepterar det & jag lagar min egen mat.
Jag har även en egen hylla i kylen, egen fack i frysen
& egna hyllor i skafferiet.

Man måste stå stadigt för man tror på,
om man velar fram & tillbaka
så tar de inte en på allvar.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Annons:
[Moa-]
3/13/13, 2:48 PM
#14

Ja, jag har sällan haft några problem måste jag erkänna, jag har haft en stark övertygelse från att jag gjorde mitt val och har successivt tagit bort saker som jag insett inte är vegetariska (gelatin efter något halvår och sedan ytterligare ett par år innan jag insåg vad Löpe var). Enda diskussionen har varit när jag inte längre ville äta fisk, och det kan mina föräldrar fortfarande propagera för, dock respekterar de mitt val.

Mina föräldrar har i efterhand erkänt att de aldrig trodde att det skulle hålla, men nu är samtliga i min omgivning väldigt övertygade (mer än mig ibland) om att jag aldrig kommer att äta kött.

Jag har därför tyvärr inte några bra råd, ibland har vi diskuterat men alltid på en jämn nivå där jag står för min åsikt och andra för sin. En grund till detta är troligen att jag respekterar andras val på samma sätt som jag utgår från att de respekterar mina. Så tyvärr har jag inget annat råd än att försöka ignorera negativa kommentarer och stå för dina val fullt ut. Om du inte vill så behöver du inte gå in i diskussioner, tänker du gå in i dem så se gärna till att ha bra på fötterna och plugga fakta ordentligt innan. Försök tolka kommentarer ur en positiv synvinkel och säg helt enkelt rakt ut att du respekterar andra val och vill därför även ha respekt för dina val.

Lycka till! =)

Flubben
3/13/13, 3:02 PM
#15

#14 Tack det ska jag göra! 🙂

E-l-vira
3/13/13, 6:15 PM
#16

#12 Ajaj. Mina "svärföräldrar" är också bönder, de föder upp lamm och stutar till slakt. En fördel i mitt fall är ju att jag redan var vegetarian när vi blev tillsammans så de fick finna sig i det från början 😉 Jag kan erkänna att när jag bestämde mig för att bli vegan höll jag mig därifrån ett tag för att slippa berätta, och tillslut bad jag min sambo berätta det för dem åt mig😇 Ytterligare en sak som är bra för min relation med dem är att de dessutom odlar en massa grönsaker, och dom kan jag ju använda mig av 🙂

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Mantissa
3/14/13, 6:58 AM
#17

Jag tycker du ska ifrågasätta dem när de säger något som sårar dig. Få människor vill vara elaka, men inte alla förstår när de är det. I deras huvud kanske det bara är ett skämt eller så är de verkligen övertygade. I vilket fall behöverde få veta hur de får dig att känna. Om de ändå fortsätter att såra dig medvetet då kanske det inte är just den personen du vill ha i din bekantskapskrets.

Förklara gärna för dem orsaken också, att vegetarisk mat får dig att må bättre rent fysiskt. Det kanske är lättare att ta till sig för en som känner sig hotad av att du väljer en annan (som du tycker bättre) diet än hen. Det finns dem som känner sig påhoppade för de drar slutsatsen att ditt val i din värld är det moraliskt rätta, vilket medför att deras skulle vara "fel". De känner sig påhoppade/provocerade. Kanske för att de innerst inne håller med. De flesta vet ju att mycket av det billiga köttet inte är så värst moraliskt producerat.

GordonG
3/14/13, 8:59 AM
#18

Jag blev vegetarian när jag var 12 och visst var det folk som ifrågasatte och inte tog det på allvar då. Är nu 23 och det är ingen förutom nån enstaka trångsynt gubbe som under de åren kommit med någon kommentar. Kanske är det för att jag har haft tur, kanske för att jag sällan tar några diskussioner med folk som endå aldrig kommer ändra sig eller att jag ofta säger till nya som ser frågande ut när de får veta, att jag äter inte kött men jag har inga problem med att du/ni gör det. Sen försöker jag undvika att rakt ut säga den riktiga aledningen varför, utan brukar säga nått i stil med att "jag gillar inte kött" de flesta är dock intresserade och vill veta mer men de gånger jag då berättar helt varför vill de flesta inte äta upp sin mat,även den mest köttälskande,för det är ju oftast vid sådana tillfällen man får frågan :p. Min upplevelse är att de flesta håller med mig men att de känner att de tycker kött är för gott för att kunna sluta. Och jag tror faktisk att det är många människor som är så överallt, det handlar nog mycke om hur man lägger upp det. Jag har varit konsekvent sen jag var tolv i ätandet, förutom en parmaskinkbit när jag var 16 som jag suktat efter men Ush vilken besvikelse… Jag vet många som försöker äta så lite kött de kan och som tycker bättre och mår bättre av vegetariskt men som även blandar in kött i sin kost ibland av varierande orsaker. Men de blir inte mindre respekterade för det eller blir kränkta. Jag tycker synd om dig som hamnat i ett sånt "umgänge" där du känner att du inskränks. Men kanske handlar en del om din egen inställning och tro? Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker, det är du som vet vad du mår bäst av. Oförmåga att kunna se andras perspektiv och respektera andras åsikter tyder enligt mig på mycket låg intellekt. Och sådana försöker iaf jag hålla mig undan :p

Aribigga
3/14/13, 10:50 PM
#19

Jag vet inte om det kan vara till hjälp för dig men jag tycker ibland att det verkar som om själva termen "vegetarian" är stötande för folk. Jag brukar bara säga om någon frågar att jag inte äter kött, och frågar dem varför brukar jag bara säga "För att jag inte vill." Lustigt nog brukar folk respektera det väldigt bra.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: