Annons:
Etikettmatprat
Läst 1855 ggr
aadlihtam
3/25/13, 4:59 PM

hjälp mig tack :)

Hej,

jag har lite ett (för mig) stort problem.

Jag vill inte äta djur.

MEN jag behöver gå ner ett antal kg i vikt typ 10-15 och jag har redan bestämt mig för att gå över från vegan till vegetarian pga lite olika anlednigar. 

MEN jag vet inte om jag ska börja äta FISK.

Jag vet inte vad jag ska äta som endast vegetarian och utesluta socker och kolhydrater.

hjälp, ärlig hjälp ?

Annons:
[Moa-]
3/25/13, 7:13 PM
#1

Ja, på denna sidan har jag svårt att se att någon skulle argumentera för att äta fisk?

Varför äter du vegansk/vegetariskt i dagläget?

Personligen tror jag inte ett dugg på en total uteslutning av kolhydrater utan är övertygad om att detta är skadligt i det långa loppet.

aadlihtam
3/25/13, 8:59 PM
#2

Tack för svaret, jag är det endast pga känslomässiga själv. Men jag har problem med att bli hälsosam och gå ner min behövlig vikt om jag äter kolhydrater som innehåller stärkelser och socker det är därför min tveksamhet. Nej jag vet att det är inte de forumet som säger ja till fisk. men tänkte att jag kanske skulle kunna få några hjälp argument till att inte äta fisk :)

tack

[Moa-]
3/25/13, 9:19 PM
#3

Ja, äter du inte kött pga. känslomässiga skäl så bör du väl inte heller äta fisk av känslomässiga skäl?

Jag anser att fiskar har känslor på samma sätt som andra djur. Haven håller på att utfiskas och människorna har förstört balansen i ekosystemet som måste ges en chans till återhämtning.

kelfwing
3/25/13, 10:44 PM
#4

Att utesluta kolhydrater helt håller jag med Moa om att det är dumt och dessutom helt omöjligt att göra fullt ut. 

Hjärnan behöver kolhydrater för att kunna tänka och du behöver kolhydrater och proteiner för att bygga muskler och ha energi i vardagen.

Däremot så ska man äta rätt typ av kolhydrater dvs långsamma dvs fullkornsris, fullkornsmakaroner  och kolhydrater i form av bönor är också.

Det du behöver utesluta alternativ minska mängden är snabba/tomma kolhydrater dvs socker,   vitt bröd, vitt pasta, vitt ris där man tagit bort de flesta nyttigheterna..

Angående fisken:  Läs denna artikel om fiskar : De okäna djuren som vi tror att vi kännerhttp://vegan.ifokus.se/articles/509774a7d4ebea4871027c34-de-okanda-djuren-som-vi-tror-att-vi-kanner?articles-1

 så kanske du hittar några argument mot att äta fisk.

Här är några gå ned i vikt- tips som kanske kan hjälpa dig oavsett vilken kost du väljer.

1.  Innan du börjar äta något; fråga dig varför. Är du hungrig, eller vill du bara ha något att stoppa i munnen av någon  annan anledning. 

2. Koncentrar dig på äta och njuta av maten när du äter. Dvs titta inte på tv, läs inte, lyssna inte på radio. Utan känn efter hur maten smaker.

3.  Ät på en mindre tallrik än normalt. (Folk blir mätta på mindre mängder mat när de äter från små tallrikar).

4.  Om du känner att du inte är riktigt mätt, vänta 20 minuter. Är du fortfarande hungrig, kan du ta en portion till. 

5.  Hitta en motionsform som passar dig.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
3/26/13, 11:31 AM
#5

Det går att äta kolhydratsålt som vego om man vill, visserligen är baljväxter ngt av det nyttigaste man kan äta och de innehåller långsamma kolhydratyer. De håller dig även mätt länge så att man inte går och småäter.

Men vill man inte äta så mycket kolisar kan du ju basera maten på tofu, sojaprotein och seitan. Rent protein och nästan inga kolhydrater.

Sarah
3/26/13, 11:32 AM
#6

Såg ngn referera till Eko-Atkins häromdagen. Googla och se vad det är. Vegetarisk LCHF typ tror jag.

Annons:
tlover
3/29/13, 8:58 AM
#7

en sak man ska tänka på är att det enklaste sättet att veta att man får i sig rätt mängd av div olika aminosyror är ju att kombinera tex baljväxter med vete tex. men det går ju såklart med tex seitan (vetegluten)

själv skull jag inte ha problem (eftersom kolhydrater är mina vänner) men man ska bara tänka på att variera sig och inte bara äta tex jordnötter (men kan ju säkert få i sig rätt mängd av alla aminorsyror även om man inte varierar så mkt men det är enklare med en varierad kost, allmänt när det gäller makro och mikroneutriner är det enklare med en varierad kost.)

l'm back

kelfwing
5/1/13, 7:39 PM
#8

saadlihtam:  Tänkte att du kanske skulle vara intresserad av våra två 

nya artiklar eller snarare 1 artikel och en kokbok online här på forumet.

Vegetarisk nybörjare i köket:http://vegetariskt.ifokus.se/articles/5181390b8e0e7435dc000139-vegetarisk-nyborjare-i-koket?discussions-1

Nybörjarens kokbok:

http://vegetariskt.ifokus.se/articles/518142558e0e741431006362-nyborjarens-kokbok?discussions-1

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: