Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1576 ggr
[NadjaIyona]1
4/10/13, 12:25 AM

Vill bli vegan - tips?

Hej,

Jag vill bli vegan men jag tänkte ta lite försiktigt och börja med att vara lacto-vegetarian först, mest för att det är så svårt och tar tid att lära sig vilka produkter det gömmer sig mjölk i och liknande. Jag har tänkt att jag ska skippa "råa" djurprodukter så som mjölk och kött och dyl, men angående andra produkter så halvfabrikat/fabrikat, typ såser och liknade  Har ni några tips?

(Jag vet att många kommer tycka "men gör det själv då" och jag planerar att lära mig det men saker tar tid och jag vill inte stressa, så skriv inte såna kommentarer - jag vet redan det.)

Jag tänkte också ang GMO, är det något som ofta finns i veganska/vegetarianska produkter? Jag vill äta så naturligt som möjligt.

Annons:
[TrevorS]
4/10/13, 12:31 AM
#1

Står lite om ersättningsprodukter i denna artikel. Sedan har Anamma valt att inte använda sig av gmo-odlade produkter.

[NadjaIyona]1
4/10/13, 12:34 AM
#2

Anamma?

[NinaCrown]
4/10/13, 12:54 AM
#3

#2 Ett företag som gör halvfabrikat/färdigmat. Många produkter är verkligen att rekomendera när det gäller smaken 🙂 Brukar finnas i frysdisken, ibland kan man dock behöva åka till lite större butiker för att hitta dem.

[NadjaIyona]1
4/10/13, 1:18 AM
#4

#3 Tack det var upplysande! :)

E-l-vira
4/10/13, 12:10 PM
#5

jag är 99% säker på att om det är GMO måste det märkas, någon som vet?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[NadjaIyona]1
4/10/13, 1:16 PM
#6

#5 Jag har för mig att det var tvärt om, vill man ha GMO-fritt så måste man kolla efter såna stämplar. Fast jag hoppas att du har rätt.

Annons:
E-l-vira
4/10/13, 2:27 PM
#7

i googled it, jag hade ärtt (som tur är)

"Livsmedel som innehåller genetiskt modifierade organismer, GMO, måste märkas med uppgift om detta, till exempel med texten ”framställd av genmodifierad soja”.

Det finns vissa undantag från denna regel. Mat som innehåller GMO behöver inte GMO-märkas om GMO hamnat i maten oavsiktligt. Då får den ingrediens som innehåller GMO inte bestå av mer än 0,9 procent GMO. Avsiktlig inblandning av GMO ska dock alltid märkas."

källa: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Genetiskt-modifierad-mat/Maste-genmodifierad-mat-markas/

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[NadjaIyona]1
4/10/13, 9:40 PM
#8

#7 tack ska du ha, det känns skönt att höra. :) Då kan man räkna med att åtminstonde det mesta GMO är märkta.

Upp till toppen
Annons: