Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2896 ggr
emelie046
4/23/13, 8:42 PM

Noll respekt för mitt val att inte äta kött

Idag blev jag så arg när middagen skulle lagas. Jag är en 17-årig tjej som valt att inte äta kött, trots en familj som äter kött dagligen. För att inte vara en börda för familjen är jag alltid noga med att laga min egen mat eller själv anpassa rätten så att den blir vegetarisk, och jag ser till att ALDRIG fälla en nedlåtande kommentar om deras köttätande då det enligt mig knappt finns något värre än folk som försöker påtvinga sina moraler och val på andra. Jag tror också att det värsta sättet att försöka få fler att minska sitt köttintag är att faktiskt gå runt och säga varför man tycker de ska göra det. Herregud, i dagens samhälle blir ju folk nästan provocerade bara av att se vegetarisk mat eller höra folk som säger att de är vegetarianer. Men tillbaka till saken,

jo, det är såhär att mina föräldrar verkar aldrig förstå att jag faktiskt inte äter kött, efter snart 1 år. De lagar ofta kötträtter, som idag när de gjorde nåt med bacon, så blir deras kommentar alltid nåt i stil med: "men herregud du behöver väl inte vara helt manisk, då och då kan du väl äta kött". Och de bryr sig aldrig om vad jag ska laga, när jag gör veg. varianter av deras mat så tänker de tex aldrig på att jag också behöver vissa ingredienser. Som när vi gör taco och jag steker quorn händer de att de tar slut på all krydda när jag bara hade behövt lite, och idag tog de all creme fraiche till sin variant när vi skulle ha grytblandning till pasta.

Vet att detta säkert låter som löjliga bagateller, men efter all denna tiden är det riktigt frustrerande. Jag vill bara att de ska respektera mitt val lika mycket som jag respekterar att de äter kött!

finns det någon mer i en liknande situation?

Annons:
GordonG
4/24/13, 8:18 AM
#1

Jaghar under mina år.som vegetarian aldrig mött någon som blivit provocerar av att jag inte äter kött. Hade jag gjort det skulle jag själv bli provocerar av att denne inte hade vett nog att acceptera att det finns de som inte delar hens matvanor. Jag skulle säga att i dagens samhälle är det mer accepterat och vanligt än någonsin. Det finns inget egentligt behov av att vi lever på kött längre nu när det finns så många alternativ lätttillgängligt, mer än att vissa tycker det är gott. ;) Mina föräldrar var inte heller så pigga på grejen när jag blev veg. som 12åring men nu äter mammas familj nästan mer veg än kött de med. Du får väl följa med när ni handlar mat och lägga i en extra krydda/grädde/creme fraise så att det finns till dig med.

E-l-vira
4/24/13, 2:06 PM
#2

Min sambo har precis samma problem, eller ska jag säga hade? Jag hoppas att det senare fungerar. I vilket fall. Vi har varit tillsammans i snart fyra år, jag har under hela den tiden varit vegetarian och är nu vegan. Det tog ett tag men efter något år slutade även min pojkvän äta kött. Hans föräldrar, som är köttdjursuppfödare, vägrade ta till sig det. Under flera år fortsatte de erbjuda honom köttfärssås, kycklinggryta o.s.v. varje gång han kom dit. Han svarade varje gång "Nej tack, jag fixar något vegetariskt" eller om vi båda var där (för till mig kunde de göra vegetariskt, dock ej veganskt) "Jag tar av Elviras mat". Sist vi var där gjorde hans mamma en smörgåstårta på beställning, när han kom in i rummet sa hon "Nu när du inte äter kött längre, vad ska man lägga på en smörgåstårta till dig?"

"HURRA!" Skrek jag och sambon, det var första gången hon överhuvudtaget sa något om det ^^

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Skunken
4/29/13, 8:41 PM
#3

Jag upplever detta hela tiden! Folk fäller spydiga kommentarer för att (känns det som ibland) rättfärdiga att de äter kött. Många verkar känna sig träffade och provocerade när man säger att man inte äter djurkadaver och om så är fallet kanske de ska fundera på varför? Har fått mer kommentarer och påhopp som veg. än då jag rökte vilket är himla konstigt :s

Bry dig inte om dessa människor och du ska inte behöva äta kött för deras skull, inte ens ibland! De kommer förhoppningsvis lära sig att respektera dina val och värderingar. Man är inte manisk för att man väljer bort något som skadar en själv, andra varelser och miljön! Var stark och var stolt över dig själv! Tycker dina föräldrar borde vara stolta över dig med för att du följer dina värderingar och stötta dig i dina val (är det inte det man har päron till?!). Om du står nära dina föräldrar är det kanske bra om du pratar med dem om hur du känner och att du vill att de står bakom dig istället för att motarbeta. Säg att de får äta vad de vill men att du vill att de respekterar ditt val! Tänk igenom vad du vill ha sagt innan, skriv en lista om det känns lättare och gå igenom punkterna med dem och håll tummarna för att de lyssnar!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Upp till toppen
Annons: