Annons:
Etikettallmänt
Läst 3972 ggr
Jennyawilson@live.se
2013-05-03 20:25

Nyfrälst halvvegetarian :)

Hej!

Jag ganska nyligen blivit mer vegetarian än jag varit tidigare. Har aldrig varit jätteglad för kött och nu börjar jag känna att jag inte kan stå för varför jag egentligen äter kött. Eftersom jag fortfarande bor hemma med mamma och styvpappa så är jag vegetarian på vardagar men äter kött på helger. Detta då det är lättast för mig att fixa egen mat på vardagar och äta det som lagas på helger, kanske främst för att min styvpappa är grym på matlagning och jag är lat! :-)

Nu till mina frågor. Vad bör jag "ersätta" köttet med, alltså för att ändå få i mig allt jag behöver? Jag har tidigare haft lågt B12 (någon vc inte vill göra något åt då det fortfarande är inom referens, men väldigt nära gränsen…) men jag äter Holistics B12 tabletter för det. Jag har även hypotyreos, alltså en underproduktion av sköldkörteln, och för det äter jag Levaxin. Jag var iväg och skulle bli blodgivare i förra veckan, och då var mitt blodvärde ganska lågt, jag hade 127, och man var tvungen att ha 125 för att få ge blod, kan det ha att göra med att jag nästan slutat med kött, och inte får i mig allt jag behöver? Vill också gärna ha enkla och goda recept! Har svårt för bönor och linser ;-) Äter mest paprika, svamp och lök…

Tack på förhand, kram!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
2013-05-04 00:12
#2

Du bör ersätta med baljväxter, alltså bönor, linser och ärtor :) Det finns en artikel om järn och hur man får i sig det som vego, det är svårare för kroppen att ta upp vegetabiliskt järn, men det handlar om att vara noga med vad man äter.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
2013-05-04 00:28
#5

Du bör ersätta med baljväxter, alltså bönor, linser och ärtor :) Det finns en artikel om järn och hur man får i sig det som vego, det är svårare för kroppen att ta upp vegetabiliskt järn, men det handlar om att vara noga med vad man äter. 

B12 finns bara i animalier, så du borde fortsätta med dina piller :)

kelfwing
2013-05-04 06:35
#6

Sarah, eftersom du ditt inlägg råkade multipleras, tog jag bort kopiorna.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
tlover
2013-05-04 09:32
#7

nötter och frön kan också ersätta kött men jag brukar inte använda mig av det så ofta (för fett för min smak) men man kan ju göra biffar på både frön och bönor tex för att slippa bli övermätt men ändå få lite av fylligheten man får av frön (och nötter antar jag tål ej dom)

Järn, kalcium och dyl kan man fixa genom mörkgröns bladgrönsaker tex grönkål (supergott i tex en gryta eller pastasås) eller nässlor som är ganska aktuellt nu.

l'm back

Kaiia
2013-05-04 13:35
#8

#7 Nässelsoppa med kokta ägg i är underbart <3

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Sarah
2013-05-04 13:50
#9

Ah, tack, hade problem med anslutningen :)

Upp till toppen
Annons: