Annons:
Etikettmatprat
Läst 3023 ggr
[Murvel]
5/4/13, 4:19 PM

Söker tips på bra basvaror

Hej!
Vad skulle ni säga är bra basvaror att ha hemma, om man vill börja laga mer vegetarisk mat? Jag tänker då särskilt på sådana varor som 

  1. kan användas i många olika rätter eller 

  2. har ett bra näringsinnehåll så att det hjälper till att "ersätta" köttet och 

  3. gärna har en bra hållbarhet (men det är ju svårt när det gäller vissa grönsaker/frukt med mera)

Tips? 🙂

Annons:
kelfwing
5/4/13, 6:22 PM
#1

Jag tänker direkt på olika sorters bönor.  De uppfyller alla 3 kriterierna kan användas i många olika rätter,  har bra näringsinnehåll och kan ersätta köttet och har bra hållbarhet.  

Om du är en person som planerar i framåt tiden och har tålamod köper du okokta bönor som du lägger i blöt och sedan tillagar.  Är du en mer spontan och otålig person (som jag) så bunkrar du burkar/tetrapack med färdigkokta bönor.   Om du också har majsmjöl eller vetemjöl som basvara så slänger du snabbt ihop olika sorters biffar, bullar och soppor.   De är också en bra ingrediens i sallader och grytor.

Frysta grönsaker uppfyller ju också kriterier 1 och 2.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Murvel]
5/4/13, 9:04 PM
#2

#1. Tack, ja bönor ska inhandlas! Vad har man majsmjöl till, i synnerhet? 

Frysta grönsaker är också bra, det brukar vi ha.

VildaVittra
5/4/13, 9:29 PM
#3

Alfalfafrö att grodda, linser (röda linser behöver inte blötläggas), nötter i alla former, quinoa.

Majsmjöl kan du göra tortillas av tex.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
5/5/13, 8:02 AM
#4

Röda linser har jag alltid hemma (det finns annat jag alltid har hemma men detta är det bästa enligt dina kriterier + det går snabbt)

Jag brukade ofta ha textruerat protein ("torkat sojakött") förr då det går snabbt, kan lagras länge och är proteinrikt men de flesta sorter är också rika på gluten tyvärr

torkad frukt och liknande är jättebra att ha hemma antingen för att göra mellanmål, frukost eller efterrätter men det är ju inte så proteinrikt precis

en annan bra att ha hemma men inte proteinrikt är grötris, man kan göra både sushi, gröt och efterrätter (med den torkade frukten) av det.

#3 hur gör man tortillas av majsmjöl? är det rednings majsmjöl eller nån annan slags?

l'm back

Sarah
5/5/13, 10:20 AM
#5

Jag har alltid groddar hemma, eller rättare sagt, jag har alltid mungbönor och gröna linser hemma som jag groddar :) Groddar är galet nyttiga och innehåller proteiner, kolisar, mineraler och vitaminer.

Sen kan jag inte vara utan havregrädde, algrom, olika torkade baljväxter, edamame m.m.

[Moa-]
5/5/13, 1:33 PM
#6

Sarah; du länge använder du algrom efter att du öppnat den? Det står en vecka på burken, men tror att den råkat bli stående i nära halvåret någon gång utan att ändra färg/lukt… (Dock använde jag den inte då, men har nog nyttjat den som varit öppnad i en månad utan att må dåligt. Svårt att avgöra idag när mat inte ändrar utseende/lukt på samma sätt som för ett antal år sedan.)

Annons:
VildaVittra
5/5/13, 1:41 PM
#7

#4 Nej, det ska inte vara redningsmajsmjöl, utan Masa harina (jag köper mitt på citygross).

Här lärde jag mig att göra tortillas:

http://www.simplyrecipes.com/recipes/how_to_make_corn_tortillas/

Det går bra att använda en vanlig kavel, men vill man göra många är en tortillapress att föredra. Antingen bygger man själv, eller så kan man köpa en här:

http://extremefood.se/default.asp?show=1&varuid=&lid=5&ulid=93&uulid=95

Den är tillfälligt slut såg jag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
5/5/13, 5:55 PM
#8

#6 är det inte mögligt eller luktar/ smakar illa så använder jag det mesta :P men ofta tar de slut snabbt hos mig… använder 4-6 burkar i månaden. Så, jag har inget bra svar.

Sarah
5/5/13, 6:00 PM
#9

Men, håller med om att det är lite obehagligt med saker som inte blir dåligt… hittade precis en liten påse snacksmorötter längst bak i kylen. de hade min illervakt lämnat i februari! De var inte ens lite dåliga!

VildaVittra
5/5/13, 6:12 PM
#10

#9 Levande saker som morötter och potatis är helt okej så länge de ser fräscha ut. Eller så planterar du dom nu, då morötter blommar först år två (så vill man ta sitt eget frö brukar man förvara morötterna i jordkällaren över vintern, för att sedan plantera ut dom på våren).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
5/6/13, 10:32 AM
#11

#10 jo det vet jag! dock brukar de inte hålla i 3 månader i min kyl :P

Upp till toppen
Annons: