Annons:
Etikettmatprat
Läst 2662 ggr
kelfwing
2013-05-08 05:33

Alpros eko-sojamjölk har fått ny förpackning

Alpros eko-sojamjölk har fått ny förpackning:

Alpro eko

Foto: Djurens Rätt/Gabriella Terneborg

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-08 11:20
#1

Det är väl ganska falsk marknadsföring?

kelfwing
2013-05-08 12:04
#2

Sorry fel bild, fixar det när jag kommer i kontakt med en dator.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-08 15:45
#3

Har du rätt att nyttja bilden överhuvudtaget?

kelfwing
2013-05-08 15:59
#4

Moa: Ja, det har jag. Jag har tillåtelse från Gabriella Terneborg som driver bloggen vegokoll.se att använda foton från hennes blogg i inlägg här på vegan i fokus och vegetariskt i fokus om jag märker dem såhär: Foto: Djurens Rätt/Gabriella Terneborg.

Bra att av dig att ställa frågan, då det många inte respekterar upphovsrätten på internet.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2013-05-08 16:02
#5

Nu är det rätt bild på eko-sojamjölen. Ursäkta misstaget. Jag skyller på solförvirring när solen äntlingen har kommit😉

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-09 00:20
#6

Okej, dock undrar jag fortfarande lite om du har tillstånd från Alpro att visa deras bilder? Inte för att vara elak och kritisk utan för att många brister i insikt i upphovsrättslagen..

Annons:
kelfwing
2013-05-09 05:24
#7

Moa:  Jag förstår att du inte vill vara elak utan bara kontrollera upphovrsrättslagen, vilket är bra.  Nu är det så här: Jag tar bilden direkt från vegokoll.se, inte från alpro..  Om det inte står något att bilden är från företaget på vegokoll.se så är det enligt Gabriella Ternboergs mail till mig, så är det hon som tagit bilden av produkterna.  Och jag har frågat henne om jag får använda dessa bilder här och hon svarade att det går bra så länge jag skriver foto: Djurens Rätt/Gabriella Terneborg.

Hoppas du är nöjd med svaret.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-09 07:50
#8

För mig (kanske mer än för andra) så är detta ett intressant ämne som förtjänar viss diskussion och eftertänkande. Lagen i sig får för min del gärna brytas, så länge man är insatt i eventuella risker med det hela. =)

Till viss del, dock kan det i sig utgöra upphovsrättsbrott, eftersom någon äger rätten till föremålet som fotograferas. 

Det finns ett känt och märkligt rättsfall där en artist anlitar en stylist inför en spelning samt en fotograf som fotograferar den aktuella artisten under spelningen. Bilderna blev bra och hamnade på ett CD-omslag, men fotografens tillstånd. Detta leder till att stylisten stämmer den aktuella artisten för otillbörligt nyttjande av stylingen, eftersom uppdraget gällde inför en konsert ej inför ett albumsomslag…

På samma sätt så vår turkiska yougurt har en bild på en man på framsidan som köpts fullt lagligt, däremot utan att mannen på bilden tillfrågats, vilket inte heller är korrekt när det gäller kommersiella sammanhang (vilket iFokus räknas som).

kelfwing
2013-05-09 10:12
#9

Visst förtjänar ämnet en diskusssion och jag är glad att du frågade mig.  Men om vi ska ha en diskussiom om upphovsrätt generellt kanske det är bättre starta en off-topic- tråd om det så vi inte kidnappar den här tråden (visserligen var det ju jag som startade den iaf).

Jo, jag vet att upphovsrätten kan vara krånglig ibland.  Men jag tror mig inte ha brutit mot den då jag som sagt bett om upphovsmannen till BILDERNA om tillåtelse att lägga upp på detta forum (dvs. endast vegetariskt i fokus och veganifokus) och har sparat mailkonversationen som bevis som detta om det skulle bli aktuell.

Sedan om upphovsmannen har rätt att ta bilder  på de kommersiella produkterna från företaget  och publicera på sin blogg har jag antagit att hon och organisationen  (Djurens Rätt9 hon representerar har koll på.  Och jag har också antagit att om det brister där, så är de som brister i att följa i upphovsrättslagen.  Rätta mig gärna om jag har fel, om du har större insyn än i hur lagen fungerar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-09 10:43
#10

"Och jag har också antagit att om det brister där, så är de som brister i att följa i upphovsrättslagen.  Rätta mig gärna om jag har fel, om du har större insyn än i hur lagen fungerar." Ja, jag rättar dig. =P Du som publicerar något står för upphovsrätten i det aktuella publicerandet. Det går ej att nyttja försvaret att någon annan sa att det var okej, på samma sätt som du aldrig kan ge någon annan rättigheten att nyttja något som du ej har fulla rättigheter till.

kelfwing
2013-05-09 11:08
#11

Bra, jag ska dubbelkolla mailet där jag fick tillåtelsen att sprida bilderna från vegokollen.se och skickar ett nytt och frågar om det behövs. Jag dubbelkollar också med Alpro och Garant så fort jag kan.

Tack för hjälpen Moa.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-09 11:48
#12

Jag tror inte att det är någon fara så länge du "marknadsför" deras produkt, däremot kan de bli upprörda om motsatsen sker… =P Alpro verkar dock även tillhandahålla egna bilder för användande på webben, exakta villkor hittar jag dock ej nu…

kelfwing
2013-05-09 14:02
#13

Hmm, jag ska dubbelkolla med dem iaf. Man vet aldrig , vi kan kan få extra fördelar av det… Kanske inte så troligt men man vet ju aldrig.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: