Annons:
Etikettnäringslära
Läst 3947 ggr
Salish
5/12/13, 7:55 PM

Istället för fisk

Efter en jäkla massa diskussioner har jag fått min vilja igenom om att inte behöva äta fisk hemma (vilket jag mer eller mindre blivit tvingad till de senaste åren). Jag vet att man klarar sig utmärkt utan fisk men vad ska jag äta för att få i mig det som annars bara finns i fisk?

Annons:
Smullis
5/12/13, 7:58 PM
#1

Åh det här behöver jag också hjälp med :P Tassar:)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

kelfwing
5/12/13, 8:23 PM
#2

Sallis och Smullis. Här kommer ett inlägg om vilka näringsämnen du hittar i fisk och vilka vegetariska källor det finns till dessa ämnen.  

Du hittar följande näringsämnen i fisk::  protein, vitaminerna, A, D.  E, B- vitaminerna: tiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 och vitamin B12,  mineralämnena jod och selen samt omega 3- fettsyror

Protein: Oavsett om du äter blandkost eller vegetariskt får du anstränga hårt för att lyckas få proteinbrist om du är fullt frisk. Rostbiff är det animaliska kött som innehåller mest protein per 100g, vilket är 22 gram protein per 100 gram. Det kan jämföras med sojabönan med 36 gram protien per 100g och linser md 24- 27 gram protein per 100 g.

Men här är några lakto-ovo-vegetariska källor till protein:   sojabönor, röda linser, bruna linser, linfrö, jordnötter, mungbönor , jordnötssmör, vita bönor, pistagenötter, kikärter, mandel, bruna bönor, vita bönor, cashewnötter,ägg och mejeriprodukter.

A- vitamin hittar du i matfett, feta såser, mjölk, filk, yoghurt, ost, orkade aprikoser, aprikoser i konserv med juice , hjortronsylt, mango, papaya,  sharon, fänkål,  färsk grönkål,  fryst grönkål,  fryst grönsaksblandning ärter morötter, bönor, blomkål  275 ug,  huvudsallat 108 ug,  kantareller, mangold,  nässlor , nätmelon,  persiljeblad,  pumpa ,  färsk spenat,  fryst spenat , morötter,,  morotsjuice,  rotmos , pepparkakor, Smörgåskex,  rågskorpor, mazarin,  rulltårta,  wienerbörd, bearnaisesås, lättmajonnäs ,  majonnäs 80% fett,  Lätt & Lagom,  flytande margarin,  smör,  gräddglass, crème fraiche,  gräddfil 1,  grädde,  lättmjölk ,  ost, rotfrukter och  grönsaker.

D- vitamin finns  matfett, feta såser, ägg, mjölk, fil, yoghurt, fikabröd och kantareller samt i solljus.

E- vitamin finns i  vetegroddar, sötmandel, margarin, rågmjöl, broccoli, havregryn, ägg, vetegroddsolja,  solrosolja,  tistelolja, havremust- pulver, druvkärnolja,solrosfrön, pumpafrön, flytande margarin, rapsolja, majonnäs, hasselnötter,  pestosås med basilika, pinjenötter och cashewnötter,  bordsmargarian, flytande margarin, berikad fullkornsvällingpulver samt äggulor.

Tiamin (vitamin B1) hittar du i:  Weetabix, berikad fullkorns muslibar typ Special K Bar Red Fruit, torrjäst,  Special K,  Rice Krispes, fiber Bar naturell All- Bran,  Frosties,  linfrön, Special K Chocolate,  All Bran Regular,  Quorn, Berikad haveremust- pulver, berikade frukostflngor av majs typ corn flakes,  Coco Pops,  sojabönor, bruna bönor, färska gröna ärtor, havregryn, potatis, mjölk samt berikad vetemjöl.

Riboflavin (vitamin B2) finns  i  mjölk, fil, yoghurt, ost, torrjäst, matbröd, fikabröd,  Special K, berikad fullkorns muslibar typ Special K Bar Red, Berikade muslibar typ Special K Choholate, Weetabiex,  FiberBr nautrella All Bran, frukt, bär samt juice.

Niacin (vitamin B3) hittar du  i: mandelmassa, potatischips ,jäst, vegetabilisk pastej tartex,  knäckebröd,  havremustpulver, havre,  kormjöl,  fullkornspasta, mjölblandning rågsikt med vetemjöl ,  vetekli, fiberrikade cornflakes,  cornflakes,  kalaspuffar,   kantarell .jordnötter ,  nässlor,gröna ärtor, potatis, mjölk, vetekli, torrjäst,  Speical K, Weetabix,  Berikad fullkornsbar typ Special K Bar Red Fruit,  vetekli, kruskakli (grovt vetekli), snabbkaffe- pulver,  Berikad muslibar typ Special K Chocolate, Loops,  FiberBar naturell All Bran,  Rice Krispies, Kalaspuffar,  AllBran Plus samt All Bran Regular och ost.

Vitamin B6 finns du i:  potatis, mjölk, berikad vetemjöla,  Special K ,  Special K bra Redur , beriakd havremust-puvler, FiberBar naturell All-Bran, Special K Chocolate,  torrjäst, vetegroddar, corn flakes, All- Bran Regular, Frosties.  berikade frukostflingorna, vetekli, kruskakli och torkade solfrön.-

Vitamin B12 hitttar du i  ägg, mjölk, mjölkprodukter r och  fermenterade produkter (även fermenterade produkter som tex. Surkål, syrade grösnaker, sojasås, öl och vin.  Obs! Äter du helvegetariskt dvs vegankost

rekommenderas i dagsläget att du tar B12- tillskott.  B12-brist kan leda till allvarliga nervsjukdomar

Jod finns i mjölk, joderat salt, havssalt, vinägrett och ägg.

Selen hittar du i  mjölk, fil, yoghurt, ost, ris, ägg, vetemjöl,  rågmjöl och äggula.

Omega 3 finns I  Olivolja, rapsolja, linfröolja. Sojaolja, valnötsolja, majsolja, sesamolja, solrosolja, cashewnötter, hasselnötter, jordnöttsmöra, jordnötter, kastanjer kokosflingor, kokosnöt,  linfrön (ät dock inte för mycket hela eller krossade linfrön då de innehåller vätecyanid som kan orsaka skador på nervsystemet), paranötter,pekannötter, pistashnöter, pumpafrön, sesamnfrön, solrosfrön, sötmandel samt valnötter.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
5/13/13, 7:00 AM
#3

Omega 3 fettsyrorna EPA och DHP som kroppen inte behöver omvandla finns däremot bara i havssaker tex alger (eller fisk jag tänker om du ska byta ut fisken mot nått.

Antingen kan man äta alger som man köper (dyrt däremot), skörda själv (men då måste man veta vad man kan skörda och vara på en sån plats att man kan skörda alger) eller äta algtillskott tex algolja.

Äter man mkt alger ska man vad jag förstår däremot minska ner på joderat salt och annat med jod då alger innehåller mkt jord.

Själv äter jag nästan bara alger med veggosushi men skulle jag bo så att jag kunde skörda skulle jag åtminstånde testa det och när jag blir gravid kommer jag ta algolja istället för linfröolja för att vara säker.

l'm back

Smullis
5/13/13, 10:20 AM
#4

Tack så hemskt! :D

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

kelfwing
5/13/13, 2:35 PM
#5

Bra kompletterande information tlover!😃

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: