Annons:
Etikettallmänt
Läst 4165 ggr
Torin
2013-05-21 23:52

Förstoppning och dyrt

Nackdelen med LCHF och vara vegetarian är förstoppning. 

I går var jag säkert 10 gånger på toa utan att något hände. Det gjorde ont. Kunde inte sitta. Men till slut lossnade de, en befrielse. Och så ett par dagar senare nästan lika illa.

Innan jag körde med LCHF.kosten fungerade magen som en klocka. Direkt efter frukost på morgonen så kom signalen att gå på toa. Men nu får jag ångest nästan eftersom det är så himla jobbigt.

Jag får ju inga fibrer i mig. Knaprar på bladselleri. Men nu får det vara nog. Kan ju inte göra något på halva dagen. Går bara och oroar mig för toabesöken. 

Nu blir det surkål till varje mål och hjälper inte det så får jag väl börja med min rågröt (sid 106 i Levabilligtboken). 

Eftersom jag ju inte äter kött eller fisk så blir dieten enahanda. Det blir mest något med ägg och så givetvis ost.

På morgonen tre tunna hårda mackor och rejält med ost och så te.

Lunch, någon omelett, om jag inte lagat någon gratäng ur LCHF-boken för vegetarianer. Kan vara någon med squash eller mangold som bas.

En annan variant är coleslow och ett par kokta ägg. Alternativt avokado, kokt ägg och majonäs.

Så på kvällen tre hårda mackor med rejält med ost, oftast även någon fet dessertost typ Brie eller grönmögel. Till detta två glas (dricksglas) rödvin.

Dricker alltid två - tre glas vatten på kvällen, måste hjälpa lever och njurar med vätska rent allmänt.

Har hållit på med LCHF i litet mer är två månader. Midjemåttet har gått ner från 135 till 110 cm, men det räcker inte. Har ändå för stor mage. Men nu verkar det gå långsamt. 

Tidigare drack jag alltid 1/2 liter öl varje kväll. Gör det själv så det är starkt och gott, men det är ju flytande bröd så jag håller upp. Blir inget förrän det blir någon grillkväll.

Den första tiden, ungeför en och en halv månad hade jag en konstig huvudvärk, kombinerad med lätt yrsel. Det kändes som om yrseln satt i pannloben, men det är nu borta, skönt! Undrar vad som orsakade det, kan det vara bristen på kolhydrater?

Eftersom jag vill leva billigt så äter jag helst sådant som jag odlar själv, men nu har jag slutat med grytor innehållande potatis och kålrötter. Någon enstaka råriven morot kan jag tänka mig.

Som tur är blir det nu odlingssäsong och jag sår mycket olika salladssorter, mangold samt scuash och pumpa.

Saknar min hembakade grovlimpa med rågmjöl, linfrö och mycket fiber. Nu blir det hårt bröd som jag köper billigt. Det är kross som säljs i 4 kg kartonger för 40:-. Kallas för djurfoder men både hunden och jag tycker att det är gott.

LCHF för snåla vegetarianer känns rätt enformigt. Funderar på om jag orkar hålla på så länge, det där med förstoppning är inte kul. Har ju varit vegis sedan 1980 och är nu 74. Inte lätt lära gamla hundar sitta!

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Zepp
2013-05-22 00:00
#1

Det är ju som så att när fett utgör en stor del av energin så blir det inte lika mycket som passerar rätt igenom.. läs fibrer!

Och det tar ett tag för tarmen att anpassa sig för det, dvs man blir inte lika nödig lika fort och inte lika mycket.. då peraldistiken stimuleras av mycket fibrer.

Hade oxå en sådan period i början.. och numera gör jag väl nr 2 varannan dag i stället.

Pröva med Psylliumfrön.. om du äter musli, kallas oxå för loppfrön, det fungerar på ålderdomshemmen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kelfwing
2013-05-22 05:32
#2

Torin: Vill du fortsätta med LCHF trots alla problem du fått med den dieten och ha tips för att lösa problem?

Eller vill du ha tips för att äta på andra sätt men ändå minska storleken på magen?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Torin
2013-05-23 22:58
#3

Karin! Jag fortsätter än så länge, men kör nu med min rågröt. Det betyder 3 matskedar blötlagt på kvällen, äter på morgonen. Då får jag fiber, den består nämligen av 4-kornskross, vetekli, och helt linfrö. Tidigare hade jag russin och torkad frukt i den, men det har jag nu tagit bort.

Käkar också en portion surkål varje dag. Magen gillar detta och jag mår bra. Det får väl ta lite längre tid med minskningen av magens omfång.

I dag har jag sått 5 olika salladssorter i mitt grönsaksland. Ser fram emot när jag kan komplettera äggdieten med sallad.

Tar givetvis gärna emot tips om lämplig kost.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Lavine
2013-05-28 21:19
#4

Jag tänkte på ditt vattenintag och läste sedan att du dricker 2-3 glas vatten på kvällen. Hur gör du på dagtid? Jag äter varken helt vegetariskt eller helt lchf, men lutar åt båda tänken i min kost och jag tycker definitivt att lchf kräver att jag inte glömmer bort att dricka en hel del vatten. Och sen tänker jag att du säkert måste gå på toa på natten med det drickandet på kvällstid. 😉

Vill du äta lchf bör du nog fundera på de där mackorna, som jag antar är av spannmål? Du kan göra enkla bröd i mikrougnen gjort på mandelmjöl i stället.

Effie
2013-05-29 14:24
#5

Hårdost brukar räknas som förstoppande. Fast det blir ju inte mycket kvar att äta då..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Torin
2013-05-29 23:09
#6

Dricker te, helst yerbamate på morgonen. Gissningsvis 1/2 liter. Ett par koppar kaffe under dagen samt som sagt 2 - 3 glas vatten på kvällen. Går alltid upp vid 2 - 3 tiden och slår en drill. Det om vätska.

Men som jag tidigare skrev så är problemet löst i och med att jag äter surkål Dessutom 3 skedar rågröt.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
[Iyen]
2013-05-31 06:42
#7

Kaffe fungerar väl inte som "vätska" eftersom att det är vätskedrivande?

Ang förstoppning. Motionera och drick om du inte vill/kan äta mer fibrer. F

Och fibrer kan också orsaka förstoppning- OM man inte dricker, eller dricker för lite (vatten).

Vad och vart är det för kross du köper 4 kg för 40:-?

M
2020-11-07 18:16
#8

Rött te koffeinfritt

Upp till toppen
Annons: