Annons:
Etiketthälsa
Läst 2639 ggr
MalinFrosch
2013-06-10 10:55

Middag till Viktväktare?

Imorn så kommer en vän på middag. Hon kör viktväkardiet.
Är inte superinsatt i denna diet mer än att jag vet att man käkar nyttigt och inte mycket fett och kolhydrater.

Vill gärna laga middag som hon uppskattar. Ska självklart vara vegetariskt.
Någon som har tips på recept eller saker som skulle funka bra att servera?

Annons:
[Moa-]
2013-06-10 22:38
#1

Det mesta, viktväktare räknar points och i stort sett vad som helst i rimlig mängd kan ingå, det finns även varianter där du mot ett visst antal points får äta fritt med potatis eller pasta.

Akta såser, men annars ser jag inga större "faror" med det hela, håll nere fett och socker, kolhydrater i övrigt brukar vara helt okej (framförallt i måttliga mängder).

MalinFrosch
2013-06-10 22:51
#2

Jo det är ungefär så jag förstått det.

Så någon som har tips på mat? Eller rent av ett bra recept?? :)

[Moa-]
2013-06-10 23:01
#3

Klyftpotatis utan tillsatt fett (så den även är godast enligt mig), quornfile, sallad/grönsaker och tsatsiki (går även att göra på ännu fettsnålare yoghurt) är en klassiker, gott och jag vet att det fungerar med viktväktare på ett bra sätt, då kan man även unna sig ett eller ett par glas rött till maten. =)

Annars bör bönbiffar fungera, även det gott och lätt att variera. =) Det enda jag på rak arm skulle undvika är tzay då det har en hög fetthalt. (Vet dock ej pointsvärdet på det.)

MalinFrosch
2013-06-12 08:57
#4

Det blev en ägg och kesolåda med grönsaker och quorn.
Och en finfin sallad till :)

Tack för tipsen iaf :)

Sarah
2013-06-20 23:10
#5

Jag har ingen aning om vad som är bra viktväktarmat, men böngroddar är ngt jag har snöat in på nu. Jag brukar köpa torkade mungbönor och gröna linser, sen groddar jag dem. Innehåller mängder av bra saker, protein, fibrer, långsamma kolisar, mineraler och vitaminer, groddnig ska dessutom göra det lite mer lättillgängligt för kroppen. Jag äter ca 3 dl om dagen. 

Jag har motsatt problem, jag får kämpa för att hålla vikten uppe, men lösningen är lite den samma antar jag, hälsosam mat i bra mängder :P

Upp till toppen
Annons: