Annons:
Etikettmatprat
Läst 7820 ggr
[juuniper]
2013-06-11 20:23

Få kikärtsbollarna att hålla ihop

Hej! Jag uppskattar att äta vegetariskt ibland, och jag uppskattar att göra kikärtsbollar och kikärtsbiffar. Jag har dock lite svårt att få dem att hålla ihop; de går gärna sönder eller plattar ut sig. Är det någon som har kikärtstips att dela med sig av?

Annons:
xanna
2013-06-11 20:25
#1

Kokt potatis och turkisk youghurt använder jag som "bindemedel".

[Mamma-Mia-Marie]
2013-06-13 12:05
#2

Hur gör man om man ej kan äta mjölk/mejeri eller spannmål då?

MalinFrosch
2013-06-13 16:19
#3

Riven lök och sojamjöl för att hålla ihop det.

slarvigt
2013-06-13 20:50
#4

Mixa allt ordentligt. När du tror att du är klar så mixar du lite till :) Sedan kan man ha i lite mjöl om det behövs också.

kelfwing
2013-06-13 21:47
#5

Mamma- Mia- Marie: Tål du majs?  I såna fall kan du använda majsmjöl eller Maizena. Det  är det bästa bindningsmedlet.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-06-14 11:00
#6

#5 nej, inga spannmål eller gluten…endast örter och frön men inte solros och linfrön, vissa nötter går också som cashew (är frö egentligen) och kokos…

Kan ej äta potatis, majs, vete, råg, korn, hirs, ris osv.

Inte soja, mjölk, ägg, skaldjur…

Är det inte magen som reagerar så är det allergiska besvär som klåda, eksem, blåsor, snuva, rinnande ögon, kramper i magen, klia i halsen - kroppen osv.

Har både SHR, pollen, gråbo, gräs, mjölk och gluten plus protein intolerans/allergier…Plus bindvävssjukdom (EDS) Fibromyalgi och IBS!

Försöker mellan varven testa lite, nyligen med ekologisk majs - tortillas men fick så ont i magen, kramp, muller/buller och taskig kista så det gör jag ej om igen! (magen reagerar på för mycket omega 6 och snabba kolhydrater - IBS)

Annons:
xanna
2013-06-14 18:45
#7

Har du provat kikärtsmjöl?

[Mamma-Mia-Marie]
2013-06-15 08:20
#8

Nej, har ej hittat det på butiken vår. Går det att baka med också eller?

Försöker hitta nått sätt att baka ett gott bröd på - gärna typ ett platt som tortillas eller tekaka…Gärna inte så komplicerat, då jag behöver lära min unge också baka detta bröd och på grund av aspergers syndrom och add mm. behöver det vara enkelt, snabbt och lätt att göra! Typ som scones fast platta =)

Men har ej hittat nått som smakar gott!

xanna
2013-06-15 19:15
#9

Man kan göra ett kikärtsbröd i stekpanna.

2,5 dl kikärtsmjöl (Du kan byta en halv dl mot bovetemjöl)

1 tsk bikarbonat

2 dl vatten

2 msk olja och lite salt.

Rör ihop de torra ingredienserna och rör sedan i vattnet och oljan. Häll smeten i en het, torr stekpanna. häll på en rejäl skvätt olja ovanpå och låt den ligga och värmas i pannan på låg temperatur tills själv brödet inte längre är smetig.. Vänd med stekspade och stek lite på andra sidan.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-06-15 21:59
#10

Skall testa det, så fort jag hittar kikärtsmjöl skall in på hälsokosten till veckan - kollar då!!! Tack…

xanna
2013-06-15 23:16
#11

Annars kan du ta en titt på hyllorna med utländska varor. Det brukar vara mycket billigare. Har du Coop så brukar de beställa in om man ber dem.

Sarah
2013-06-20 23:06
#12

oj, du har det inte lätt med allergier :( 

jag brukar ha en smet som är lite blötare då jag gör biffar och blanda i majsmjöl och lite havregrädde. lite blötare smet kan man få genom att mixa i ex gröna ärtor (tinade frysta). Sen brukar jag göra platta, så jag slipper formproblemet :P

Sarah
2013-06-20 23:07
#13

Ah, majs funkade inte, då håller jag mig till havregrädden och ärtorna, ibland har jag även i tomatpure för en lite krämigare konsistens på smeten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: