Annons:
Etikettallmänt
Läst 2149 ggr
Salish
6/18/13, 8:25 PM

Midsommar

Så var det dags för nästa kötthögtid. Har någon tips på vad man kan göra för mat på midsommar istället för de vanliga kötträtterna?

Annons:
[Moa-]
6/20/13, 10:03 AM
#1

Salish; vart är köttet på midsommar?

Grilla vad du själv önskar, så gör vi alltid. =) Istället för köttbullarna till barnen till lunch om man äter sådan så ta valfri vegetarisk köttbulle?

Själv skall jag som varit vegetarian i drygt 10 år köpa kött till 14 personer, lider mer med dem än mig i år… =P

kelfwing
6/20/13, 7:58 PM
#2

Klassisk vegetariskt ersättning för sill är inlagd aubergine ofta benämnt auberginesill. Googlar du på det hittar du en massa goda recept på det. I vår artikel "nybörjarens kokbok"här på forumet finns det också goda recept. Det går även att. Göra "sill" på tofu eller portabello. Dessa recept finns också i artikeln. Om du vill grilla och undrar vad du kan grilla, gå in på veganifokus och läs artikeln "på grillen".

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
6/20/13, 10:57 PM
#3

Jag har gjort auberginesill och tofuröra ala skagen idag. 

Auberginesill, jag brukar skiva auberginer med en potatisskalare och lägga skivorna på tork i ugnen ett tag så de får lite yta. Blandar ihop rapsolja, havregrädde, vanlig senap, dijonsenap, lite ättika, salt, peppar och dill, allt efter smak. 2 auberginer blir ca 5 dl sill. 

"skagen"röra- mosad tofu, havregrädde, örtsalt, dill och algrom, kokar upp snabbt och sen är det klart :) 

Sen blir det lite grillat till det. Funderar på att göra ngn soyghurtröra att ha till bröd oxå, men får se om det orkas med.

Apropå svampsill, i höstas gjorde jag sill på fjällig taggsvamp, spännande smak och riktigt gott om man håller sig till de lite mindre som inte hunnit bli mer beska.

Upp till toppen
Annons: