Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 2769 ggr
Svarttusch
2013-07-03 15:42

hur använda bönor?

Jag har bestämt mig för att börja äta vegetariskt, men fortsätta äta mjölkprodrukter och ägg (från frigående höns såklart). Problemet är att jag ogillar bönor och ärtor. Inte smaken av dem utan konsistensen. Har riktigt svårt för hur de "exploderar" i munnen, Tänkte att man då kanske istället kan göra t. ex falafel och olika "bön-biffar". Olika former av röror borde också funka, sålänge bönorna inte är hela så att säga :) Så jag vill gärna ha många förslag :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
kelfwing
2013-07-03 18:51
#1

Om det är konsistens så du har problem så kan du göra min exmans favoriträtt (som inte var vego men latinamerikan).  Jag lovar att bönorna då inte kommer att explodera och bönorna är garanterant sönderdelade:

Du tar en burk redan kokta bönor. Du kokar dem. Saltar dem. (du kan också ha lök och vitlök i om du tycker om det) Mixar dem. Sedan kokar du dem några minuter till, så smeten liksom kommer samman lite.   Han åt dem med friterad/stek platano (dvs matbanan) och ägg.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Svarttusch
2013-07-03 19:03
#2

Åh låter som något att testa :) 

För en som aldrig köpt bönor innan, går det bra med vilka "burkbönor" som helst? Har t. ex sett att det finns både kidney-bönor och andra färdiga :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

kelfwing
2013-07-03 23:55
#3

Sorry, glömde säga att receptet gäller kidneybönor. Ska dock att gå köra på även på svarta bönor (men exet gillade bara kidneybönor)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Camilla_Baljväxtakademin
#4

Så roligt att du vill "lära dig" att äta bönor och ärtor!

På Baljväxtakademins webbplats www.baljvaxtakademin.se finns massor av recept under fliken "Kokböcker" och tips under fliken "Tillagning"! Det finns garanterat rätter som du gillar :)

Vi finns även på Facebook https://www.facebook.com/pages/Baljv%C3%A4xtakademin/236427599737777

och Twitter @Baljvaxtakademi

Bean appetit!!

Aribigga
2013-07-08 10:27
#5

Jag ogillar också konsistensen av bönor, men har lättare för svarta bönor. De blandar jag i sallader. 

Annars kan man mosa bönor och blanda med hackad stekt svamp och hackad stekt lök och göra burgare av. Det är mumma! Krydda med koriander och spiskummin och ha i vitlök.

lurvponnyn.vimeddjur.se

yewi
2013-07-09 14:06
#6

Om maträtten inte ska intas i samband med andra proteinkällor än bönor så är det ett nyttigt tips att använda sig av minst två olika sorters bönor.

Detta för att få i sig alla viktiga aminosyror. Endast sojabönan innehåller fullvärdigt protein.

Jag brukar ofta mixa bönor och göra "plättar". Du kan i princip ha i vad som helst, bara konsistensen blir rätt. Rotfrukter är lätta att variera t.ex.

Tänk falafel, men använd andra sorter än bara kikärtor för lite variation :) och så en trevlig bönsallad till med den andra sortens bönor om det behövs.

Min bönsallad består ofta av svarta bönor, kidneybönor, tomat, rödlök, olivolja, sesamolja, en skvätt vinäger, salt, svartpeppar och ev. krydda. Står sig några dagar i kylen. :) Så har man något nyttigt att äta när man kommer hem och känner sig lat.

Annons:
Sarah
2013-07-09 15:49
#7

Testa även edamame, de är frysta färska/ förvälda och får inte samma mjöliga konstistens :)

tlover
2013-07-10 07:25
#8

#6 normalt brukar ju aminosyror kombineras genom att man äter tex pasta, potatis eller liknande till annars som kompletterar baljväxternas aminosyror väl. Sen har man ju kommit fram till att kombinatonen av aminosyror inte behöver göras vid samma måltid.

Däremot äter man inte kolhydratsrik mat så måste man ju tänka efter lite men jag skulle heldre kombinera tex frön/nötter med baljväxter eller liknande för att få mer variation när det gäller tex mineraler osv också

l'm back

yewi
2013-07-10 13:37
#9

#8 Det är ju faktiskt sant det du skriver. Jag är ofta dålig på att variera mig under dagen så jag har gjort det till en vana att vara variationsrik inom den maträtt jag äter just den dagen.

Solroskärnor tycker jag är lätta att hälla på allting. De smakar inte speciellt mycket :)

Upp till toppen
Annons: