Annons:
Etikettallmänt
Läst 5051 ggr
[Kajsa91]
2013-07-21 13:52

Börja äta kött igen?

Jag har varit vegetarian i 3 år i början av Augusti, funderar även på att bli vegan istället. Måste dock få lite bättre koll på hur jag äter då jag äter rätt dåligt, men jobbar på det.

För några dagar sen var jag på McDonalds och kompisen tog en sån vanlig hamburgare som man får i Happy Meal och det är en av dom sakerna jag blir riktigt sugen på ibland. Luktar galet gott tycker jag, haha.
Så vad skulle hända med kroppen om jag åt en sån efter att inte ätit kött på 3 år?
Är det farligt? Behövs det ännu mer kött för att kroppen ska reagera? Eller behöver man ha varit vegetarian ännu längre?

Förhoppningsvis lyckas jag låta bli att smaka när jag blir så sugen. Vill ju egentligen inte och skulle fått så himla dåligt samvete.
Men nyfiken vad som händer med kroppen :)

Någon annan som blir jättesugen på vissa saker ibland?
Jag är suger på falukorv hela tiden typ, Denniskorvarna, bullenskorv. Riktigt störande att vara så sugen på det.

Annons:
kelfwing
2013-07-21 19:23
#1

Det är olika med vad som händer med kroppen. En del personers kroppar reagerar kraftfullt efter 3 år eller kortare tid,  medan andra inte alls även efter längre tid.

Att du blir sugen kan bero på att du som skriver äter rätt dåligt. Det kan vara kroppens sätt att tala om du behöver något ämne.  Kolla upp dig och se till att du får i dig de näringsämnen du behöver (genom en vegetarisk kost).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
2013-07-22 10:11
#2

i början var jag "fusk-veg" och åt vildfångad fisk och vilt som inte gått igenom nån köpes/säljes transaktion (dvs nån jag kände kunde ha fiskat fisken tex) men jag åt i princip bara ovo-veg och blev då och då bjuden på mat och då vard et såklart kött som sog på menyn men jag var tvungen att gå över till "helt" ovo-veg snabbare än vad jag hade tänkt för min mage reagerade stark på kött och då hade jag bara varit utan kött i några veckor.

Men jag har hört om folk som inte reagerar alls också.

#1 man kan sakna det pga minnen knutet till just den maträtten, tex saknar jag torkad renkött då det var en lyx hemma och vi åt bara det några gånger per år trots att min styvfar torkar renkött själv.

l'm back

[TrevorS]
2013-07-24 17:20
#3

3 år är inte så farligt, har du ätit mejeriprodukter och ägg så är det ingen fara. Har man varit vegan under flera år och ätit svamp så håller man enzymerna igång också.

Man får nog normalt vara minst vegan i 5-12 år innan för kroppen ska få lite svårare att klara av kött.

Dock kan man bli lite dålig då kroppen måste ställa om sig. Men så är det även om man äter något främmande för kroppen för första gången som exempelvis sniglar, räkor, fisk m.m. när man aldrig ätit det förr.

Upp till toppen
Annons: