Annons:
Etikettallmänt
Läst 2790 ggr
[lenniiis]
8/3/13, 7:47 PM

Vegetarian eller inte?

Jag är inte alls förtjust i kött, förutom kyckling, köttbullar och bacon. Varken lamm, älg eller oxfilé tycker jag är gott. Har funderat på att bli vegetarian i flera år, men eftersom jag inte köper min egen mat känns det ganska svårt (bor med min kille hos hans föräldrar). Min kille älskar kött så när vi väl flyttar hemifrån - ska jag äta vegetariskt och han kött då? Det låter så krångligt tycker jag… Avskyr bönor och sånt också…

Annons:
kelfwing
8/4/13, 7:59 AM
#1

Om du har inte har några problem med att han äter kött, så är det inga större problem. Även om han äter kött, så är det väl inte det enda han äter. Så mycket av er mat kan vara gemensam.  Om vi tar en sån klassisk rätt som köttbullar med potatismos, lingonsylt och sallad.  Det enda som inte är samma är ju köttbullarna.  

Jag tycker ni ska prata igenom matsituatinen innan ni flyttar hemifrån. Även om din kille älskar kött (och vi helt bortser från det moraliska i det) så är det inte nyttigt att äta kött hela tiden. Även köttindustrin säger man ska äta kött 1- 2 gånger i veckan bara.   Kanske är det okej för din kille att ni äter vegetariskt hemma men att han äter kött om ni går på restaurang eller är hos andra.   Om han absolut måste äta kött nästan varje dag så se till att ni har några varsina dagar, dvs några dagar då han äter kött och du vegetariskt, men några dagar ni  bara äter vegetariskt t.ex meatless monday, så båda får anpassa sig till varandra.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[lenniiis]
8/4/13, 12:01 PM
#2

Alltså, det är inte så att han är galen i kött, men han tycker ju om kött liksom. Äter alltid många bitar när det blir grillat och så äter han mycket mer köttbullar än mig. Han är en sådan där tonårstråkmåns som inte gillar några grönsaker förutom blomkål och gurka, så någon sallad kommer han inte vara så pepp på.

Mår man verkligen bra av att inte äta kött? Hur mycket proteiner och järn (det är väl järn i kött?) behöver man och hur kan man få det på annat sätt, förutom att äta ägg?

tlover
8/4/13, 12:59 PM
#3

Min man gör som föreslagit i #1 han äter kött om han är på restaurang, hemma hos folk m.m. och han trodde att han inte skulle gilla vegetariskt men han älskar det, särskilt det att han knappt blir sjuk på en kost som främst är vegetarisk. Han vill inte ens att vi ska börja äta mycket kött ifall jag skulle sluta vara ovo-veg.

Protein är inget problem så länge man byter ut köttet mot nåt tex linser, bönor, nötter eller "fake kött", om inte möjligen du har tänkt bli bodybuilder på elitnivå 😉

De flesta äter faktiskt för mycket protein. Min man kan bli ett exempel på samma, han äter oftast vegetariskt och han tränar hårt och tycker att träningen går bättre som "ofta vegetariskt ätare"

Järn kan man få problem med särskilt om man äter ensidigt eller redan har svårt att få i sig nog med järn (ägg innehåller knappt nå järn alls) men det finns järnrika grönsaker tex nässlor

äter du helvegetariskt (el om man vill kalla det veganskt) så måste man nog äta B12 tillskott (men B12 finns i mjölk och ägg) och ev D vitamin (finns i vissa svamper och solen på sommaren)

l'm back

[Moa-]
8/4/13, 1:23 PM
#4

lenniiis; vad skulle vara din drivkraft till att äta vegetariskt? Vad äter du idag när du inte gillar maten? Skulle du då sluta äta köttbullar och bacon, vad skulle vara din anledning till detta?

Att man inte gillar vissa maträtter låter som en märklig förklaring till att lägga om kosten och jag tror inte heller att en kostomläggning i ditt fall kommer att hålla om det inte finns några bakomliggande faktorer till dina funderingar.

tlover
8/4/13, 5:03 PM
#5

#4 Främsta anledningen till att jag äter veg mat är för att jag inte tycker om smaken av kött och jag har ätit veg i 5 år nu

l'm back

[Moa-]
8/4/13, 6:05 PM
#6

tlover; ja, men då ogillade du allt kött antar jag?

Jag personligen gör tvärtom, jag älskar smaken av kött, men har gjort ett etiskt ställningstagande till att inte äta det, så då håller jag det.

Annons:
Svarttusch
8/4/13, 9:07 PM
#7

Jag tycker inte det är särskilt jobbigt att vara "ensam" vegetarian. Det enda som skiljer oss åt här hemma är just köttet. Vi brukar därför börja med att göra "min" mat (biffar eller vad det nu är…) sen får maken ta över stekpannan. Och ofta äter min make (som älskar kött) vegetariskt han med. För oss är det inga problem, vi har dessutom två barn och jag tycker det är fantastiskt att kunna erbjuda dem två måltider att välja mellan.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

tlover
8/4/13, 9:39 PM
#8

#6 nja visst kött tyckte (jag har inte smakat på ett tag så jag kan inte säga tycker) jag om tex torkat renkött, eller aborre gjort på öppen eld. Men det mesta har också bra minnen med sig.

Dom jag kände i högstadiet/gymnasiet som var vegetarianer var också det för att dom inte tyckte om smaken av kött, däremot tyckte dom om korv och liknande om jag minns rätt.

Jag har aldrig kännt nån vegetarian som varit det pga djuren faktiskt

l'm back

[Moa-]
8/4/13, 9:48 PM
#9

tlover; okej, låter lite ovanligt, enda personen som varit det av andra skäl än etiska var uppfödd vegetarian och aldrig testat något annat.

Däremot så ser jag inte poängen med att bli vegetarian baserat på att du inte gillar vissa köttsorter, det låter långsökt enligt mig. Dock så är det ju bättre för världen och miljön ju fler som äter vegetariskt så det är väl positivt så.

tlover
8/5/13, 7:08 AM
#10

#9 det är ju inte den enda orsaken (även om det var det för dom jag kände i högstadiet) utan störst annars är miljön.

Fast somsagt jag känner ingen som blivit vegetarian av etiska själ eller för miljön, men då är ju "vegetarianer" inte så omtyckta här alltid med tex folk som släpper ut fisk ur fiskodlingarna.

l'm back

[Moa-]
8/5/13, 8:14 AM
#11

tlover; "…men då är ju "vegetarianer" inte så omtyckta här alltid med tex folk som släpper ut fisk ur fiskodlingarna." Det var nog det märkligaste och mest långsökta uttalande jag någonsin hört! Vilka vegetarianer skulle göra det? Jag har aldrig hört att detta skulle ha hänt överhuvudtaget. Oavsett vilket så har det knappast ha något med att de var vegetarianer att göra…

tlover
8/5/13, 8:45 AM
#12

#11 här var det enligt klottret på fiskodlingen djurens befrielsefront som skar upp påsar på en fiskeodling i närheten, vilket äventyrade flera jobb och jobb här är en viktig fråga så folk ogillar ofta vegetarianer eftersom dom tror att man släpper ut minkar, fiskar m.m. bara för att man är vegetarian.

Däremot har djurens befrielsefront inte gått ut med att det var dom som gjorde det så det kan lika gärna vara folk som vill jävlas men det bryr sig inte folk om. (därför satte jag vegetarianer inom "", då det inte finns bevis på att det var vegetarianer som skar sönder påsarna, men dåligt rykte får man ändå tyvärr)

Men hänt det har det, fiskodlingsägaren klagade i flera månader för tidningarna om hans förlorade inkomst (även fast han fick över 50% av vad folk köpte fiskekort för efter det tror jag och då var det höga priser för en dag och folk vallfärdades för att fiska upp dom "befriade" fiskarna)

l'm back

kelfwing
8/5/13, 9:07 AM
#13

Moa:Har hört talas om fiskutsläppet från fiskodlingarna (var i nyheterna för ett par år sedan), har för mig att det var veganer eller att veganer beskylldes när det var fiskindustrin själva som gjorde det pga försäkringspengar. Kommer inte ihåg vilket….

Utsläpp av djur kan dock ha med vegetaranism/veganism när det är av djurrättsskäl.

Moa: Varför duger inte smakskälet för dig?  För dig kanske det är inte är tillräckligt drivkraft. För de som inte tycker om kött men tycker att grönsaker och andra vegetabilier smakar godare är/kan det vara tillräckligt drivkraft i sig.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Moa-]
8/5/13, 9:09 AM
#14

tlover; veganer har jag hört fördomar kring, men aldrig om vegetarianer. (Möjligen mer än att de fördömer andras val.)

Veganer brukar männsikor i befirelsefronter och dylikt vara, ej vegetarianer. (Sedan saknar givetvis även majoriteten av veganerna koppling till dylik verksamhet.)

Sedan borde inte fiskar på i plastpåsar, så rent spontant kan jag inte säga vad jag tycker om detta. Trodde fiskodling skedde i bassänger…?

tlover
8/5/13, 9:11 AM
#15

#13 det härikring var så nyss som i våras om jag minns rätt.

Det finns ju dom som äter vegetariskt av hälsoskäl också. Jag skulle tex antagligen inte kunna bli helt köttätare även om jag skulle vilja sluta blandannat pga min reumatiska värk men även pga min IBS

Edit: #14 folk bryr sig inte, vegan el vegetarian är samma enligt dom oftast.

man har inte fisk i plastpåsar utan ett slags nätpåsar (fast fisken fastnar inte i dom slags näten). Det är det vanligaste att odla fisk i påsar vad jag vet men kanske finns det dom som odlar i bassänger

l'm back

kelfwing
8/5/13, 9:39 AM
#16

Tlover: Jag förstår inte riktig det här stycket  du skrev: Det finns ju dom som äter vegetariskt av hälskäl också. (så lång inga problem).  Jag skulle t. ex antagligen inte kunna bli helt köttätare även om jag skulle vilja sluta bland annat pga din reumatiska värk men även pga min IBS.

Menar du att du skulle vilja  sluta äta vegetariskt eller sluta äta kött helt och hållet?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
8/5/13, 9:42 AM
#17

#16 om jag skulle vilja sluta vara vegetarian så skulle jag inte kunna äta kött som vanliga "icke vegetarianer" då min kropp inte skulle klara av den mängden kött så vare sig jag skulle vilja eller inte så blir det en hel del vegetariskt hur som.

Förklarade jag bättre nu? (jag kan skriva på sätt så folk inte förstår ibland)

l'm back

Upp till toppen
Annons: