Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 2356 ggr
[SammieS]
8/6/13, 6:15 PM

Hemmagjord lasange

Jag vet att man kan hitta många recept över internet.

Men har ni personligen något recept att dela me er av?

/SammieS

Annons:
[SammieS]
8/6/13, 6:16 PM
#1

Av hemmagjord lasange då förstås..

Aribigga
8/6/13, 9:26 PM
#2

http://amyspieceofcake.blogspot.se/2012/04/vegetarisk-lasagne-la-anna-skipper.html

Den här brukar vi göra ibland, den är sjuuukt god, tycker även jag som vanligtvis inte gillar lasagne.

lurvponnyn.vimeddjur.se

MalinFrosch
8/28/13, 9:42 PM
#3

Jag brukar göra denna lasagne från Arla
http://www.arla.se/recept/vegetarisk-lasagne/

Är inget fan av bechamelsås så jag gillar denna lite lättare variant av lasagne.

Intehärutandär
8/29/13, 10:53 AM
#4

Jag strimlar morot, palsternacka, gul lök och steker lätt. Sedan över i gryta med krossade tomater, lite vatten och buljong. Ev pressad vitlök. Koka ihop 5-10 minuter. 

Och så varvar jag spenatplattor med grönsaksblandning & ostsås.

maribell
10/6/13, 9:25 AM
#5

GRÖN LASAGNE

Lasagneplattor (finns glutenfria)

400 g hackad spenat

1 tsk italiensk salladskrydda eller örtsalt

1 burk keso 250g

Sås: 2 dl hackad lök

2-3 pressade vitlöksklyftor

3 burkar krossade tomater

2 grönsaksbuljongtärningar

2 tsk timjan, 2 tsk oregano, 1/2 tsk svartpeppar, salt

300 g riven lagrad ost ( västerbotten ost)

Tina spenaten och pressa ur allt vatten. Koka upp spenaten, blanda med keson och kryddor.

Såsen:

Fräs löken i lite olja. Blanda i tomater, buljong och kryddor. Låt koka ihop ca 30 min och smaka av. Varva lasagneplattorna med såserna och hälften av osten. Täck med resten av osten och grädda i 225° i ca. 25 minuter.

Jacquire
10/10/13, 6:33 PM
#6

#5

 Men keso innehåller väl Löpe? = Inte vegetariskt!

Annons:
Sarah
10/15/13, 3:39 PM
#7

Mitt bästa såstips att ha till ex bersamel (hur det nu stavas) är att koka upp havregrädde med en buljongtärning och de kryddor man vill ha och sen reda med mjöl och margarin. Blir en bra yta på maten efter den varit i ugnen :)

maribell
10/15/13, 7:47 PM
#8

Tack Sarah det löser problemet med keson i lasagnen ovanför. Jag ska prova det också i en annan gratäng som jag brukar göra med broccoligratäng. 🌺

[Moa-]
10/15/13, 9:36 PM
#9

Jacquire; det finns keso med och utan Löpe som med de flesta ostprodukter idag…

Personligen blandar jag ofta klassisk lasagne med medelhavslasagne, qournfärs och diverse grönsaker, champinjoner samt zucchini/spenat i olika lager, ofta med goda ostar och annat som finns hemma…

Upp till toppen
Annons: