Annons:
Etiketthälsa
Läst 6704 ggr
Xristina
8/15/13, 4:20 PM

Äta kött ibland?

Hej,

Jag är inte vegetarian, men har tankar på att bli det. Egentligen ur rent hälsoperspektiv, och inte för att jag har något emot att äta kött.

Men jag undrar, kommer jag känna av fördelarna även om jag skulle äta kött någon gång ibland? Nu tänker jag t.ex. någon gång i veckan/månaden. Jag är nämligen inte säker på att jag skulle klara av att ge upp kött, inte än iaf.

Jag är 25 år och har alldeles för högt blodtryck. Jag är inte överviktig dock är jag åt det kraftiga hållet. Poängen med det är för mig alltså att få ner blodtrycket samt att gå ner i vikt för ett sundare och hälsosammare liv. Kan jag det med en vegetarisk kost? Trots att jag skulle äta kött någon gång ibland?

Annons:
decembercelsius
8/15/13, 4:33 PM
#1

Självklart. Bättre att äta kött en gång i månaden än att äta det varje/varannan dag.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


tlover
8/17/13, 9:59 AM
#2

Beroende på hur känslig man är så kan det bli permanent dock. I början åt jag nämligen vilt och liknande (som inte gått genom nån sälja/köp transaktion) men dom få gånger jag åt kött så gjorde min mage sånt uppror att jag var tvungen att sluta helt (det gjorde inget för mig däremot då jag bara hade täkt äta vilt i en övergångsperiod).

För vissa kan det visst bli så (har hört om vegetarianer och veganer som börjat äta kött men inte kunnat också så det är inte bara jag) men inte för alla.

men det är ju inte så hemskt ändå eller hur?

Min man äter kött nån gång i månaden sådär (han är inte vegetarian men han äter mest vegetariskt eftersom jag gör det) och han blir knappt sjuk, träningen går super m.m. efter att han gått över till en nästan vegetarisk kost så det hjälper ju helt klart.

l'm back

yellowluck
8/26/13, 2:13 PM
#3

Personligen ser jag inget problem i att äta kött lite då och då, själv har jag hittills endast valt att avstå helt ifrån rött kött. Det innebär att jag fortfarande äter fisk, skaldjur och fågel. Väljer att se mig som en sorts halv-vegetarian. 

Däremot har jag för avsikt att välja bort även fågel i framtiden, fisken och skaldjuren sitter dock säkert ett bra tag till. Det är alldeles för gött med färska räkor eller varmrökt lax.. Mmhmm. 

Kanske skulle detta vara ett alternativ även för dig, kanske som ett permanent tillstånd eller som en övergångsfas?

Den flygande tomten rapporterar; http://paisleysocks.wordpress.com 

[NinaCrown]
8/29/13, 6:24 PM
#4

De flesta jag känner som är vegetarianer/veganer började med att plocka bort köttprodukter steg för steg, även jag. Först bort med maffigt rött kött (tex stekar och revben), sedan korv och köttbullar, därefter kom kyckling osv osv. Det jag slutade med sist var kalkon, något jag åt max en gång i månaden ett tag.

Nu händer det dock att jag äter fisk och skaldjur ibland men blir max några enstaka ggr i månaden, tex när jag ska ut och äta eller blir bjuden på mat och det funkar för mig.

Det har dock hänt att jag blivit ilurad mig skinka och köttfärs, och då har jag inte mått bra sedan. Mår jätteilla och får migrän 😕

[Wraith]
9/2/13, 7:18 PM
#5

#4 Va blev du ilurad kött av någon som visste att du inte åt det? Vad taskigt!

Kommer ihåg efter första året jag hade blivit vegetarian så testade jag äta kött. Blev lite illamående efter det och har aldrig gjort om det. Men allvarligare än så blev det inte.

Jag gillar kött, men avstår pga etik och hälsa.

Faktum är att människan överkonsumerar kött, svenskar hör väl till de mera extrema i köttkonsumtion. Alla som äter kött praktiskt taget varje dag skulle må bättre av att dra ner på intaget, vi behöver inte proppa oss fulla av kött för att må bra. Ger bara negativa hälsoaspekter i långa loppet. Inte bara vi skulle må bättre utan även djuren och miljön om vi lärde oss hantera en balansgång.

Vegetarisk kost kan vara ohälsosam, men om du äter rätt så får du många positiva aspekter i form av mående och hälsa. Sen om du ibland äter kött lär nog inte dra ner på den aspekten, kött är inte onyttigt i rätt mängd och rätt "form".

[NinaCrown]
9/2/13, 8:44 PM
#6

#5 Jo, har hänt några gånger…

Tex en gång när jag hade supermigrän så satt en dåvarande kompis och matade mig med skinkpizza, och jag var för borta i min huvudvärk för att märka vad det var jag stoppa i käften 🤔

När jag var på semester så talade jag om för dom jag bodde hos att jag mår otroligt dåligt av kött, så jag brukade få ett typ av arabiskt matbröd att smaska på när vi var ute på dagarna… En gång passade de dock på att ha köttfärs i det brödet…

När jag var ganska ny på köttfria marknaden så brukade min farsa steka min veggiemat med köttet när jag inte såg, tills jag fick reda på det. Då förstod jag varför jag mådde så illa efter vissa måltider och talade då om det för min farsa, varvid han slutade steka sakerna tillsammans 🙂

Det är några av de gångerna det skett iaf!

Annons:
Xristina
9/2/13, 9:07 PM
#7

Är det dyrare att äta vegetariskt än "vanlig" mat?

#4 Usch då, är ju absolut inte ok!

tlover
9/2/13, 9:09 PM
#8

#7 det beror på vilken veg mat man äter (tex massa "fake" produkter gör det lätt dyrt, bönor, egengjord tofu och rotfrukter gör det billigt) och vilken den "vanliga" maten var.

För oss är det betydligt billigare trots att vi fuskar och köper burkbönor och affärsbröd.

l'm back

Xristina
9/2/13, 9:14 PM
#9

#8 Med "vanlig" mat så tänkte jag kött osv :) Men kött i sig är ju rätt dyrt, så om inte annat kanske det går på ett ut

tlover
9/2/13, 9:21 PM
#10

#9 men då beror det ju på vilket slags kött, jag är uppvuxen på linssoppa, köttfärssås nästan hälften uppblandat med morötter, falukorv, hönsgryta, vitfisk (eller egenfångad) osv höns (när det gick att köpa, när jag flyttade hemifrån valde jag hel kyckling istället), vit fisk, uppblandat kött osv är billig mat, då är fakeprodukter betydligt dyrare, men jämfört med fileer och annan lyxmat så vet jag inte men kör man mkt fakeprodukter + eko kan det nog bli dyrare.

l'm back

[Wraith]
9/2/13, 11:12 PM
#11

#6 Tala om avsaknad av respekt gentemot en. Jag hade blivit förbannad om jag hade blivit ilurad mat med kött, speciellt om personen vet om att jag inte äter det och vad besviken man hade blivit.

cokolada
9/12/13, 11:55 PM
#12

#7 jag tycker inte det! Om man ska vara ekonomisk och t ex köper anammas produkter à 1 kg så går man plus/minus.. Räknar man ännu smartare och klurar ut att vanlig färs/burgare smälter under stekningen pga det tillsatta fettet, medan sojafärsen/burgaren består i samma vikt… Så blir det enligt mina beräkningar ännu billigare (om man ska ta i med diskussionerna ;)

cokolada
9/13/13, 12:01 AM
#13

#4 fyyyyfan. De få gånger folk jag känner har råkat grilla/steka vegomaten med kött har de åkt på en rejäl utskällning så det har aldrig upprepats! Så kör med det du :)) Respekt åt köttätare som dock tänker på det! (var bjuden på grillfest en sommar och hade med mina sojaburgare, då en kille på festen (okänd för mig), frågade om jag inte skulle ha folie runt burgarna för att undgå köttsmaken, och gick och hämtade det åt mig :)

Annons:
[NinaCrown]
9/13/13, 12:15 AM
#14

#13 Ibland får man även sålla bort idioter 😛 Men brukar räcka att bara säga till folk ordentligt så gör dem inte om det. Är sällan jag behövt bli arg, dock har det hänt att jag överspelat mitt illamående några ggr bara för att vara på säkra sidan 😇

Sarah
9/20/13, 1:19 PM
#15

TS. Klart att man kan minska bara om man tycker att det är det fsom funkar bäst för en själv.

Visst blir maten häslosammare om man inte trycker i sig massa kött och charkprodukter, men det går ju att äta väldigt onyttigt även som vego. Jag håller mig borta från mycket fakeprodukter för tillfället och det har gjort mig gott. Groddar och baljväxter (groddar och kokar egna från torkade) är basen till min kost just nu.

Endezeichen
10/31/13, 10:41 AM
#16

#8 #10 #15 Vad menas med fakeprodukter? Vad är det?

tlover
10/31/13, 10:51 AM
#17

#16 soja"kött", Quorn"filéer", etc etc

div olika köttimitationer helt enkelt

l'm back

swedishpescetarian
11/4/13, 9:42 AM
#18

Bli pescetarian istället. Vi lever längst!

Upp till toppen
Annons: