Annons:
Etikettallmänt
Läst 4132 ggr
[MiniPim]
8/26/13, 5:31 PM

Äta mat hos kompisar

Hej!
Nu är det så att efter att provat på att vara vegetarian ska jag sluta äta kött helt, men jag har ett problem. 

I skolan är det inga problem att äta vegetariskt, för det har mina föräldrar fixat. Men när man ska till kompisar, hur gör man då? Alltså tänk om dom redan lagat mat så kommer man där och bara ''nej jag kan inte äta kött''. Det känns oförskämt liksom! 

Hur ska man göra då? Eller hur gör ni? ''offrar'' ni er liksom och äter kött då eller säger ni sanningen?

Annons:
Aribigga
8/26/13, 8:17 PM
#1

Är det bara enstaka gånger så kan man ju äta bara makaroner och sallad om det nu bjuds på makaroner och köttbullar (jag antar att de flesta äter sallad till maten, annars får det la bli makaroner och ketchup). Så kan man äta lite mer ordentligt när man kommer hem. Ska man sova över eller stanna längre kan man ju alltid erbjuda sig att ta med sig egen mat om man inte vill vara besvärlig. 

Förut åt jag kött om jag blev bjuden men det är mer och mer sällan nu, helt enkelt för att jag känner att jag inte vill.

lurvponnyn.vimeddjur.se

slarvigt
8/26/13, 8:28 PM
#2

Typ alla mina vänner är vegetarianer och mina föräldrar har börjat lära sig det där med att laga vegetarisk mat, så det är sällan något problem. I helgen var jag dock på en släktings bröllop och det vegetariska som bjöds på buffén var potatissallad och en sallad på isbergssallad, tomat och gurka - bara att äta och le och svara på frågor om ifall det inte är "torftigt att äta vegetariskt" ;)

Persifone
8/26/13, 11:38 PM
#3

Jag brukar förvarna om mina matval innan en middag så det inte blir en chock där och då. Kan också erbjuda att ta med egen mat om det blir för jobbigt att göra två maträtter :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tlover
8/27/13, 8:34 AM
#4

vanligtvis planeras det i förväg att jag ska fara iväg nånstans så att den som lagar maten vet om att jag är vegetarian, vilket slutar i att jag oftast lagar min egen mat.

Svärmor och mamma har däremot alltid nått hemma så att man kan äta utan förvarning men ändå vet dom oftast om ca 1 vecka i förväg.

Min man som inte är vegetarian men äter vegetariskt hemma äter däremot kött då han äter borta, om inte jag gjort så mkt att han kan äta också.

l'm back

Intehärutandär
8/29/13, 11:04 AM
#5

Mina vänner gör vegetariskt till mig. Då jag var yngre (barn/tonåring) och inte vågade säga till, så åt jag det jag kunde. T ex potatis,  sallad & smörgås.

[NinaCrown]
8/29/13, 6:18 PM
#6

Jag brukar först och främst erbjuda mig att ta med egen mat, men skulle jag råka hamna på en middag utan att kunna förvarna så tackar jag artigt och glatt nej till köttet och säger att tillbehören är mer än nog för mig 🙂

Än så länge har ingen klagat, har hänt att några erbjudit sig att laga något annat köttfritt men har tackat nej då. Vill inte försvåra saker för någon så jag klarar mig på tex potatis och sallad 😛

Annons:
[Moa-]
8/30/13, 8:40 AM
#7

Jag anser inte att man har någon rätt att kräva särskild mat hos kompisars föräldrar. Tacka nej till att äta hos andra eller ät den delen av maten som du kan. Efter ett tag lär sig personer och kanske anpassar lite så att de äter tillexempel pannkaka när du är där. Dock anser jag aldrig att du kan kräva eller be om särskild mat, utan tacka nej eller be om att få äta endast tillbehören.

[EllaElmgart]
9/2/13, 3:59 PM
#8

Jag brukar i så fall äta sallad och potatis elr pasta om det finns. Det är bättre att säga så att de vet till nästa gång :)

[Wraith]
9/2/13, 11:17 PM
#9

Gör bara klart för dina vänner att du är vegetarian och vad det innebär.  För min del så hade det tex inte varit ok att peta bort köttet från en maträtt tex. Om jag stöter på någon ny bekant som vill bjuda så gör jag det klart snabbt att jag är vegetarian, om personen redan har lagat mat så tackar jag nej. Skulle inte äta för att vara snäll;) Tycker det är upp till personen som ska bjuda en på mat att ta reda på vad dennes gäster kan tänkas äta. Tex vissa är allergiska mot nötter, andra äter inte griskött och vissa äter inget kött alls, så jag tycker det hör till om man ska bjuda folk.

[Moa-]
9/3/13, 9:45 AM
#10

Wraith; det är väl en väldig skillnad på att peta bort kött eller att endast äta tillbehören? Den som bjuder väljer väl fullt ut vad som serveras, så får andra svara för vad de äter eller inte, jag ser ingen som helt skyldighet för den som bjuder att denna tvunget skall anpassa sig.

[Wraith]
9/3/13, 3:20 PM
#11

#10 Klart det är skillnad, förstår dock inte varför du tar upp den skillnaden? Jag menade att vissa tror att det funkar bra för alla vegetarianer att peta bort köttet från en maträtt, jag hade inte sett det som ok.

Ehhhhh självklart väljer den som bjuder vad som serveras, men om kött serveras och inget annat alternativ ges så kommer inte jag. Jag tänker inte sitta och knapra en sallad när andra äter god mat. Ganska ojust om någon bjuder mig på mat där kött ingår, om folk inte kan respektera att jag inte äter det (och vet om att så är fallet) så tackar jag för mig. Om man vill servera kött i mängder så bjud inte mig, ganska enkelt! Har dock inte haft det problemet, när folk har bjudit så har det serverats vegetariskt fullt ut och inte på något krav från mig.

Men jag tycker det hör till allmän hyfs att man tar reda på vad ens gäster kan och inte kan äta, sen väljer man själv vad man vill servera och då bjuda alt. meddela vad som ska serveras och då kan gästen själv avböja om det inte passar. Gör det enkelt!

TatsuOni
9/3/13, 3:21 PM
#12

Om jag blir bjuden på mat när jag är hemma hos någon så tackar jag nej. Många tycker att det är konstigt, men jag tänker inte äta bara för att vara artig. Detsamma gäller fika då jag sällan tål någonting som det bjuds på. Tar istället någonting att dricka.

Blir jag bortbjuden så säger jag att jag tar med egen mat. Om någon ändå vill bjuda mig så räknar jag oftast inte upp den långa listan på vad jag inte äter utan förklarar att de t ex kan koka potatis och steka lite quorn. Är inte så förtjust i det annars, men det är enkelt för personen som bjuder mig på mat och de slipper stå och läsa innehållsförteckningar.

Den enda gången jag bara tackar jag till en inbjudan är när min mor bjuder då hon har koll på vad jag äter och är i princip lika svår själv.

Skulle aldrig komma på tanken att be om specialmat/fika utan erbjuder mig som sagt alltid att ta med mig. Har dock upptäckt att de flesta gärna anpassar sig och tycker om att kunna bjuda på någonting jag kan äta. (Även om det är otroligt svårt och jag föredrar att de låter bli)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
9/3/13, 4:52 PM
#13

jag gör helldre som #12 än att bara äta potatis och sallad (och äter nått före/efter) eftersom jag skulle inte klara av att äta bara potatis och sallad.

Däremot kan jag äta potatis, sallad och stekt ägg och ägg har de flesta hemma. Men oftast så får jag som sagt laga maten själv.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: