Annons:
Etikettmatprat
Läst 39640 ggr
[Victoria93]
8/29/13, 6:07 PM

Hur göra quorn gott?

Vad har ni för tips? Kryddade det som jag brukar krydda kött fast använde mer krydda, fortfarande ingen smak. Vad ska man göra för att det ska bli gott? Smakade quornfileerna ska pröva hamburgarna imorgon behöver verkligen tips då detta inte går att äta haha..

Annons:
[NinaCrown]
8/29/13, 6:12 PM
#1

Jag skulle rekomendera småbitarna med quorn som liknar tärnad kyckling. Den går att ha i bland annat grytor och tar då upp smaken av det man lagar de med mycket bättre 🙂 Jag brukar även göra stroganoff av det.

tlover
8/29/13, 7:18 PM
#2

mamma har kryddat fileerna med balsamico vinäger och peppar, det tyckte jag blev gott (men då tycker jag ju det är gott bara som det är, när jag gör själv kryddar jag aldrig)

l'm back

sarasacha
8/29/13, 7:48 PM
#3

Marinerad quorn rekommenderar jag starkt! Ett stort + för att man kan göra olika marinader och då får man omväxling. :)

Sarasacha

slarvigt
8/29/13, 9:55 PM
#4

Jag tyckte också att quorn och soja var riktigt skumt när jag slutade äta kött. Jag tror att när man är van vid kött så har man en viss förväntan på köttsubstitutet att det ska vara lite som kött… Det är överhuvudtaget en smak och konsistens och typ av livsmedel som man antagligen inte är van vid. Prova lite olika typer av produkter, av både soja och quorn, samt bönor etc. Du vänjer dig och tillslut kommer du tycka att det är jättegott! :)

[Moa-]
8/30/13, 8:28 AM
#5

För mig brukar det räcka med grillkrydda eller dylikt, tänk på att inte översteka dem då de då snabbt blir torra…

[Victoria93]
8/30/13, 8:38 AM
#6

#5 jag hade salt/peppar/grilkrydda och kurrysås med ris till..smakade fortfarande skumt :/

Annons:
[Moa-]
8/30/13, 8:44 AM
#7

Skumt är ju en defintionsfråga, det är inte kött, utan en egen produkt med sin egen karaktär. Jag skulle inte rekommendera att kombinera så mycket smaker och kryddor som du gjorde…

[Victoria93]
8/30/13, 8:50 AM
#8

#7 kryddar kyckling så och hörde att quorn skulle likna?

[Moa-]
8/30/13, 9:05 AM
#9

Det finns likheter men är inte lika, krydda med endast curry om du skall ha curry är mitt tips, har du grillkrydda så ha endast det då det innehåller precis som curry en mix av kryddor. Salt behövs med andra ord inte.

Intehärutandär
8/30/13, 11:52 AM
#10

Min favorit är färsen och bitarna. Bitarna använder jag i grytor. Indiska som svenska (t ex "dillkött", stroganoff m.m.). Färsen älskar jag att steka med bara salt och vitpeppar. 😛 Men jag använder den oftast till färssås (& spagetti, i lasagne, pirog osv). 

Filéerna köper jag sällan, då har jag använt dem som fisken i en fiskgratäng t ex. Att ha sås över och gratinera. Filéerna kan man förkoka i lite buljong om man vill att den ska dra åt sig smak. Sedan steka eller vad man önskar.

Deras burgare eller bullar köper jag i princip aldrig, de är smaklösa. Håller mig till grönsaksburgare eller sojaprodukter (sojakorv, cocktailkorv, gourmétbullar.)

[Moa-]
8/30/13, 11:58 AM
#11

Filéerna anser jag är bäst och köper aldrig bitar utan delar då på filerna. Så det är olika vad man tycker. =)

tlover
8/30/13, 12:00 PM
#12

Jag tycker också om fileerna mest, gärna okryddade eller kryddade på mammas sätt 🤫

Men då är jag ju en böntjej snarare och äter inte ens Quorn varannan månad

l'm back

slarvigt
8/30/13, 12:45 PM
#13

Ett tips är ju att ta färsen och göra taco med. Då märker man knappt någon skillnad, kan vara bra sätt att öva sig på :)

Annons:
[Wraith]
8/31/13, 10:54 PM
#14

Quorn har inte mycket smak okryddat, det har inte kött heller. Men jag tycker absolut att quorn har en smak, men kryddor är ett måste om du inte har mycket annat på tallriken.

Idag åt jag en quornburgare (var flera år sedan), hade dressing, saltgurka, spenat och lite salt + fullkorns hambugarbröd. Annars inga andra kryddor smakade helt ok, kommer göra om det men kanske testa lite andra kryddor.

Överstek inte quorn, då är risken stor att det får en konstig smak. Jag brukar även steka mitt i vatten, har i lite steksmör/olja i början och sen steker jag med vatten. Quorn suger åt sig jätte mycket tycker jag, så istället för att göra maten riktigt ohälsosam så väljer jag vatten så inte produkten ska bli torr, bara äckligt.

Men anta inte att du kommer få quorn att smaka exakt som kyckling 🤪 Om du tror att du kan få väldigt lika produkter så lurar du dig själv, ja i så fall ska du vara riktigt duktig på smaksättning. Det enda som jag fått väldigt likt kött är deras färs, alla som har ätit har haft svårt att avgöra om det är quorn eller kött. Laborera med kryddor osv vi alla har så olika smak, så bara för att en gillar det behöver du ju inte göra det.

Inaarah
9/2/13, 6:14 PM
#15

Jag äter sällan just quornfiléer, men när jag gör det händer det att jag steker dem i chilisås eller ljus soja. Det blir jättegott! Annars tillagar jag gärna i ugn med ett täcke av antingen matlagningsyoghurt (kryddad på valfritt vis. Blandat med pesto är jättegott!) eller turkisk yoghurt och rivna rotfrukter. Annars, som du fått tips om, är de goda att ha i grytor! Eller tärna quornfiléerna och steka med t.ex sesamfrön. Också supergott!

imoon
9/2/13, 7:01 PM
#16

Jag brukar "smörja in" filéerna med soja, krydda med olika kryddor och steka i smör. Vanligtvis kryddar jag med paprika (alltid paprikakrydda!), vitpeppar, lite curry och cayennepeppar. Det tycker jag blir väldigt gott! Å andra sidan är jag en sådan typ som tycker om quornfiléer även utan krydda.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Victoria93]
9/3/13, 8:39 PM
#17

Prövade hamburgarna idag, hade grönsaker och sås och det blev gott! Smakade precis som med kött, samma konsistens och allt, fast man slapp alla fettiga bitar! 😃

[Aquelegia]
9/5/13, 2:04 PM
#18

Skåra quornfiléerna snett på båda sidorna. Gör en marinad på olja, vitlökspulver/lökpulver, malen rosépeppar, paprikapulver och salt.
Stek knaprigt i marinaden MUMMA! Äter aldrig quornfilé utan att skåra och gnida in marinaden. Dågår inte smakerna in i quornen och smakerna blir bara ytliga.

Stallmima
9/8/13, 12:46 PM
#19

Sök på olika quornrecept, finns fantastiskt massor med urgoda recept på quorn i olika former  👍 Blev vegetarian i början på detta år och tycker det finns massor med läckra maträtter att laga.

healthyveggie
9/10/13, 12:59 PM
#20

Att marinera quorn är definitivt det bästa, men är man som jag orkar man inte göra saker i förväg/vill spara på disken så jag gjorde såhär till dagens lunch:

I med matfett i stekpannan (jag använde kokosfett).

I med kryddorna (i det här fallet blev det vitlökspulver, mycket timjan och garam masala

Låt det gotta ihop sig lite, och lägg sedan i quornfiléerna och stek som vanligt. 

Jag tycker att det gav mer smak än om man bara steker och sen kryddar, smaken kom liksom in i filéerna mer. Funkar såklart på diverse quornbitar och sojabitar också! Mums!👍

Annons:
[etsan]
9/21/13, 11:30 PM
#21

Jag älskar qourn just för att det inte smakar nåt haha. Dock äter jag mer soja, men kanske krydda med grillkydda?

Upp till toppen
Annons: