Annons:
Etikettlivsstil
Läst 4228 ggr
[EllaElmgart]
9/8/13, 2:29 PM

Varför är du vegetarian?

Hej! Jag får ofta frågan om varför jag är vegetarian och jag tror inte jag är ensam om det, så jag är nyfiken på vad ni frågar när någon frågar er det? :)

Annons:
tlover
9/8/13, 2:31 PM
#1

jag gissar du menar svarar…

Jag är vegetarian av miljöetiska skäl främst men jag tycker inte heller om storskalig djurhållning.

En annan stor anedning till att jag är vegetarian är för att det är supergott, jag mår bättre och jag tyckte inte om smaken av kött tidigare heller.

l'm back

NaDa...
9/8/13, 2:39 PM
#2

_Jag anser mig själv som vegetarian, trots att jag kan äta viltkött.
_

Grundorsaken för mig är för att jag inte tycker om att tex, en kyckling ska sitta i en bur i bara några veckor för att sedan slaktas så att jag kan äta den.
Vill helt enkelt inte bidra till att sätta djur i bur för att äta dem.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[EllaElmgart]
9/8/13, 3:41 PM
#3

*svarar menar jag såklart

TatsuOni
9/8/13, 3:52 PM
#4

Den främsta orsaken är att jag inte tycker att kött är gott. Den andra orsaken är att jag inte vill äta djur. Framförallt inte djur som fötts upp i dagens "industrier". När jag slutade med kött så upptäckte jag att min mage mådde mycket bättre. Kött var uppenbarligen en av de många saker min mage inte kan hantera ordentligt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
9/8/13, 3:53 PM
#5

Ts, du måste ju också berätta varför du är vegetarian:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Wraith]
9/8/13, 5:12 PM
#6

Jag gillar kött, har varit vegetarian i närmare 15 år nu.

Jag har dock valt att avstå kött för hälso och etiska skäl. Kan inte stödja dagens köttindustri, ok jag har djur som jag köper kött åt så på det sättet stödjer jag denna industri. Men jag försöker välja deras mat klokt genom att köpa maten från "bra" länder (helst sverige/norge) osv. Men de behöver kött för att må bra, jag behöver inte det.

Har inget emot att äta kött så länge djuren fått leva, haft ett bra liv och en snabb död. Visserligen hade jag då kunnat äta vilt nu, men jag var aldrig en stor fantast av det innan så det är inget som lockar nu.

Sen är köttindustrin ett stort mygel enl. mina mått sett, du vet aldrig vad det är för kött du stoppar i dig. Har ju varit några köttskandaler bara de senaste 10 åren som gett mer avsmak för denna ohyggliga industri. Djuren betyder inget och det är en av nutidens stora tragedier.

Annons:
decembercelsius
9/8/13, 5:39 PM
#7

För att jag inte tycker det är rätt att ta någons annans liv för att vi ska bli mätta och belåtna, det finns ju miljoner andra, godare saker än kött man kan bli mätt på 😂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


[MikeW]
9/8/13, 10:17 PM
#8

Älskar allt och alla och vill verkligen inte äta ett djur!! Känns hemskt! Älskar djur för mycket. Och jag behöver inte äta djur, så varför göra det liksom?

Intehärutandär
9/10/13, 3:32 PM
#9

Jag har varit vegetarian i över 25 år nu och var ett barn då jag valde bort köttet. Just då var det för den äckliga smaker, senor, brosk, späck osv. Då jag tänker efter så har jag alltid gömt undan köttbitar under måltiderna. Enbart hästkött har jag ätit med glädje, enda jag saknar idag. Fast klarar mig med att lukta lite då jag gör en smörgås till barnet.

Om någon frågar så säger jag bara att jag inte gillar det. Detta med dålig djurhållning var inget jag reflekterade över som 7-åring, så veg-kosten är en ren smaksak för mig. Självfallet är det synd om djur som köttätare ska "odla" för att frossa.

pebb
9/11/13, 2:32 PM
#10

Ursprungligen för att min mamma är det så jag är uppvuxen vegetariskt, åt dock kött när jag gick i 6-9 klass, mycket för att jag tyckte det var pinsamt att hämta specialmat i köket och då var det inte något etiskt för mig. Sedan blev jag veg igen, var inte mycket jag åt med kött och när jag började på internat var jag ju tvungen att äta ordentligt så då var det bättre med vegetariskt. Numer är det både av etiska skäl och för miljön, bara tanken på att äta kött äcklar mig.

[GoodbyeLullaby]
9/16/13, 11:49 PM
#11

Hur kan man vara vegetarian utan att själv veta varför? :P Är själv en nybliven vegetarian som ändrat min kost helt pga min kärlek till djur. Vill helt enkelt inte äta de varelser som gett mig så mkt lycka.

IngaTrnqvist
9/19/13, 6:16 PM
#12

Av etiska skäl, jag tycker att det är fel att äta en annan individ.

[etsan]
9/21/13, 11:33 PM
#13

Jag slutade äta nötkött först bara för att jag inte gillade det. Sedan kom jag på att jag inte var bekväm med att äta kött och då slutade jag. Eftersom min mamma är vegetarian så var det inte konstigt tyckte jag att sluta äta kött. Jag har varit veg i 7 år (sedan jag var fyra) och har under den tiden fått ca 500000 frågor om det. Då brukar jag svara att jag inte vill äta andra levande varelser.

Annons:
Cajolyne
9/24/13, 8:44 PM
#14

Jag blev vegetarian för jag stödjer inte köttindustrin och hur miljön påverkas. Sen mår jag mycket bättre av att äta vegetarisk kost, själv klart tycker jag det även är synd om djuren att hur det föds upp.


Torin
9/26/13, 10:36 PM
#15

Det här skrev jag 1995 och det gäller fortfarande.

Möjligen skall jag tillägga att jag försökte 3 mån. med LCHF-kost men fick sluta eftersom jag fick förstoppnng, något som aldrig händer med veg.kost. Numera odlar jag också min mat.

-------------------

Därför är jag vegetarian

Text Göran Torin

Jag har inte alltid varit vegetarian. Bara ca femton år. Resten av mitt liv har jag varit köttätare. Fisk har jag ej ätit sedan jag blev tvångsmatad med min första nymetade abborre. Då var jag ca 5 år.

Kollaps av T-bone steak

Det var 1979 som jag började intressera mig för vegetarisk kost. I mitt dåvarande arbete hade jag mycket representation och resor till kontinenten. Det blev kött både till lunch och middag. Kött av alla upptänkliga slag. Till slut stod köttet mig upp i halsen och i februari samma år hade jag fått en kollaps utlöst av en kraftig köttmåltid.

Läkaren ordinerade mig motion. Eftersom jag aldrig hade motionerat tidigare satte jag igång att springa, utan uppvärmning. En hälsena gick nästan av! Nytt läkarbesök.
Efteråt insåg jag att jag måste läsa på. Motion var inte så enkel, den måste jag lära mig praktiskt och teoretiskt.

De böcker som jag läste propagerade också för en hälsosam kost. Sakta började det tränga in i min av köttproteiner fullproppade hjärna, att grönsaker faktiskt var hemligheten till en skönare tillvaro..

Började med sallad

Så lärde jag känna en kvinna som visste en hel del om vegetarisk mat. På helgerna brukade vi äta ost och skinksallad. En dag föreslog hon att vi skulle utesluta skinkan i salladen och det smakade faktiskt lika bra ändå.

Efter något år sprang jag regelbundet tre gånger i veckan och hade börjat odla grönsaker hemma i trädgården. Jag grävde upp gräsmattan, för vad skulle den vara bra för, när där kunde växa mat istället.

Vi hade skaffat oss lite vegetariska kokböcker och åt nu goda soppor, pajer och gratänger. I lunchrummet som fanns på jobbet kunde jag inte äta längre, eftersom jag insåg att kvalitén på maten var dålig. Istället gick jag ut och åt på något vegetariskt matställe.

På utlandsresan

Vid utlandsresorna och representationen var det inte fullt så enkelt. Jag fick alltid säga till i förväg att jag skulle ha vegetarisk på flyget och ofta kom min mat bort. Finare hotel kunde ju laga någon rätt men de traditionella kockarnas kunskaper om vad en vegetarian behöver var då lika bedrövlig som den är idag. Det blev mest vackert och jag gick ofta hungrig från bordet.

Billigt leva vegetariskt

1983 tröttnade jag på representationslivet och hoppade av från jobbet. Istället gick jag ett år på en folkhögskolekurs i Skattungbyn i Dalarna. I kursen ingick att vi odlade och lagade vår egen mat. Vi åt enbart vegetariskt och eftersom vi odlade själva blev det billigt.
Vår totalkostnad per person räknat under 11 månader var bara 91:-/månad!!! (Nej det är inte tryckfel. Det kostade inte ens 100:-)
Ett bra argument för att både odla själv och att äta vegetariskt.

Återfall till köttdiet

Några år senare när jag åter börjat arbeta som kringresande försäljare, återgick jag till köttdieten. Skälet var att det var så krångligt att få någon riktig vegetarisk mat på de hotell som jag bodde på. Då började jag med att äta korv och mos, korv och pommes-frites och pizza, däremot kunde jag ej äta blodiga biffar. Där var det stopp.

Men så gick jag upp i vikt och det började göra ont lite här och där. Var det inte i något ben så var det i en axel. Det var obestämda smärtor och molade eller värkte i olika kroppsdelar.

En kväll, var jag och lyssnade på ett intressant föredrag av världsomseglaren Sven Lundin. Det var en berättelse som jag gärna ville ta del av. Men så började det värka kraftigt under ena armen. Det var en sådan där obestämd smärta. Jag kunde inte koncentrera mig på att lyssna. Det gjorde mig arg. Då bestämde jag mig. Nu får det vara slut med kannibaldieten.

Redan nästa dag återgick jag till vegetarisk kost. Det var ej så svårt eftersom jag ju hade alla kunskaper i ämnet. Detta är nu 12 månader sedan och all värk är borta. Dessutom har jag gått ned 6 kilo.
Jag har köpt en billig mikrovågsugn och har med mig mat hemifrån som jag värmer i den. Före varmrätten äter jag något rårivet. Gärna en morot samt lite surkål. Jag mår topppenbra!

Mask är kvalité

Jag är alltså vegetarian av hälsoskäl. På köpet får jag äta en underbart varierad kost. Sedan kan jag ju faktiskt känna att jag skonar djur och natur genom mina kostvanor. På kursen i Skattungbyn lärde jag mig att en liten jordplätt räcker för att föda en människa.  De grönsaker som odlats på ett naturligt sätt, utan gifter, smakar faktiskt bättre. De kanske inte alltid blir så vackra i formen, men de skall ju ändå tuggas. Någon gång när jag köper biologiskt odlade grönsaker så händer det att det är en liten mask i ex vis kålrot. Det tar jag som ett kvalitétstecken. Den kålroten har inte blivit giftbesprutad. Kan masken leva av den så kan ju jag också. Det är bara att skära bort det skadade stället.

Vad finns i färdig mat?

När jag som vegetarian äter oförfalskade grönsaker så slipper jag alla dessa underliga tillsatser som finns i färdigmat. T.ex E 471 -472 där det nyligen avslöjats att det tillverkas av slaktrester, gammal benmärg, hudar och dylikt.

En annan sak som jag också finner märklig är att fiskebåtarna drar upp tonvis med fisk som sedan mals ned till fiskmjöl. detta mjöl blandas i maten till höns, med påföljd att både kycklingar och ägg smakar fisk. Foderindustrin blandar i fiskmjölet i fodret till kalvar, kor, grisar och höns. Vilken dålig metod. Tänk vilket slöseri med resurser. Dessutom är det onaturligt för idisslare att äta animalier.

Ost för mig, död för en killing

Efter kursen i Skattungbyn var jag ett tag, getfarmare och hade ett tjugotal getter. Avsikten var att göra getost och mese.
Nu är det så att det blir ingen mjölk från en get om den inte har fött en killing. Hälften av alla killingar är bockkillingar och det är ej lönsamt att föda upp dem. Alltså måste jag slå i hjäl dem. Det kändes inte bra. För jag skulle kunna göra ost så måste killingen plikta med livet. Tyvärr är det så här med mjölkproduktion. Utan kalvar så blir det ingen mjölk och ost.

Stenålderskost

Vi som lever i västvärlden stoppar i oss alldeles för mycket proteiner i form av kött.  Trots att vi lever i en modern värld är våra kroppar fortfarande på stenåldersstadiet. Arkeologer har tagit reda på vad stenåldersmänniskorna åt och visat att det är just den kosten som näringsfysiologer rekommenderar idag. Den huvudsakliga födan är då vegetabilier såsom rotsaker, grönsaker. baljväxter (ärtor, bönor, linser).

Är Du van vid att bara tänka en måltid med kött som huvudingrediens så kan vegetarisk mat verka omöjligt. För många är ju också vegetarisk mat lika med vitkål eller kinakålsallad.

Pröva på riktig vegetarisk mat när den är som bäst

Många restauranger har en vegetarisk rätt som alternativ men tyvärr är det så att det inte finns någon riktig utbildning i vegetarisk matlagning.

Bäst erfarenhet av vegetarisk mat får Du vid de restauranger som uteslutande ägnar sig åt vegetarisk kost. Restaurang Solrosen i Haga i Göteborg är mitt favoritställe.   I Stockholm finns ett flertal fina vegetariska matställen.

Att lära sig själv.

Det finns kokböcker som tar upp vegetarisk mat som rätter. Ofta med fantastiska bilder. Bilderna är naturligtvis vackra att se på men ack så krånglig maten är att laga.

Ingrid Stens ”Naturnära mat” eller Birgitta Lagerströms ”Fullkornskost med grönsaker” är exempel på böcker som jag själv använder.
Är Du speciellt intresserad av mat där säd är huvudingrediensen så rekommenderar jag ”Säd i daglig kost” av Annelies Schöneck

Sedan kan Du naturligt vis gå en kurs. Studieförbunden bruka alltid ha vegetarisk matlagning på programmen så här års.

Lev skönt - ät grönt!

SNABBINFO TILL OKUNNIGA

Du som är vegetarian och vill slippa förklara vad du äter och inte äter. Här är en kort anvisning som du kan lämna.

Om Du är vegan så behöver du bara stryka en mening.

Jag är vegetarian av hälsoskäl och för att jag är djurvän.

Det betyder att jag inte äter kött eller fisk ej heller ägg.

Min kost baseras på säd, nötter, frön, grönsaker och frukt.

Jag är laktovegetarian, vilket innebär att jag även äter ost.

Till förrätt äter jag gärna en sallad bestående av rårivna rotsaker och kokta bönor samt groddar.

Till varmrätt är det gott med någon  grönsaksgryta, helstekta palsternackor, rotsakslåda. Till detta gärna kokt råris, eller helstekt potatis.

Till efterrätt är det gott med frukt och gärna något örtte.

Vegetariska recept finns i följande kokböcker:

Titel

Författare

innehåll

Vegetariska kokboken,

Inga Britta Sundquist

laktovegetarisk

Läcker Vegankost,

Elisabeth Karlix

vegankost

Vegetarisk Smalmat,

Maude Anderberg

vegankost

Grön Festmat

Anna-Lisa Stenudd

mest vegankost

Naturnära mat

Ingrid Sten

mest vegankost

Fullkornskost med grönsaker

Birgitta Lagerström

Säd i daglig kost

Annelies Schöneck

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

veggie4every1
9/30/13, 7:11 PM
#16

#15 Du är medveten om djurplågeriet bakom mejeriprodukter och väljer ändå att fortsätta att stötta detta genom att äta dessa produkter. Vet du om att ca 65% av allt slaktat nötkött kommer från mejeriindustrin?

Näringsmässigt är det inte nödvändigt med mejeriprodukter och det finns vegetabilisk ost som smakar exakt som komjölksost. Både skivbar och smältbar ost. Om det nu är av smakskäl du väljer att äta ost.

Varför inte ta steget fullt ut istället och skippa alla animaliska produkter?

Det är inte svårt och det är hälsosammare för dig🙂

Har du sett den berömda filmen Forks over Knifes med bla. Professor T Colin Campbell? Den finns gratis på nätet att se och den är väldigt bra. Skulle vara roligt att höra vad du tycker om den.

Kan även rekommendera boken The China Study av professor Campbell. Det är den största studie som någonsin gjorts på effekterna av komjölk.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

redheadgeorgeous
10/14/13, 10:14 AM
#17

Jag hade länge funderat på att bli vegetarian fast att jag inte riktigt tagit steget eftersom mamma tyckte det var bökigt och jag ville inte besvära henne. Jag har aldrig tyckt om smaken av kött helt enkelt.

Men så en dag när jag var iväg på en träff med massor av ungdomar hade det råkat bli fel på min namnskylt där det stod kost och sådan information och det stod vegetariskt kost. Först tänkte jag säga till om det men eftersom jag alltid varit blyg så vågade jag inte utan lät det bara vara. Så den helgen jag var borta åt jag bara vegetariskt och älskade maten!

Så när jag kom hem igen sa jag till min mamma att nu tänker inte jag äta kött något mer, eftersom jag inte gillar kött och maten jag åt under helgen var underbar. Så tack vare det lilla missödet så tog jag äntligen steget emot att vara vegetarian och i slutet av November är det fem år sedan.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Dierpmis
10/17/13, 1:20 PM
#18

Jag är vegetarian av miljöskäl, hälsan och för att jag inte gillar kött- eller fiskindustrin. 
Köper veganskt alternativ till mjölk ibland men i framtiden blir det nog uteslutande det.

http://erjfoto.se/

[Olärd]
10/19/13, 11:03 PM
#19

Jag har älskat en blodig oxfilé med vitlöks smör. Min kyckling wook med ingefära var gudomlig. Men så började jag må illa av köttsmak, åsynen av smörgås skinka, smaken av kyckling, smaken av tillagad fisk (skaldjur samt sushi klarar jag). Förstår inte själv hur det kommer sig, är uppväxt i jägar familj där jag tidigt visste precis vart köttet kom ifrån och fick hjälpa till med all procesd efter dödandet. Kan hålla med om att kött industrin är väldigt äcklig men majoriteten av mitt kött är från skog eller från djur som avlivas pga brutna ben osv (mjölk kor som är på grönbete lyckas ibland skada sig svårt). Men som sagt började omedvetet plocka bort kött för ett tag sedan och nu står jag här och känner inte alls för att äta kött öht. rå fisk samt vissa skaldjur äter jag fortfarande, tiger räkor och liknade finns ej i min kost cirkel, Naturskyddsföreningen skickade en oroväckande broschyr om det till alla medlemmar innan reklamen började snurra på tv.

Upp till toppen
Annons: