Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 6915 ggr
kelfwing
2013-09-13 20:35

Etiska vegetarianer:Hur tänker ni ang. mjölk & ägg

Hej!  Måste nog börja detta inlägg med att jag inte vill kritisera eller skuldbelägga någon. Är bara nyfiken på hur ni tänker/resonerar.  

 Jag var själv lakto-ovo-vegetarian från cirka 18 års till 34 års ålder.  Nu är jag vegan sedan 2 månader tillbaka.   Jag blev lakto-ovo-vegetarian av etiska skäl.  Först visste jag inte att ost kunde innehöll Löpe som var gjort av kalvmage.  Så fort jag blev medveten om det (vilket tog några år) så åt jag endast ost med vegetabilisk Löpe.   Jag var vegetarian för att jag inte vill medverka  till någons död. Nu  Men jag var inte medveten om att hankalvarna dödades för att bli kalvkött (och i sverige exporterar vi dem pga den efterfrågan på kalvkött).  Inte heller var jag medveten om att hankyckllingarna dödas  (ofta på ett brutalt) sätt.  Därför  är min fråga till er etiska lakto/-ovo-vegetaraner:  Är ni medvetna om detta?  Om ni är medvetna om detta, hur tänker/resonerar ni?  Detta är en fråga/fråga

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Nilamson
2013-09-13 20:48
#1

Jag är lakto/ovo-vegetarian och tycker det känns bra att inte frossa i mig mat som producerats på ett vedervärdigt vis i köttindustrin. Samtidigt har jag väldigt många andra engagemang, samhällsdebatterar och arbetar både ideellt och profesionellt med människor i mycket utsatta, svåra psykosociala misärer. Jag har fyra barn, varav ett med funktionshinder. Jag har varit svårt sjuk för några år sedan och är fortfarande inte återställd. Mitt dygn har 24 timmar, precis som alla andras och jag verkligen avskyr att laga mat. Allt vad hushållsarbete heter, är hemskt som pesten. Jag får väldigt ont, tycker det är dödens tråkigt och känner mig stressad av bara tanken… Så, för mig är den laktovegetariska kosten en kompromiss som passar mig. Jag kan snabbt laga näringsrik mat. Mina fyra söner, väldigt stora är de också, äter som hästar och allt ska fungera praktiskt och vara näringsrikt. Jag har försökt att leva på enbart vegankost men ser två problem; dels blir jag så dålig i magen/kroppen om jag råkar få i mig något animaliskt efter en tids uppehåll, så jag blir ju liksom "beroende" av den rena vegankosten och dels tar det så förbaskat mycket tid att sköta hushållet, så jag kan inte sköta mina övriga engagemang, som jag brinner för och definitivt inte på ett smidigt vis äta när jag arbetar. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Det viktigaste tror jag är att vara tolerant mot andra människors val. Det attraherar mer än att ge pekpinnar, och på det viset får vi fler att sluta frossa i kött sju dagar i veckan, 365 dagar om året…

kelfwing
2013-09-13 20:53
#2

Tack för ditt svar Nilamon om hur du tänker. Mycket intressant läsning. 😃Självklart ska man vara tolerant mot andra människors val.  Eftersom jag bara vet hur jag själv tänker (av naturliga skäl😉).  Om jag insett det om kornas kalvar och hankycklingarna tidigae hade jag blivit vegan tidigare. Därför ville jag veta hur ni andra tänker, för som sagt jag vet ju bara hur jag tänker…..  Hoppas fler vill dela med sig av era tankar.  Jag tycker alltid man lär sig något om man får ta dela av hur andra tänker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

slarvigt
2013-09-14 17:11
#3

Jag tänker lite ofärdiga tankar om att mjölkprodukter och ägg inte innebär någons direkta död… Det är en dålig "bortförklaring" och det är jag medveten om. Jag har bara varit lacto-ovo-vegetarian i ca ett år (även om jag inte åt mycket kött innan dess heller). Det är väl egentligen en process för mig. Jag försöker nu skära ner på mejerierna och lära mig om hur jag kan ersätta dem. I framtiden hoppas jag att jag kan ha egna höns :)

kelfwing
2013-09-15 09:07
#4

#3 Tack för du delade av dig av dina tankar.  🙂

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
2013-09-17 07:41
#5

jag är främst miljöetisk ovo-vegetarian (men det djuretiska följer liksom med på ett hörn)

så jag äter ägg, men det är främst ägg från våra egna höns som kommer från en lantras. Jag själv brinner för lantraser (vi har två men vill ha fler) då dom är utkonkurrerade (många riskerar att utrotas helt) av dom morderna raserna eftersom dom växer inte lika snabbt, ger inte lika många ägg, ger inte lika mycket mjölk etc etc

däremot så lever dom på mindre foder och mer artspecifikt foder (istället för mängder av majs och soja) och är friskare raser.

Så ajg ser inget hemskt med att jag äter ägg från höns som gått fritt, ätit naturligt, fått sin vintervila etc

Vi äter äggen eftersom ingen höna skulle kunna ruva så ofta som annars skulle behövas.

l'm back

kelfwing
2013-09-17 21:46
#6

Tack Tlover, för att du delade med dig av hur du tänker. Mycket intressant läsning 😃

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Anibaz
2013-10-07 11:47
#7

Jag känner lite så att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Jag äter inte kött men dricker mjölk och äter ägg. Är dock relativt noga med vilka produkter jag köper. Tanken har alltid varit att jag ska bli vegan, men just nu är det inte alls aktuellt.

[fantasi]1
2013-10-08 20:52
#8

kelfwing- jag känner igen mig i din berättelse, jag har vart lakto/ovo-vegetarian från att jag var 11 år fram tills för några månader sedan, nu är jag 25. jag slutade äta kött för att det kändes så fel och efter det har det bara rullat på utan att jag riktigt tänkt efter. eftersom jag var så ung och min familj aldrig har förstått grejen så mötte jag en hel del motgångar i min tro, och blev därför en väldigt inbunden "vegetarian", jag pratade aldrig om det med någon och vågade aldrig berätta i förväg för folk jag var bortbjuden till utan åt då bara "tillbehöret"(potatis, pasta, ris).

att jag fortfarande nyttjade alla andra djurprodukter såsom ägg, mjölk, ull osv har jag alltid viftat bort med förklaringar som: jag kan ju inte göra allt. jag får nog inte i mig alla näringsämnen som vegan. jag äter bara ekologiskt. och så vidare..

man ser ju bregott/milda/arla reklamerna på tv där kossorna står och myser i sin hage? men för några månader sedan klickade jag mig av misstag youtubevideo och efter att jag såg den har jag inte ens sett åt en "djurprodukt".

det är så mycket våld, lidande, pengar och miljöförstörelse inblandat i "djurprodukter" och jag kan inte tänka tanken att jag någonsin har vart en del av det utan att det knyter sig i magen på mig.

nu minns jag inte vad videon heter men jag ska försöka leta upp den.

en annan bra video är denna: "vad varje människa borde höra"  http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CP-HOe1OdvI

veggie4every1
2013-10-09 11:59
#9

#8 Var det Earthlings du såg?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kelfwing
2013-10-09 21:14
#10

Tack för att du delade med dig, fantasi.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Fialialej
2013-10-10 15:06
#11

Jag är medveten med ignorerar. Har lätt att bli manisk och behöver därför "tagga ner" mitt engagemang för att inte må psykiskt dåligt. Har varit vegan men nu bor jag tillsammans med köttätande man och kompromissar vegetariskt för att vi ska ha någon form av medelväg. Att inte äta mjölkprodukter är inte aktuellt för min sambo så jag tycker att det är en relativt bra medelväg. Han äter mycket mindre kött och även mindre andra animaliska livsmedel så tror det går plus jämfört med att jag är vegan och han äter kött till allt. :)
Jag försöker dock äta så lite animalier som möjligt, och köper absolut inte inredning, kläder, skor, hundprylar osv med djurdelar.

"På natten är alla katter svarta"

[fantasi]1
2013-10-10 16:44
#12

#9 nej inte earthlings, det var någon relativt okänd video.

har inte hittat den ännu men jag ska leta vidare =)

kelfwing
2013-10-11 05:45
#13

Tack för att du delade med dig av dian tankar Fialialej.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Dierpmis
2013-10-22 11:56
#14

När jag blev lakto-ovo vegetarian så undvek jag från början ost med Löpe i. Jag gick från allätare till lakto-ovo och sambon var helt med på det. 
Sedan tidigare har både jag och sambon varit noga med ekologiskt, kravmärkt osv.
Såg "Forks over knifes" rätt nyligen och bestämde mig för att drastiskt minska ner på ägg och mejeriprodukter, blev så att jag undviker ägg och mejerier.
Sambon är allätare men har bestämt sig för att endast äta kött 1 gång i veckan och vegetariskt övriga dagar. För att inte komplicera matlagningen ytterligare så äter jag mat även om han har haft i vanlig matlagningsgrädde tex. 
Har haft lite svårt att definiera mitt förhållande till mejerier och ägg.
När jag själv får välja så undviker jag det men om jag är borta så äter jag det.

http://erjfoto.se/

Endezeichen
2013-12-21 17:10
#15

I början var jag vegan men gick rätt snabbt över till ovo-vegetarianism. Dels p.g.a mitt intresse för bakning samt matlagning (där jag inte vet hur man ersätter ägg) och för att jag inte visste var annars jag skulle få B12 ifrån. Sedan blev jag lakto-ovo-vegetarian. Främst för att det är flexiblare. Under en period nu har jag stött på situationer där jag inte velat tränga mig på och med lätthet förstöra. Exempelvis när familjen äter pizza, då vi bjuds på saker vilka visat sig innehålla grädde eller mjölk (mjölk tål jag inte ens, men men…), ni vet sådana tillfällen som man lätt förstör (eller känner att man förstör) med sina krav. Jag har även kommit på skolans "helvegetariska mat" med att innehålla ost. Så jag är ganska säker på att jag får i mig en massa annat också. Hemma är jag noga med att ersätta mjölk med vatten, grädde (vilket bara används en gång) med vegetabilisk grädde (exempelvis havregrädde), smör/margarin med vegetabilisk olja eller vegetabilisk margarin. Så hemma är maten mestadelen vegansk, förutom de gånger jag äter ägg. Jag är även noga med att det jag köper inte innehåller djur eller något som kommer från djur, men det gör mig varken till vegan eller ovo-vegetarian igen. Jag tänker mycket på djuren, men ibland får jag kompromissa när jag inte ser så mycket till alternativ.

kelfwing
2013-12-21 17:42
#16

# 15:  Jag förstår av ditt inlägg hur du gör i praktiken i ditt dagliga liv men jag förstår inte riktigt resonemanget bakom ditt val.  Kan du utveckla det för mig? För det är själva tankegångarna jag är intresserade av. Jag tycker det är intressant hur andra människor tänker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

maalinh
2013-12-22 14:38
#17

Jag är lacto-ovo vegetarian, och har hela tiden varit medveten om gelatin och Löpe och allt möjligt, som jag heller inte äter. Jag har varit veg nu i snart 1 år, och mina tankar kring mjölk-, och äggproduktion är att det är något fruktansvärt som jag inte vill bidra till. Min plan är alltså att med tiden gå över till vegan. Jag tycker dock att det är svårt rent praktiskt att helt sluta med mjölk och ägg, eftersom det då blir svårt för mig att kunna äta på restaurang till exempel och behålla ett socialt liv… Jag har dock hemma skurit ned rejält på mjölk och ägg, och använder istället de alternativ som finns. Min familj har också haft lite åsikter om min övergång till vegetarian (vilket skedde över en natt), så jag vill inte chockera dem med att helt ta bort även mjölk och ägg helt abrupt, utan försöker göra en långsam och smidig övergång så att alla liksom "växer in i det". Jag antar att jag rangordnar på något vis för att bedöva mitt eget dåliga samvete… Tänker liksom att det viktigaste är att inte äta kött i alla fall… Men planen är som sagt att bli vegan - kanske till nästa jul :)

kelfwing
2013-12-22 15:01
#18

Tack Maalinh för ditt resonemang. Min plan att bli vegan kan säga både blev försenad och framflyttade. Först tänkte jag bli vegan i början av detta år men det fungerade inte som mitt liv såg ut då. Därför tänkte jag bli vegan nästa år. Men istället jag blev jag vegan i somras. Jag kunde helt enkelt inte längre äta några animaliska livsmedel.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Linsenhejhej]
2014-01-13 13:04
#19

Jag vet om att djuren lider i kött-, ägg- och mjölkindustrin, därför har jag nu efter tre år som vegetarian tänkt äta veganskt för att inte stödja detta. 🙂

IngaTrnqvist
2014-01-13 16:56
#20

Anledningen till att jag inte blev helvegetarian direkt är att jag inte visste bättre. Jag råkade slå på en dokumentär om grisar för några år sedan, och då bestämde mig för att bojkotta alla sorters kött. Jag har aldrig varit något fan av komjölk och ägg, men eftersom jag trodde att de hade det bra så åt jag det (jag hade ju sett bregottreklamerna och litade på det). Senare märkte jag att det inte alls var som jag trott. I höstas besökte jag en komjölksgård, och då bestämde jag mig för att bojkotta det med. Nu, väldigt nyligen, har jag bestämt mig att bojkotta alla animalier, och i alla fall testa på en helt vegetabilisk kost ett tag. Så numera är jag helvegetarian! Anledningen till att jag inte är vegan - och aldrig kommer bli - är att jag har valt att leva med hund, och således stödjer köttindustrin med hundfoder.

Annons:
kelfwing
2014-01-13 20:06
#21

Grattis till beslut  Linsenhejhe 😃! Bara hojta om du behöver hjälp med något .

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2014-01-13 20:11
#22

IngaTrinqvist: I mina ögon om du förutom hundens foder avstår från ulll, skinn osv….och äter en helt vegetabiliskt kost

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Comedy
2014-03-20 17:38
#23

Det här var en jätteintressant tråd! Jag har varit lakto-ovo vegetarian sedan nyår 2012-2013 och blev det av både etiska- och miljöskäl. Enda sedan jag varit runt 10-12 år har jag pratat om att bli det, men inte fått av mina föräldrar då de tyckt att det blivit för knepigt att laga två mål. Förra året fyllde jag 18 och sa att jag inte tänkte äta mer kött, så då var diskussionen slut ^^

Ang. mjölkprodukter och ägg är jag lite kluven. Ägg ser jag egentligen inga problem med att äta om det är från ens egna höns, så helst hade jag haft några hönor hemma… Tyvärr får väl det vänta tills jag har flyttat hemifrån och bor i egen villa. 

Mjölkprodukter äter jag av respekt för mina vänner då de speciellt har bett om att jag inte ska sluta med det, då de känner att det skulle bli jobbigt att laga mat åt mig när vi äter tillsammans. Dricker däremot inte mjölk förutom vid "speciella" tillfällen :) Har funderat på att gå över till att inte äta mjölkprodukter, men det får bli när jag flyttat hemifrån.

ebbamedruby
2014-03-21 21:39
#24

Jag skulle gärna sluta äta ägg och mjölk, men jag får inte för min mamma :/ Eftersom jag bara är 13 tror hon att jag kommer få blodbrist etc… men jag äter det i den minsta mån jag kan, alltså aldrig frivilligt. :)

Kazince
2014-03-27 06:54
#25

Jag kör efter nån blandning. Räknar mig själv som lakto-ovo-vegetarian men äter mestadels inget från djur alls. Äter inte ägg som de är (måste vara i ett bakverk t.ex. isåfall) och dricker inte mjölk som det är. Hemma blir det inget ifrån djur alls men är jag ute och äter på restaurang eller hos nån kompis kan jag äta quorn om det erbjuds eller äta om det är grädde i magen. Men min kost består iprincip av icke animaliska produkter.

Majskiii
2014-03-27 16:50
#26

Ägg- och mjölkproduktionen är densamma som köttproduktionen, bara att dessa djur måste leva längre. De slaktas ju sedan de med.

missemel
2014-04-09 19:23
#27

en tanke. billig Korv, det är ju renset efter att man har tagit det man vill ha från djuret. Så egentligen bidrar inte den billiga korven till köttindustrin eftersom det inte är köttrenset å ögonen på djuren som man vill åt? Jag äter ju självklart inte korv ändå med tanke på att jag inte tycker det är okej att äta andra. Samma med typ grisöron som man ger till hundar :) Grisen slaktas ju oavsett om vi väljer att använda öronen eller inte eftersom det inte är därför de slaktar den stackars grisen. Kan det vara så?

Annons:
Upp till toppen
Annons: