Annons:
Etikettmatprat
Läst 6278 ggr
[Elinors]
9/16/13, 4:22 PM

Skillnad mellan vegan och vegetarian?

Hej! Eftersom jag nyligen blivit intresserad av att bli vegetarian klickade jag mig in hit och har en liten fundering. Vad är skillnaden på vegetarian och vegan? Jag har alltid trott att gemensamt för dessa var att ingen åt kött men att vegetarianer åt mejeri- och äggprodukter. Men vad jag förstår nu kallas vegetarianer som äter ägg- och mejeriprodukter för lakto-ovo-vegetarian och de som äter mejeri för lakto-vegetarian. 

Som jag förstår är det då ingen skillnad på att vara "hel"-vegetarian (d.v.s. utesluta kött, ägg och mejeri) och att vara vegan? eller? :)

Annons:
Ulf-S
9/16/13, 4:36 PM
#1

Veganer äter inga djurprodukter alls. En del undviker dessutom kläder och skor tillverkade av material som ull, silke, dun, päls och läder.

[Elinors]
9/16/13, 4:39 PM
#2

Jo, men är du helvegetarian så gäller väl desamma? Eller vad "får" vegetarianer äta som inte veganer "får" äta? :)

kelfwing
9/16/13, 11:58 PM
#3

Ordet vegan myntades av Donald Watson och här är hans definition:

"Ordet "veganism" betecknar en filosofi och ett sätt att leva, som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt - alla former av utnyttjande av och grymhet mot djur för mat, kläder eller något annat ändamål, och i förlängningen, främjar utvecklingen och användningen av djurfria alternativ till förmån för människor, djur och miljö. I kostmässiga termer betecknar det en praxis att avstå alla produkter som helt eller delvis härrör från djur [exempelvis honung]."
— Donald Watson (1944)

Sen finns personer idag som bara äter helvegetarisk och kallar sig veganer.  Kan bero ju i och för sig bero på att vegetariskt  i allmän-mun idag blivit liktydigt med lakto-ovo- vegetariskt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
9/17/13, 7:30 AM
#4

mycket är att olika människor kallar sig olika, tex tror jag vissa helvegetarianer äter honung tex.

l'm back

[Elinors]
9/17/13, 7:56 PM
#5

Okej, då tror jag häger med lite mer på skillnaden :)

Anibaz
10/7/13, 12:41 PM
#6

Att vara vegetarian handlar bara om vad du äter, veganism är en livsstil. Bara för att du utesluter alla animalier men fortfarande köper äkta läder eller pälsar så gör det dig inte till vegan.

Annons:
KastKatt
10/18/13, 3:02 PM
#7

Jag har så svårt för detta. Jag är vegetarian men äter ibland ekologiska ägg (problem med proteinbrist), och det är ibland mjölk i de produkter jag köper. Men jag undviker annars animaliska produkter.

Jag äter honung, använder skinn och ullgarner om det är begagnat men annars är jag noga på vart allt kommer ifrån.

Jag äter dessutom 80-90% veganskt, och min "vegetarism" är en del av min livsstil. Är jag då vegan eller vegetarian? Får frågan i mellanåt och svarar "vegetarian men äter mest veganskt". Men ja, det är ju livsstilen som kommer i kläm eller vad man ska säga.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sarah
10/18/13, 3:24 PM
#8

#7 jag hamnar på ungefär samma plats, brukar kalla mig för hobbyvegan då :) Har skinsaker till hästarna, mestadels begagnat, äter lite mejeriprodukter om jag går ut och äter och inte hittar ngt veganskt alternativ, köper ägg från grannen ibland osv. Men ca 99% av maten är vegansk.

KastKatt
10/20/13, 5:38 PM
#9

#8 ja men Hobbyvegan får nog bli det man får kalla det :P haha, kul att det finns fler som mig :)
Ja att hitta vegansk mat ute är ju en pers!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sarah
10/21/13, 10:51 AM
#10

#9 jag har svårt för att det är svartvitt, därför har jag idag en lite mer "avslappnad" inställning. Det funkar för mig :)

Upp till toppen
Annons: