Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3247 ggr
vallhund
2013-10-16 11:52

Märklig inställning

Hur kan man äta kött men inte kunna se hela djurkroppar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lamina
2013-10-16 12:10
#1

Det är väl inget märkligt med det, många fungerar på precis samma sätt. Min syster t.ex. kan inte äta grillad kyckling för att det fortfarande ser ut som ett djur. Annat kött går bra. Eller tja, hon är väl på god väg att bli vegetarian, men iaf.

Det kan finnas många anledningar till det. En del kanske inte vill tänka på att det är djur dom äter. Man vill kunna äta kött, men blunda för problemen i köttindustrin helt enkelt. Det är inte så lätt att blunda för när man ser döda, flådda, styckade djurkroppar. Andra kanske inte alls ser något fel i att äta djur, om dom har behandlats väl, men tycker ändå att det är äckligt att se sådant. Bara för att man vill ha en biff på bordet betyder det inte att man själv vill döda och stycka en ko. Lika lite som man kanske skulle vara villig att jobba på ett vidrigt stinkande pappersbruk bara för att ha papper att skriva på. Osv… Låt dom som vill göra jobbet, liksom.

I vilket fall tycker jag inte det är något märkligt med det. Även om jag själv inte har några problem med döda djur av något slag. Däremot finner jag det väldigt märkligt att man startar en sånhär tråd, där man diskuterar någon annans åsikter på detta vis, utan att ens nämna det för personen man diskuterar om…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vallhund
2013-10-16 12:23
#2

#1 då kan du ju upplysa skribenten om det o samtidigt upplysa om att det diskuteras på etisk djurhållning.

Jag diskuterar inte en enskild persons åsikter, jag belyser ett för mig obegripligt etiskt dilemma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lamina
2013-10-16 12:38
#3

Etisk djurhållning? Ja där blir det säkert mycket diskuterat… 😃

Nej tack du, jag skiter i vilket. Jag påpekar bara det märkliga i att diskutera en persons åsikter utan personen ifrågas vetskap. Du hade lika gärna kunnat fortsätta diskussionen i ursprungstråden. Eller valt att ta upp ämnet, dvs ett tankesätt som många har som du finner obegripligt, här eller någon annanstans utan att länka till sagda tråd. Men iom att du länkade till tråden så blir det automatiskt en diskussion om vad personen ifråga har sagt, dennes åsikter. Jag finner detta agerande märkligt, och påpekade det. Därmed har jag sagt mitt. Både om den saken och om själva frågeställningen i denna tråd.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

decembercelsius
2013-10-16 12:50
#4

Är det en yngre person så kan jag visserligen förstå att det är läskigt att se döda djur (för man har kanske inte förstått att kött faktiskt är döda djur) Men som äldre så tycker jag man ska reflektera över det. Jag tänker själv såhär : det jag själv kan döda skulle jag kunna äta. Jag kan inte göra en fluga förnär så valet är ganska enkelt 😃

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Sarah
2013-10-16 13:32
[GoodbyeLullaby]
2013-10-17 18:23
#6

Tycker inte det är något konstigt med det. Hela min släkt (förutom jag själv) äter kött men de ärfasen inte några känslokalla monster för det. Bara för att min 13-åriga lillasyster äter kött betyder inte det att hon njuter av att de döda djur. Skärp dig!

Annons:
vallhund
2013-10-17 20:08
#7

#6 Var ser du likhetstecken mellan att äta kött, vara känslokalla monster o att njuta av djur dödas?

Har du problem med vad jag skriver så kan du anmäla mitt inlägg till sajtvärd/medarbetare i stället för att vara otrevlig o ventilera dina fördomar.

Vallis, blankostätare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[GoodbyeLullaby]
2013-10-17 23:32
#8

Varför jämför du ens köttätande och döda djur då? Om det nu inte finns "några likhetstecken". Att någon äter kött innebär inte automatiskt att de kan se på döda djur. Det jag skrev kan inte vara en fördom med tanke på att du redan antytt att en köttätare borde kunna titta på döda djur. Oj det verkar som fördomarna snarare kom från ditt håll.

kelfwing
2013-10-17 23:34
#9

GoodbyLullabY:  INGEN i denna tråd har anklagat folk som äter kött för att vara känlokalla monster. Det valllaby undrade om hur kan man äta kött om man inte kan se döda djurkroppar då kött är döda djurkroppar. (Hoppas denna parafrasering var ok, Vallayby).  På vegetariskt i fokus håller vi god ton i diskussioner, vi skriver inte skärp dig utan diskuterar lugnt och sansat. .

Vallhund:   # 6 GoodbyLullaby skriver tvärtom vad du anklagar hen för. Hen skriver att  äta kött inte gör en till ett känslokallt monster.  Anklaga inte folk anklaga.  Jag har och andra sagt till dig i andra diskussioner att på vegetariskt i fokus och vegan i fokus försöker vi förstå varandra.  Känner mang sig anklagad av någon skriver vi:  När du skriver si och så uppfattar jag det som si och så. Vad menar du?

ALLA: Kom ihåg att hålla tonen trevlig i trådarna. Känner du  sårad/arg/ledsen/upprörad  av vad  någon skrev.  Ta några sekunder och lugna ner dig innan du skriver ett inlägg.  Tala om för personen hur du uppfattar vad hen har sagt.  Då kan hen förklara på lugnt sätt. Ofta är det så att vi uttrycker oss på olika sätt och därmed uppfattar inlägenn olika.  På detta sätt kan många missförstånd klaras ut. Så sammanfattningsvis. Håll en trevlig ton i denna tråd och alla andra trådar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-10-18 12:57
#10

De som har svårt att se kopplingen mellan döda djurkroppar och att äta kött borde nog fundera lite på vad vederbörande faktiskt har på tallriken och vart det kommer ifrån…

vallhund
2013-10-19 03:04
#11

#8 Vem skall skärpa sig? Jag svarade dig med de ord du själv använde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[GoodbyeLullaby]
2013-10-20 01:19
#12

Eftersom kelfwing artigt bad oss hålla en trevlig ton så tänker jag inte skriva allt som jag i verkligheten skulle ha sagt till dig. Kan säga så här: jag tar det som att jag inte är ensam om mina åsikter med tanke på att några ändå har gillat mina inlägg.

Sarah
2013-10-21 10:21
#13

Jag tar bort länken då det kommit in lite klagomål. Ni kan diskutera utan att länka till ett annat forum på ett negativt sätt :)

Och som kelfwing säger, tänk på tonen!

Annons:
[Moa-]
2013-10-21 12:14
#14

Sarah; dock så borde man väl kunna stå för vad man skriver? =P

Sarah
2013-10-21 12:33
#15

Klart att man ska stå för det man skriver, jag ogillar skarpt att man döljer sig bakom ett alias och säger saker på nätet som man inte skulle sagt direkt till en person. Men, det är inte det jag säger ifrån om, det är den generella tonen på en del inlägg. Man kan diskutera utan att det låter otrevligt.

[Moa-]
2013-10-21 12:35
#16

Det är jag helt hållet med på, men just eftersom man skall stå för det man skriver så anser jag även att det borde vara okej att diskutera andras trådar, givetvis på ett sakligt sätt men frågan, ej personen, i fokus.

Sarah
2013-10-21 12:39
#17

Det är ok att diskutera andra trådar i viss utsträckning kan jag känna. Andra trådar som är skrivna här, ja, så länge man inte drar upp andra trådar som ett sätt att misskreditera en person. Men, trådar på andra forum är lite känsligare. Det länkas till trådar från andra på ett positivt sätt och det har jag inget emot (hade dock inte tänkt på den här tråden innan jag fick mail), men när det blir en hårdare negativ diskussion om en tråd som inte startats på det här forumet, av personer som kanske inte är medlemmar på det är forumet, som inte ens vet om att det diskuteras här, då tycker jag inte att det känns ok. Diskussionen kan fortsätta ändå. 

Men det här är OT och jag vill inte diskutera det vidare i den här tråden. Vill ni fortsätta prata om länkningar, så starta en ny tråd.

[Moa-]
2013-10-21 12:44
#18

Jag ansåg inte att denna misskrediterar, utan diskuterar en fråga med ett exempel, givetvis hade det varit möjligt och kanske lämpligt att lämna en länk i den tråden till denna.

Sarah
2013-10-21 12:47
#19

Iom att folk tagit illa upp så stannar den borta. Punkt.

vallhund
2013-10-21 13:19
#20

#19 O jag tar illa åt mig av den hånande insinuationen i #3.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Sarah
2013-10-21 13:27
#21

Känner man att det är en otrevlig ton eller att man blir påhoppad, så kan man alltid skicka ett pm till mig eller mina Medarbetare. Då läser vi igenom allt och tar ett beslut. 

Jag slarvade då jag läste igenom tråden innan jag skrev från början. Nu när jag läst igenom den ser jag många bra poänger, men vissa sagda på ett mindre bra sätt. Vill ni fortsätta diskutera det inkonsekventa i att äta kött men inte vilja se döda djur så gör det, men tidigare diskussion och diskussionssätt bryts här. 

Håll tonen trevlig och anta att folk menar väl i sina inlägg. Det är svårt att läsa in nyanser som ni alla vet. Använd smileys för att visa att ni inte är "arga" osv… :P

Gronstedt
2013-10-21 17:34
#22

Jag anser att man som köttätare bör ta till sig vad det faktiskt är man äter. Oavsett vad man väljer för kosthållning bör det vara ett informerat val. Det är en sak att inse att ja, jag äter "likdelar" och det är jag OK med, en helt annan att sätta fingrarna i öronen och blunda för att slippa få veta att det är det man gör.

#1: "Lika lite som man kanske skulle vara villig att jobba på ett vidrigt stinkande pappersbruk bara för att ha papper att skriva på." Är man inte villig att göra det (vilket absolut inte är det samma som att vilja göra det), så kanske man ska vara utan papper. INGEN vill ha vidriga, stinkande jobb, men en del har inget val. Är du inte villig att göra det jobb som krävs för att få dina egna behov tillgodosedda, då ska du kanske ändra på dina behov.

[rumelle]
2013-10-27 16:17
#23

Jag växte upp på en bondgård och därför var det för mig helt naturligt att vara med och se hur en slakt gick till redan som barn, och sedan hur köttet styckades och förbereddes. Är man däremot uppvuxen i stan och van vid att se köttstycken i en plastförpackning eller redan förberedda köttprodukter så är det kanske inte så konstigt att det känns lite främmande att se ett djur slaktas. Jag tror att många inte riktigt tänker på att hamburgaren de steker en gång har varit ett gulligt djur som levat, gått omkring och andats och käkat gräs om dagarna. Jag tror även att många lever lite i förnekelse och inte vill tänka på vad de faktiskt äter. Många tror jag också äter kött av ren vana. De har vuxit upp med det och då ska det vara så. Och jag tror faktiskt inte att det blir bättre av att många (absolut inte alla) vegetarianer ger bannor åt de som valt att äta kött. Precis som med religion, tycker jag att det är fel att försöka tvinga på andra sin tro och säga åt dem hur de ska leva. Det kan göra att folk istället blir anti vegetariskt. Däremot är det toppen att allt fler tar till sig av den information som finns angående köttätande och miljö/hälsa, och att allt fler faktiskt väljer att ha en vegetarisk dag i veckan. 
Själv har jag varit vegetarian under flera år. Men då jag inte klarade av att sköta detta, utan började få svimningsanfall pga näringsbrist/blodbrist så äter jag numera kött. Det blir oftast kött/fisk varannan dag och vegetariskt varannan. Det är mitt val och jag trivs med det.

Upp till toppen
Annons: