Annons:
Etikettlivsstil
Läst 4963 ggr
decembercelsius
2013-10-23 10:44

Viktigt att partnern äter vegetariskt eller inte?

Nyfiken som jag är så måste jag fråga. 

Ni som är i ett förhållande - äter partnern samma mat som er eller hur gör ni? Och ni som inte har förhållande/sambo, är det viktigt för er att framtida partnern har samma syn på mat som er? Isåfall, varför? Varför inte?  

Både jag och min pojkvän är vegetarianer. I början så var det bara jag som var vegetarian och då blev det lite jobbigt när han ville ha stekt falukorv och jag ville ha nåt vegetariskt. Men sedan han blev vegetarian så blev det mycket enklare och nu delar vi samma åsikter.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
Afturelding
2013-10-23 10:53
#1

Ja, det är väldigt viktigt. Jag blev inte vegetarian främst av etiska skäl, utan för att jag tycker att kött är fruktansvärt äckligt. Jag blir illamående bara av att ta i det, och att dela saliv med någon som ätit kött… Usch.

Min man är vegetarian numera också, han gick över på helvegetarisk kost när vi flyttade ihop. Innan så åt han vegetariskt en hel vecka innan vi skulle träffas (25 mil distans) så att allt skulle ha passerat tills dess, haha. Men han äter fisk och skaldjur ibland om vi äter ute eller hemma hos någon, men det tycker jag inte är lika motbjudande (även fast jag inte äter det själv).

Alltså, visst skulle han väl få äta kött, men han säger själv att det inte stör honom. Och jag hade förmodligen fått gå ett par veckor i KBT.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
2013-10-23 10:56
#2

Jag tror på allas rätt till egna val och ställningstagande, jag vill att mitt val skall accepteras, därför måste jag acceptera andras. Att laga två alternativ är för mig inget problem och något jag alltid gjort, både när jag bott hemma eller äter med vänner…

Intehärutandär
2013-10-23 11:26
#3

Jag har aldrig haft en partner som ätit vegkost, fast många har varit nyfikna på min kost och smakat enstaka mål. För mig spelar det ingen roll, men visst undviker jag pussar/kyssar direkt på maten. Jag avskyr köttbullar/hamburgare mest, de får mig att må riktigt illa.

Persifone
2013-10-23 20:38
#4

Jag blev nyligen vegan och min pojkvän sedan fyra år blev vegetarian (lacto-ovo) för snart ett år sedan. Men nu skulle jag inte kunna tänka mig att bli ihop med någon som är minst vegetarian. Finner det motbjudande att ha kött i kylen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tlover
2013-10-24 10:02
#5

Min man är blandkostare men han äter väldigt sällan kött (vanligtvis då han äter ute eller tex hos sin mamma och det är sällan, ibland äter han kött hemma också men det är också väldigt sällan) mjölkprodukter (jag är ovo-veg utan mjölk) äter han lite dagligen men inte så mkt (2½dl mjölk till frukostgröten, nån gång i veckan pannkakor och en liten mängd Bregott på mackor) så för det mesta äter vi samma.

Han får äta kött enligt mig, däremot är jag glad att han vill i slutändan endast äta animalier från vår egen gård (och jag vet ju att djuren mått bra här). Däremot skulle han äta kött ofta skulle han nog få lära sig att laga mat då jag ofta har nog med problem at laga en maträtt (har värkproblem) så att laga två varje gång skulle nog vara för mycket.

l'm back

nlinds
2013-10-24 11:52
#6

För mig är det inte så viktigt. Han äter vad han vill och känner för. Men visst hade det varit enklare för mig att inte behöva laga 2 maträtter. 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Sarah
2013-10-28 14:01
#7

Det är viktigt, men ändå är jag sen 7 år tillbaka med en kille som äter kött. Men, vi äter samma sak då vi lagar mat tillsammans och under den perioden vi bodde ihop hade vi inte kött hemma. 

Varken han eller jag tycker att det är nödvändigt att laga två maträtter, han äter min mat. Jag skulle heller aldrig ställa mig och laga kött till honom :)

Dierpmis
2013-10-28 15:09
#8

När jag och min sambo träffades så var vi båda allätare. Sen jag gick över till vegetariskt så har drastiskt dragit ner på sitt kött ätande, nu äter han bara kött 1 dag i veckan. Vi skriver matlistor på söndagar och då väljer vi grunden först tex potatismos och sedan tillbehöret, vill han ha fisk så tar jag något annat. 
För mig gör det inget att han äter kött, han får göra som han vill men jag är väldigt glad att han har dragit ner på det så mycket.

http://erjfoto.se/

Kristall
2013-10-31 12:49
#9

Min pojkvän äter kött och det är inte något problem för mig. Han äter den mat jag lagar men ibland har jag t.ex. stekt kyckling åt honom med.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fialialej
2013-11-13 13:34
#10

Min sambo äter kött men har dragit ner mer och mer sen vi flyttade ihop. Det stör mig lite att han äter eftersom jag är vegetarian av etiska skäl, han förstår mycket väl varför och sympatiserar med mina åsikter, men väljer ändå att äta kött.
Det gör också att jag kompromissat och äter vegetariskt istället för veganskt, eftersom han inte vill avstå mjölkprodukter. Det blir för dyrt och krångligt att laga dubbelt hela tiden.

Sen är det ju också så att jag vill att våra framtida barn ska vara vegetarianer, vilket han inte är jättesugen på. Det är ju ett senare problem.

Om jag någon gång, mot all förmodan, i framtiden skulle bli ihop med någon annan skulle det absolut vara en vegetarian, eller ännu hellre en vegan. Det är så mycket lättare att leva så.

"På natten är alla katter svarta"

MalinFrosch
2013-11-20 19:09
#11

Jag anser att det är väldigt viktigt att min partner om inte delar så åtminstone respekterar mitt val att inte äta kött. Det blir sjukt jobbigt att leva ihop annars.

Min sambo är köttätare, men hemma äter vi alltid vegetariskt. Jag har sån tur att min sambo respekterar och förstår mig fullt ut när det kommer till köttätande. Han har inga som helst problem att avstå köttet hemma, han gillar vegetarisk mat starkt. På jobbet käkar han ofta kött till lunch och när vi går på restaurang äter han oftast kött.

Det är väldigt skönt att ha en sån förstående köttätare till sambo :P Han förstår också varför jag inte vill att våra framtida barn ska äta kött.

Blodfot
2013-11-22 09:46
#12

Min pojkvän äter kött, det gör hela min familj. Min pojkvän är även jägare och det hatar jag.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Kazince
2014-01-31 08:30
#13

Min pojkvän äter kött, men har inte några problem med att äta vegetariskt hemma hos mig. Han anpassar sig och när jag äter hos honom får jag alltid vegetariskt. Ibland har jag tillagat kött åt honom, men tycker kött ser väldigt äckligt ut innan det är klart. Han respekterar mina åsikter och att jag inte vill pussa honom efter han ätit kött.

Annons:
JodineFritzl
2014-01-31 23:33
#14

Min förra pojkvän tyckte att vegetarianism var helt knäppt och skulle inte ens kunnat äta en sallad till maten så då fick jag laga två rätter hela tiden. Förstod inte alls varför jag slutat äta kött (både etiska skäl och för att jag tycker det är sjukt äckligt att äta en del av ett lik) Min nuvarande man äter samma mat som jag de veckor han är här och när han inte är det får han välja vad han vill, då blir det väl en blandkost, dock har han uteslutit en del produkter såsom fläskkött pga mina åsikter och den fakta jag har lagt fram. Så han accepterar det helt och hållet och hade han inte gjort det hade han nog fått stå för både inköpen och tillagningen av "hans" mat. Han accepterar mitt val, och jag accepterar hans val, då han har tre barn att ta hänsyn till när han är hemma och lagar sin egen mat.

Fialialej
2014-02-01 15:55
#15

Vi äter i princip bara vegetariskt hemma nu. Går framåt. :)

Bästa: Har gått från att han vaneköper typ ett 12-pack ägg i veckan till att nu bara handla ca ett 6-pack varannan vecka. Skitbra på alla sätt, både för djuren och hälsan. :)

"På natten är alla katter svarta"

maalinh
2014-02-01 22:01
#16

Jag har själv gått över från allätare till vegetarian för 1 år sedan, och min sambo har valt att göra detsamma, även om det tagit längre tid för honom att ställa om sig och helt sluta med kött. Jag har dock en dotter som definitivt inte vill sluta med kött, och det får jag helt enkelt respektera. Hon får dock själv köpa, hantera och tillaga allt sådant hon vill äta hemma. Det känns inte viktigt för mig att min sambo är vegetarian, (även om jag såklart är glad att han är det och delar mina åsikter) men det känns viktigt att han iaf inte äter djur hemma.

[Colina]
2014-02-03 20:05
#17

Min sambo var vegetarian, liksom jag, när vi träffades för 11 år sen. Idag äter vi nästan uteslutande veganskt. För mig är det ett viktigt ställningstagande att lämna bort kött, mejeriprodukter m.m. Ett ställningstagande som handlar om både miljö, etik och hälsa. I och med det skulle det kännas väldigt främmande att leva med en allätare, i och med att våra grundvärderingar då skulle skilja sig alldeles för mycket åt.

JustMySelf
2014-02-05 18:01
#18

Min pojkvän äter kött, dock oftast vegetariskt när vi träffas (vi bor inte ihop), Han åt dock ganska mycket vegetariskt även innan vi träffades.

ToulouSelma
2014-02-06 13:05
#19

Min sambo äter kött. Jag försöker övertyga och övertala honom att lägga om sin kost med jämna mellanrum, men han är bestämd. I dagsläget är det svårt för oss att få middagarna att gå ihop, mina matlådor är mina och hans är hans. Det kommer inga fördelar med att vi har olika matvanor och åsikter men att det skulle påverka vår kärlek till varandra och vårt förhållande negativt har jag svårt att se.

ramm5tein_
2014-02-08 16:22
#20

Nej, än känns det inte så viktigt. Kan känna mig lite störd, men min sambo är uppvuxen med veganer så vi äter ofta samma ändå 🙂 Han som lärt mig det mesta inom matlagningen.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
Elena-Maria
2014-03-12 16:21
#21

Jag är vegetarian men min man är inte helvegetarian. Är han bortbjuden eller äter ute kan han välja kött men han siktar på att äta så mycket vegetariskt som möjligt. Vi köper inte hem kött eftersom vi båda tycker att rått kött är vidrigt att hantera. Jag var inte vegetarian när vi träffades men jag hade länge tänkt på att bli det. Hemma äter vi endast vegetariskt och ibland fisk. Om han skulle få något infall och vill käka kött hemma (händer praktiskt taget aldrig) får han tillaga det själv och det vill han ju helst inte ;)

Fred och god växt!

Upp till toppen
Annons: