Annons:
Etikettmatprat
Läst 3655 ggr
Endezeichen
2013-11-07 08:23

Hur avgör man om maten är billig eller dyr?

Ja, som rubriken säger: hur avgör man om (den vegetariska maten) är billig eller dyr?

Annons:
tlover
2013-11-07 08:32
#1

Det finns ingen absolut sanning när det gäller det. Det beror på vilken vegetarisk mat man jämför med vilken blandkostmat.

tex när jag växte upp åt vi billig mat (höna istället för kyckling, hel kyckling istället för fileer osv osv och mycket vegetariskt men just nu är det irellevant) så skulle jag ha börjat äta fakekött osv hade det (för mig) blivit dyrt att äta vegetariskt men med bönor (osv) blir det billigare.

Men har man vuxit upp med kött varje dag (som är fint kött) så blir nästan alla vegetarisk mat billigare.

Sen så är ju kål billigare än tomater så vad man äter bredvid spelar ju också roll.

Eller tex min mans familj har alltid haft köttdjur så att börja köpa vegetarisk mat från det kan bli dyrt även med bönor etc etc

l'm back

Endezeichen
2013-11-07 08:41
#2

Alltså finns det inget ordentligt svar på det? :/. Okej, då får man begrunda det här ett tag till :).

tlover
2013-11-07 08:45
#3

#2 egentligen inte, tex så anser jag att recepten på "billig mat" dom brukar ha i tex icas/Coops tidning är dyra ( jag menar, purjolök är inte på nått sätt billigt, det är en lyx)

l'm back

slarvigt
2013-11-07 11:11
#4

Det beror ju såklart på vad du jämför med :) Vad gäller fejk-kött så kan man ju räkna på hur många portioner varje påse innehåller, oftast är det inte så många. Torkade bönor däremot kostar inte mycket och räcker i en evighet. Frysta grönsaker är billigare än färska. Rotfrukter är i allmänhet billigt.

[Vegg]
2013-11-12 11:24
#5

Om man jämför vanliga maträtter som köttfärsås med linsfärsås så blir linsfärsåsen ungefär hälften så dyr. Om man använder sojafärs kan den bli något dyrare som exempel eller samma pris, om man drygar ut färs med exempelvis morötter som man kör i mixer tills de blir finhackade så blir båda rätterna billigare.

När jag räknar brukar jag titta på de billiga alternativen och inga hel eller halvprodukter utan allt från grunden.

Sarah
2013-11-12 13:25
#6

Jättesvår fråga, det beror ju på vad man köper :p jag som ygger min kost runt torkade baljväxter tycker att mycket annat är dyrt. fejkkött är ju ganska dyrt i jämförelse till bönor osv.

Annons:
Cazzos
2013-11-12 15:20
#7

Jag hittade enorma morötter på Hemköp (svenska t.o.m) för ca 3 kr st… Snacka om att jag hamnade i extas!


Torin
2013-11-15 22:31
#8

Det handlar om var du köper maten, eller om du odlar själv som jag gör. Då blir det görbilligt.

Köper aldrig fejkkött. Någon gång kan jag köpa falafel, en det är ju gjort av kikärtor, men dyrt.

Som vegis behöver du protein. Det får man av baljväxter. Jag köpte en hel säck med kidneybönor, håller hur länge som helst och använder bönorna i mina grytor.

Jag gör också veg ärtsoppa. Kokar med vegbuljong, en lök, ibland lite finskurna bitar av morot (ser vackert ut). Det är gott med en hård macka till.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

tlover
2013-11-16 08:24
#9

#8 de beror ju på hur man räknar också, om man man räknar arbetstid också på hemmaodlat så kan det bli dyrt (beroende på tex hur man odlar osv) i alla fall året man sätter upp bäddarna. Sen har ju de flesta div olika tillbehör som krukor (försådd), grepar, kanske till och med maskiner.

Så man kan vrida även hemmaodlat till det lite dyrare slaget, däremot även om det skulle vara dyrare än den billigaste köpematen är just hemmaodlat, värt det (ser man kvalitetsmässigt så är däremot hemmaodlat biligare men vissa vägrar räkna på det).

l'm back

Torin
2013-11-16 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Trädgårdsverktyg kan man hitta för en billig penning på loppis och auktion. Krukor för att dra upp växter i kan man göra av mjölkkartonger som man klippt av hörnen på.

F.ö behöver man inte gräva. Naturen gör jobbet. Man lägger ut gräsklipp, eller ännu bättre halm som man kan få från lantbrukare. I bland går nämligen deras stora elefantägg inte att använda, det har ex. vis blivit fukt i dem. Nägon hundringför att bonden kör hem balen med traktor. Sedan täcker man marken med 2 dm lager halm. Den bryts ner och maskarna gör jobbet. Ett hål och sedan ner med plantorna. Lätt som en plätt!

Varför skall man räkna sin privata arbetstid? Det är ju det enda vi har helt gratis. Det kallas också för fritid. Det är faktiskt rätt kul att odla, särskillt när man ser att det tar sig. Dessutom vet man hur det blivit odlat. Inga gifter eller besprutningsmedel alltså.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

tlover
2013-11-16 11:12
#11

#10 jo jag vet att det kan vara billigt men det kan vara dyrt också, allt är vad man gör det till och sen har det ju med vad man jämför med.

Enligt vissa (då jag tipsade om att odla lite för att få billig mat på ett annat forum) så måste man räkna in arbetstid i odlingen också, lite förståerligt är det ju däremot, jag som har begränsad arbetsförmåga kan inte odla hur mycket som helst, skulle jag ha en arbetsförmåga på 25% skulle jag antagligen inte kunna odla så mkt alls för att kunna jobba 25% tex.

l'm back

Upp till toppen
Annons: