Annons:
Etikettmatprat
Läst 2508 ggr
Endezeichen
11/7/13, 8:39 AM

Tips till mig?

Hej alla! Har ni nágra tips på vegetariska maträtter som jag antingen kan göra själv eller köpa in? Och gärna även tips på hur vegetarisk.mat ska lagas för att bli gott. Jag är rätt nybliven som vegetarian (åt kött senast 15/10 men blev veggo senare) och har inte direkt upptäckt mycket att äta ännu. Jag är ovo-vegetarian, men äter också gärna utan ägg. Helst inte dyra maträtter. Jag har lite problem med att äta varierat (hade det problemet när jag åt kött också) så jag vill ha många goda tips. Tack!

Annons:
tlover
11/7/13, 8:47 AM
#1

Jag är vegetarian främst för att det är godare 😉

Vad tycker du om för mat annars? så man vet vad man kan tipsa om.

fröbollar har jag däremot inte hittat nån som ogillar än (och man kan bränna dom och dom smakar ändå gott.)

l'm back

Endezeichen
11/7/13, 2:19 PM
#2

1# Har nu tittat på dina fröbollar och köpt in, men hittade inte buljongpulver utan bara tärningar, fick inte heller tag på sojasås: kan man välja något annat? ----------------- Jag är inte direkt kräsen med maten, men även jag gillar vissa saker mer än andra. Jag älskar stark mat, men har en mage som reagerar lätt på lite vad som helst. Så kan tyvärr inte äta det hur mycket som helst. Fast konsistens. Hm… Jag kan verkligen inte specifikera mig. Lite vad som helst vore bra.

tlover
11/7/13, 2:32 PM
#3

#2 välsmulad buljongtärning funkar också men sojasås finns det ju ingen affär som är utan? jag gissar man kan salta istället men sojasås gör det ju mer mustigt (smulad torkad svamp kan ju göra det mer mustigt också)

Det finns bara så extremt mycket vegetarisk mat så att vara så allmän gör det svårt.

l'm back

Stallmima
11/8/13, 1:08 AM
#4

Det finns massor med sidor att hitta recept på, googla runt så hittar du. Jag har aldrig gillat laga mat utan gör det bara för jag måste och hade väldigt dålig fantasi. Nu när jag är vegatarian så äter jag massor med mer grönsaker tex och hittar nya roliga recept varje vecka  👍

Zureel
11/8/13, 6:22 AM
#5

Torkat sojaprotein i olika format (färs, strimlor, biffar) är billigare än sina köttmotsvarigheter när man räknar på den tillagade vikten och inte torrvikten. Wok med soja strimlor är enkelt och går att variera mycket beroende på vilka kryddor och grönsaker man väljer.


Endezeichen
11/9/13, 4:24 PM
#6

Vet ni några grejer som är vanliga i vegetarisk matlagning, som jag kan köpa hem redan nu, innan jag sett många recept? Jag tycker inte om fullkornsprodukter, så det undviker jag gärna. Om ni inte har recept som kan göra en lite mer positiv, såklart? Inga mjölkprodukter. Men hur kan jag ge ett exempel på vad jag gillar? Känns lika svårt för mig som för er x.x. Måste vara vardagsmat. Jag är mer för söta smaker. Det får inte vara för komplicerat eller ha för komplicerade ingredienser. Älskar att prova nya saker, även om de verkar udda. Ja, jag känner mig ändå allmän men kan säga att det mesta duger. Har svårt att komma på själv. Ikväll ska jag göra taco av linser, sojafärs, tacomix osv. Imorgon skall jag testa fröbollarna du tipsat om tlover. Jag fann sojasåsen till slut (y). Sedan vet jag inte vad jag ska laga. #4 Söker redan som en galning på internet efter vegetariska respektive veganska recept, så det är i full gång (y) Tänkte om ni hade bra förslag också, är ju dessutom lättare att kommunicera med levande människor angående recepten, om det är något som inte fungerar eller misstolkas eller dylikt. #5 Tack så hemskt mycket för tipsen. Ska kolla efter sojastrimlor i butiken så kanske det blir wok någon gång (y). ####

Annons:
tlover
11/9/13, 4:36 PM
#7

#6 att ha linser, ärter och bönor hemma som bas (både torkade och sen konserverade för lata dagar) och sen lök och några basgrönsaker som tex morötter så kommer man långt och kan variera det i alla olika variationer.

Själv äter jag sällan fakekött utan är en som älskar bönor och då är det extra kul att kunna variera dom. Sen smakar olika slags bönor (osv) olika så gillar man inte en kanske man gillar en annan.

tex så gillar jag inte black Eye bönor om inte det är i biffar men jag älskar kidneybönor och äter det i mängder.

sen så är frön och nötter (om man tål det) bra att ha hemma, tex en ingefärakryddad black Eye bönbiff blir extra god om man doppar dom in sesamfrön innan man steker dom.

l'm back

[Moa-]
11/10/13, 11:46 AM
#8

tlover; det där sista, har du något recept till det, eller hur gör du dem? Lät spännande då jag älskar ingefära, eller i alla fall den färska ingefäran. =)

tlover
11/10/13, 12:54 PM
#9

#8 jag gör ju nästan bara på en höft men jag har ju ungefärliga mått iallafall

2-2½ dl black Eye bönor, ½-1 lök (beroende på storlek), vitlök efter smak, ingefära (färsk eller torkad, båda funkar men ger olika smak), hirsflingor/okara/havregryn efter behov (för att det ska hålla ihop, dom ger alla olika smak men alla passar), sojasås, buljongpulver eller salt efter smak (tar man salt är det bra med lite mald torkad svamp också för umami).

allt mixas rullas till bollar som plattas till (det är små biffar ca 5 cm i diameter), vänds i sesamfrö (för effekt kan man ta både vit och svart) och steks.

En annan variant är att löken och ingefäran steks innan allt mixas

l'm back

[Moa-]
11/10/13, 12:56 PM
#10

Okej, får testa. =)

Upp till toppen
Annons: