Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2157 ggr
vegetaaaarian
2013-11-15 14:50

Vitaminer? :)

Hejsan!

Är lakto-ovo-vegetarian och äter soja produkter men bör jag köpa vitamin D, B12, omega3 samt järn och äta vid sidan av?(I tablett form)

Finns det att köpa receptfritt? Och finns järn i tablettform, eftersom jag inte tycker om safter ;)

Tack på förhand!

Annons:
tankgirl
2013-11-15 14:55
#1

Framförallt bör du sluta med sojaprodukter som inte är fermenterade (det är tex. soja på flaska). Sojaproduktionen är en av de mest miljöförstörande i världen och sojabönan är giftig för människor när den inte har fermenterats först. 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/12/04/soy-dangers-summarized.aspx

vegetaaaarian
2013-11-15 15:21
#2

Mena jag äter olika saker såklart men bl a saker från "hälsans kök"

vegetaaaarian
2013-11-15 15:29
#3

Men ska sluta med hälsans kök då jag har hört att den är dålig, vad ska jag äta då? några tips? och behöver jag ändå köpa vitaminer? :)

Intehärutandär
2013-11-15 20:21
#4

Nej, man behöver inga vitaminer. Det mesta är tillsatt järn nu för tiden. B vit är oftast ingen fara heller. Om du äter t ex mjölkprodukter, broccoli, potatis, nötter, spenat, persilja, grovt bröd, havregryn m.m. till vardags, så är det ingen fara alls.

vegetaaaarian
2013-11-15 23:50
#5

Det var mycket haha, tack så mycket! #4

[Vegg]
2013-11-16 08:02
#6

Googlade lite på soja och fann denna, som jag förstod det så är mycket av det man kallar för fakta som ser ner på sojabönan grundad på teorier och funderingar mer än studier. Står lite bra skrivet om sojan här:

http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

Läste också en artikel i en tidning att den sojabönan som odlas i regnskogen utsätts för mycket fukt och varm temperatur som gör att en enzym blir aktiv i skalet, detta gör att den inte blir användbar för människor. Därför ger man den till kor som i sin tur får i sig enzymen som kan bryta ner (tror det var) vävnad vilket skapar sår, då behandlas dem med antibiotika som finns kvar i kossan, mjölken och även köttet efter slakt. Den största odlingen av sojabönor går till djurfoder och vi människor äter en bråkdel, så man ska inte skylla på oss vegetarianer. 😎

Jag tror man finner det mesta i växtriket. Hittade inne på vegan en sidan med vitaminer och b12 finns i sjögräs fattade jag det som.

Annons:
veggie4every1
2013-11-16 23:57
#7

Sojan till människor är dessutom ofta odlad i Europa eller Canada.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-11-17 08:09
#8

#7. Ja det stämmer, det stod så också där. Då de andra bönorna inte kan förtäras av människor.

vegetaaaarian
2013-11-17 10:04
#9

Men hälsans köks saker som ex korv och bullar, vad tycker ni om den?

Upp till toppen
Annons: