Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1697 ggr
[Djurlinnea]
2013-12-06 22:25

Halv-vego

Jag har funderat och tänkt länge på att bli typ halv-vego. Bara äta egenproducerat kött och viltkött, där jag vet att djuren levt ett värdigt liv och få avsluta det på ett värdigt sätt. Det kött jag väljer bort är då butikshandlat kött, som jag lätt klarar mig utan. 

Finns det några bra receptsamlingar på vegomat som kan ersätta kött med fortfarande ätas till potatis, pasta och ris? 

Har eran hälsa förändras på något sätt? Hur?

Det här kommer ju ändra hela mitt liv, försvåra vissa saker men det tycker jag det är värt.

Annons:
[Vegg]
2013-12-07 09:13
#1

Hittade en blogg här på forumet när jag sökte, det finns artiklar där med bland annat ersättningslistor för kött:

BLOGGEN

hittade även 

DENNA BLOGGEN

Annars finns ju hälsans kök, veggo, ica's och quorn i nästan alla matvarubutiker med allt från vegetariska kycklingfiléer till färs.

Finns flera trådar om hur bra de flesta här mår, finns en sökmotor på sidan. 😃

tlover
2013-12-07 17:29
#2

Jag kommer antagligen göra nått sånt i framtiden då vi är mer självförsörjande (just nu är jag ovo-veg).

Vi försöker ju bli självförsörjande på grönsaker också och då är mina tips svamp, gröna bladväxter och bondbönor som "bas" då det är enkelt att odla/skörda och ersätter ganska bra kött.

Frågan är väl vad man inte kan ha till potatis, pasta och ris 😉

här hemma är bönbiffar, fröbollar, pastasåser, currys, grytor vanligt på sommaren blir det lite mer soppor, svamprätter (tex panerad fårticka, mums), ogräsrätter och äggrätter (hönsen lägger ju dåligt nu).

Några recept har jag på min blogg där det förhoppningsvis så småningom kommer in mer recept på självodlat m.m.

är det nått som verkar intressant ovan är det bara att fråga, jag kör nästan alltid på en höft men ett ungefärligt recept brukar kunna knåpas fram

l'm back

[Djurlinnea]
2013-12-07 20:38
#3

#1-2 Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: