Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 2082 ggr
ebzi
2013-12-20 16:28

Vegetarisk jul

Hej alla!

Jag tänkte äta helt vegetarisk den här julen och jag blir jätteglad om ni vill dela med er av alla recept ni kan komma på (som är ganska enkla att göra). 

Tyvärr är jag allergisk och måste undvika:

* Nötter (alla slags nötter, mandel går bra i liten mängd)

* Baljeväxter (ärtor, bönor, linser mm.)

* Vetemjöl (glutenfritt brukar fungera)

* Kiwi

Blir jätteglad för alla recept ni vill dela med er av och god jul!

Annons:
tlover
2013-12-21 07:52
#1

auberginesill borde funka

Tål du frön? då kan du ju göra fröbollar (jag tål själv inte nötter men jag tål frön) annars kanske nån slags grönsaksboll (recept kan jag inte hjälpa med jag gör alltid med bönor i också)

bovetesylta

div sallader tex rödbetssallad kan man ju göra på havregrädde. (första länken har en hel del sånt)

Nån slags veg janssons frestelse med glutenfritt strömjöl (finns ett exempel i första länken)

griljerad kålrot m glutenfritt strömjöl

jag skulle satsa på allmänt rotfrukter och andra juliga grönsaker

l'm back

ebzi
2013-12-21 11:43
#2

Tack! Jag tål alla frön förutom solroskärnor men dem brukar jag äta i vilket fall som helst… ^^

tlover
2013-12-21 12:42
#3

här är ett recept på en höft ungefär

"1 lök, 2-3 dl solrosfrön (el andra frön tex pumpakärnor), 2-3 vitlöksklyftor, 1 msk tomatpure, ½-1 dl havregryn (beroende på hur vattnigt allt är), kryddas med buljongpulver, sojasås, basilika och peppar.

mixas, rullas till små bollar och steks.

man kan också byta ut en del av fröna mot bönor, krydda annorlunda osv beroende på vad man har hemma."

jag brukar ta det som jag har hemma, tål du tex inte havregryn kan du byta det mot andra bindemedel, har du inte lika mkt lök hemma kan man fylla på med nått annat eller bara skippa det etc etc

l'm back

ebzi
2013-12-21 12:50
#4

Tack! :D

tlover
2013-12-26 10:25
#5

hur gick det?

l'm back

ebzi
2013-12-28 17:53
#6

Det gick bra, hittade en massa goda recept som alla gillade😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: