Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 6698 ggr
decembercelsius
2014-01-29 19:27

Använda päls och liknande från djur.

Ni som är vegetarianer - använder ni fortfarande skinn, päls och sådant som kommer från djur? Eller skippar ni det?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
fuzzie
2014-01-30 12:39
#1

Nej jag skippar det. Jag är väldigt noga att köpa kläder som inte innehåller någon produkt av djur. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

rebeka
2014-01-30 13:48
#2

Jag använder inte päls, men skinn på skor köper jag. Jag tycker att det miljömässigt är bättre än att köpa tyg/plastskor. Just med tanke på hur pass länge skorna håller! 🙂

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Fialialej
2014-01-30 13:50
#3

Jag skippar det. Läder kommer ofta från samma produktion som kött och mjölk. Vissa hävdats tt det till och med görs större vinst på just skinnet än köttdelarna, så köttindustrin hålls uppe av alla skinnprodukters om säljs. Låter troligt i mina öron med tanke på att en väska i skinn kostar massor medansvar kött kostar ingenting. När det gäller päls är det rent djurplågeri i varje del av produktionen och dessutom helt meningslös. Nä, inget för mig. Köper inte heller ull eller dun. En del köper ju begagnade skinnjackor osv och det kan ju vara okej rent teoretiskt,m enörad mind el känns det inte rätt att ha delar från döda djur i min ägo.

"På natten är alla katter svarta"

Endezeichen
2014-01-30 16:28
#4

Känner mig äcklad över att ha ett lik över mig. Särskilt om det är ett lik som kan ha haft det mindre bra. Använder inget som kommer från djur.

IngaTrnqvist
2014-01-30 16:55
#5

Jag har ett gammalt läderkoppel till min hund som jag fortfarande använder flitigt. Köpte det när han var valp för ca. 5,5 år sedan, och det ser ut som att det skulle kunna varit köpt igår. Däremot skulle jag inte köpa nya produkter av päls, läder, skinn med mera.

[Memento Mori]
2014-02-07 10:59
#6

Jag ser det lite som så att att djuren skulle slaktas ändå för köttets skull så då är det lika bra att så mycket som möjligt kommer till användning. Sen är jag väl i för sig inte direkt någon läderfantast för det men jag är inte emot det heller och som någon sa så är det bra till skor. 

Päls och dun däremot kommer jag nog aldrig använda mig av.

Annons:
Stallmima
2014-02-07 12:19
#7

Lädersaker som selarna till hästarna våra behålles, men skulle jag köpa nytt i dagens läge tittar jag på alternativ. Kläder med skinn och dylikt har jag lite men skall väl sälja dessa då de inte används i alla fall. Men nya saker/kläder tittar jag extra på så det inte är skinn mm

tlover
2014-02-07 13:18
#8

Ull: Ull använder jag då det är bättre än värktabletter för min värk och i slutändan tror jag inte allt värktabletterna släpper ut är bra för djuren heller.

Däremot försöker jag ju köpa på second hand i största möjliga mån när det gäller allt men ibland köper jag det nytt också.

Skinn: skinn kommer jag att ha skinn från våra egna kaniner, ev att man köper fårskinn, renskinn el liknande av nån man varit hos och sett att djuren har det bra. Att köpa skinn på IKEA eller liknande är däremot big no no

Läder: på second hand tycker jag det är ok, jag funderar också över skor (kängor) då det inte finns nått bra substitut.

Min man är däremot läderhantverkare så hans saker skulle jag bära, som tur är släpper lädret han köper inte ut kemikalier på samma sätt som vanligt läder eftersom det måste vara vegetabilgarvat.

Allt detta har ändrats på senare tid då jag blandannat helldre köper tex 1 par skor i läder än 5 par skor i tyg/plast

l'm back

Sarah
2014-02-07 15:30
#9

Jag har begagnade lädersaker till hästarna.

ramm5tein_
2014-02-08 16:17
#10

Absolut inte.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Whippetgerbilen
2014-05-01 11:50
#11

Nej! Jag tycker det är helt fel! Djuren har haft det dåligt och blivit plågade, så nej.

Dogs is my world ♥

tlover
2014-05-01 11:54
#12

#11 bara för att man använder pälsen då man slaktar ett djur behöver det inte betyda att djuren plågats.

l'm back

Endezeichen
2014-05-01 21:35
#13

#12 Givetvis behöver det inte helt plötsligt bli djurplågeri så fort man tar vara på alla delar av liket, såsom kött, skinn, ull, inälvor, fjädrar, tänder, eller päls när djuret väl är dött. Men om man tänker fabriksköpt päls från minkar oavsett varifrån i världen samt hundar och dylikt (gäller ej svenska kaniner) så är ofta fallet så att de har haft det tragiskt under livet varesig det är vid uppfödning, hållning, transport eller slakt. När det kommer till skinn bör man absolut inte köpa omärkt skinn, eller skinn från länder såsom Kina, Indien osv. Detta för att försäkra att djuren haft en bra levnadsstandard. Kinas djurskyddslagar var sist jag kollade nästan obefintliga. Hur Indiens skinnkor har haft det beskrivs bäst på Earthlings, hitta videon på youtube om du är intresserad och klicka dig in på 46:16 ungefär. Köp helst inte skinn. När det kommer till kött bör man hålla sig till svenskt, norskt eller finskt då dessa tre har bäst djurskyddslagar. Jag vet inte huruvida fjäderryckning är tillåtet i Sverige. Men med utgångspunkt från dunskandalen tror jag inte det. Dun och fjädrar kan man klara sig utan, annars får man köpa fusk. När det kommer till ull finns de största ullproducenterna i Argentina, Nya Zeeland, Sydafrika och Uruguay. Det finns därför stor risk att ullen vi köper är någonstans därifrån snarare än Sverige. Bra då att kolla ursprung. Tänder vet jag inte hur det är med (eller om det ens finns ^^). För inälvor bör man handla såsom man handlar kött. Självklart behöver inte tillvaratagande på det döda djuret innebära djurplågeri. Men ser du på det jag skrivit ovan så är det lätt hänt.

Annons:
Jetaime
2014-05-01 21:36
#14

Köper eller använder inget i päls/skinn/läder.

Jetaime
2014-05-01 21:36
#15

Men avsikt eller mening iallafall. Har säkert hänt någon gång ändå.. :/

tlover
2014-05-01 21:55
#16

#13 Jag tänkte mest på att vi har några kaninskinn på som saltas in just nu (även fast jag är vegetarian är min man inte det, nån gång då och då äter han kött och då vill vi veta att djuren mått bra därför föder vi upp egna, därför tar vi vara på allt som vi kan eftersom vi inte vill att djuret ska ha dött i onödan)

Det finns också många som säljer ull, fällar, skinn (läder är jag inte säker på, det är så lång garvningsprocess om man inte vill använda tungmetaller så jag tror att få garvar själv. Däremot är mycket läder från tex mjölkkor vad jag förstår) osv från egna små gårdar där man tagit hand om djuren bra (och man får se hur dom har det).

Som tur är börjar sånt bli mer och mer poppis (i mindre gårdar behandlas djuren ofta bättre därav som tur är)

l'm back

Endezeichen
2014-05-01 22:34
#17

#16 Det är jättebra att ni håller på med självhushållning. Men risken är stor att den du besvarade är en konsument som inte skulle ha råd/möjlighet att åka över till en gård och titta/köpa djurprodukter. Och från den delen av industrin som vi vanliga konsumenter har tillgång till kan lätt bli grym. Därav man helst inte ska lura i att det är okej att köpa exempelvis päls, med en djurhållning som man kanske inte skulle kunna stödja om man fick se den. Men givetvis: är det som ni har det och som med mindre gårdar, så är det inte ens i närheten av lika dåligt.

tlover
2014-05-02 07:03
#18

#17 jag lurar ingen jag skrev "bara för att man använder pälsen då man slaktar ett djur behöver det inte betyda att djuren plågats." det är ett faktum faktiskt. #11 fick det att låta som om alla djur som nån gång blir päls är plågade vilket inte är sant.

l'm back

Yawwisen
2014-05-03 12:01
#19

Jag köper inte skinn, läder, päls osv däremot använder jag mina stallskor i läder, men dem köpte jag innan jag blev vegetarian. Fodrar även mina fiskar med fiskmat som inte är veg.

Clara Maria
2014-05-05 17:33
#20

Jag använder inte päls för att jag inte tycker om det, både för att de djur pälsen kommer ifrån ofta inte har något bra liv (drar inte alla över en kam) och för att jag inte tycker att det är snyggt. Dock har jag ridskor av skin, samt hästens utrustning. Jag tycker att det är okej att använda skinn och päls om djuret haft ett bra liv.

Annons:
emsyzz
2014-05-15 22:29
#21

Använder ingen päls. Fortfarande gamla saker av läder kvar men nya saker köper jag ej av läder! Använder ull från får i vissa kläder men brukar oftast undvika det när jag köper nytt. Har inget av angora så vitt jag vet, kanske något gammalt plagg. Köper det inte (om det nu finns så många affärer kvar som säljer angora, blev ju ett väldans liv om det ett tag.) Har en gammal dunjacka annars är jag dunfri. Målet är att skippa allt.

Whippetgerbilen
2014-05-16 11:20
#22

#18 Jag tänkte mest på pälsfarmar när jag skrev det där! Förlåt :p

Dogs is my world ♥

elinhe
2014-05-17 10:42
#23

Jag tycker att det är minst lika hemskt att köpa pälsar från djur då djuren nästan alltid flås levande. Vet att man i vissa fall flår dem, sätter dem i en bur till pälsen vuxit ut igen, flår dem igen, osv. Tycker det är så fruktansvärt hemskt att jag bara vill gråta. A big no no från mig :(

tlover
2014-05-17 10:46
#24

#23 Det är totalt omöjligt att pälsen kan växa ut från ett djur som är flått.

Djur som flås levande dör, sen kan du inte säga att all päls kommer från djur som flåtts levande då det endast är tillåtet i några få länder (eller den enda jag vet är Kina men det kan ju hända att det är tillåtet i andra länder men inte tex här i väst).

I Sverige är det tex olagligt att plåga djur så. Så all päls från Sverige kommer från redan döda djur.

l'm back

Whippetgerbilen
2014-05-21 11:31
#25

#24 men här i Sverige kan djuren också dö en plågsam död i pälsfarmarna, E.x dödade med el eller gasade, och då är det inte alls säkert att djuren dör direkt utan har bara tappat medvetandet.

Dogs is my world ♥

tlover
2014-05-21 11:39
#26

#25 tekniskt sett ska alla djur också avblodas men det händer ju att dom inte stuckits (avblodats) nog bra.

Men det har ju snarare med att det är så storskaligt att göra än att det är just pälsdjur.

Men det kan inte ske nån stans att man flår djur, slänger in dom i en bur och låter huden och pälsen växa ut igen.

Om nu inte det är zomieskinn kanske

l'm back

Whippetgerbilen
2014-05-21 14:08
#27

#26 jag tror den som skrev så blandade ihop flå och rycka av pälsen.

Dogs is my world ♥

Annons:
tlover
2014-05-21 14:18
#28

#27 det gissar jag med men det är bra att rätta då tycker jag eftersom om man påstår för folk som inte är så kunniga i djurrätt osv att man flår djur och sen låter dom få hud och päls att växa ut gör nog inte så man får fler folk som lyssnar om man säger så.

l'm back

Upp till toppen
Annons: