Annons:
Etikettnäringslära
Läst 3052 ggr
tlover
2/4/14, 9:28 PM

upptag av hemjärn vs icke-hemjärn

Hej

Jag gillar siffror ganska mkt och just nu håller jag koll på vad jag äter och då kom jag att tänka på att jag läst nånstans att man ska äta e viss procent mer järn då man är vegetarian än RDI eftersom det är icke-hemjärn men jag kan inte hitta det.

Jag är inte rädd för att jag får i mig för lite då jag idag fått i mig 165% av RDI och igår nästan samma (och till lunch och middag dricker jag i princip aldrig te bara örtte, jag tillagar nästan all mat i gjutjärnspannor och får i mig många gånger mer C-vitamin än RDI). Jag är mest intresserad av siffrorna helt enkelt.

Jag vet också att alla tar upp järn olika jag tänkte mest om nån annan har sett den där procenten som jag inte minns längre 🙂

l'm back

Annons:
tlover
2/4/14, 10:00 PM
#1

hmm om detta stämmer så kanske jag ska tänka mer på järn ändå, för enligt det ska jag (som vegetarian) få i mig 180% av RDI

l'm back

slarvigt
2/6/14, 7:38 PM
#2

Hm, fast om du inte ofta dricker te/kaffe eller äter mejeriprodukter och dessutom lägger till gott om vitamin c ska det inte vara några problem såvitt jag förstått. Vitamin c hjälper även upptaget av icke-hemjärn till väldigt stor del. Vegetarianer och köttätare brukar i allmänhet ha liknande järnvärden, medan veganers brukar vara bäst. Nu minns jag inte var jag läst detta, förutom att jag kände mig nöjd över källan…

tlover
2/7/14, 7:55 AM
#3

#2 jag dricker te (jag är ju värd för te i fokus så ;) ) Jag dricker det bara inte i närheten av lunch/middag helt enkelt. Kaffe dricker jag däremot aldrig. Förr när jag drack te heeeeeeeeela tiden (sämre kvalitet på teet så då drack jag mer helt enkelt och jag pluggade då) så hade jag sämre järnvärde, men sen dess har ingen läkare klagat även om jag säkert inte har supernivåer. Men jag tänkte både mattemässigt och så vill jag inte bli så trött igen

l'm back

Upp till toppen
Annons: