Annons:
Etikettallmänt
Läst 2255 ggr
retep
2014-02-09 16:11

Ägg, kaviar, honung...

Äter du inte ägg och kaviar för att det producerats i hönan och fiskens kropp? Då borde du kanske inte heller äta honung, eftersom den tillverkats och kommit till genom att ha passerat genom biets tarm och kropp!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
tlover
2014-02-10 08:46
#1

Honung passerar aldrig biets tarm, biet tuggar nekateren x antal gånger och spottar ut det.

Bina behandlas också bättre än höns och fisk, tex så behöver man inte döda bina för att komma åt honungen som man behöver med kaviar.

väljer man ekologisk honung får inte heller bidrottningarna vinklippar tex.

honungen med minst skador på bina får man nog genom warrekupor eller tex topbarkupor, så vill man ha honung så kan man leta upp en biodlare som använder warre el topbar

Man ska tänka på att bina behövs också, utan bin så äter inte vi människor. Bina håller på att dö ut nu så man gör världen en tjänst att ha bin snarare än tvärtom.

l'm back

Stallmima
2014-02-10 23:04
#2

Äter honung ,gottgott bättre än socker   👍

Fridaosx
2014-02-12 11:44
#3

Jag äter inte honung (är dock vegan) eftersom jag inte anser att vi människor ska utnyttja djuren för våra egna syften. djuren ska få finnas för sin egen skull - inte för människans. Om vi nu skulle ha bin för deras skull skulle vi bygga bon till dem, kanske hjälpa dem på traven men inte utnyttja dem genom att ta deras föda (även om en ersätts med annat). Tycker en före detta användare sa det väldigt bra i en diskussion på vegan i fokus angående just honung: "Precis som komjölk som hör till kalvarna egentligen, så hör honungen till bin och binas larver."

allmänt om biodling: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/honung-och-bivax

Diskussionen ja refererade till: http://vegan.ifokus.se/discussions/4ff834d7d3b4fd38d2001777-honung

You haven't lived until you've found something worth dying for

tlover
2014-02-12 15:34
#4

#3 Larverna äter inte honung, honung samlar dom för vinterföda. Larverna äter fodersaft som ambina själva utsöndrar, efter tredje dagen får larven också pollen, Dit hör inte honungen.

Det finns fler och fler som övervintrar bin med deras egna honung, då använder man vanligtvis topbarkupor eller warré kupor, det man gör då är i princip att ge dom "husrum" och skydda mot rovdjur och för det får man lite honung och vissa år ingen honung alls (beroende på hur sommaren har varit). Vill man stödja vår matproduktion (eftersom man är beroende av bin för vår mat) och ekosystemet här i världen så kan man köpa honung från folk som har warré el topbarkupor (el skaffa själv).

Jag ska förtydliga, jag anser inte att honung är veganskt men man ska i alla fall inte sprida påhittad "fakta" bara för det.

l'm back

Upp till toppen
Annons: