Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 4837 ggr
veggie4every1
2014-02-14 13:13

Nytt svar på mjölkgåtan

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nytt-svar-pa-mjolkgatan Men det betyder ju inte att det är nödvändigt och bra för oss idag när vi inte svälter :) Det finns så många olika alternativ till komjölk idag om man vill dricka mjölk. Bättre för människan och bättre för kor och kalvar. Jag lägger denna under djuretiska frågor eftersom jag tycker det är en djuretisk fråga. Man kan avstå från komjölk oavsett om det skulle varit nyttigt eftersom det inte alls är livsnödvändigt idag för människan med modersmjölk från en ko. Man kan avstå för att skona kor och kalvar från ett fruktansvärt lidande. Precis som man kan avstå från kött och andra djurprodukter och utnyttjande.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
monstermash
2014-02-14 13:19
#1

Har du tänkt på att om vi tar bort korna så försvinner mycket öppna landskap som djuren betar ner? 🤔

veggie4every1
2014-02-15 03:16
#2

#1 Öppna landskap rättfärdigar inte utnyttjandet och dödandet av betesdjuren. Öppna landskap är skapade av människan. Det är ingen naturlig biologisk mångfald. Jag tycker inte att vi måste bevara de öppna landskapen till det priset det kostar. Vill man bevara en del av dessa för den biologiska mångfalden så kan man tillsätta mänsklig arbetskraft. Det är möjligt att om landskapet måste se ut exakt som det gör idag så kräver det betande djur. Jag tycker dock inte att det är nödvändigt att landskapet måste se ut exakt som det gör idag till priset av fortsatt djurutnyttjande och dödande av 100.000 tals djur varje år i all evighet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

monstermash
2014-02-15 22:04
#3

Ställer du upp som mänsklig arbetskraft då? Eller vilka hade du tänkt ska göra det?

Persifone
2014-02-15 22:07
#4

#3 Vi har en hel del arbetslösa i Sverige idag som gärna skulle vilja ha ett arbete. Jag hade gärna tagit mig an något sådant, då skulle hunden kunna vara med på jobbet.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

veggie4every1
2014-02-15 22:18
#5

#3 Jag skulle inte alls ha något emot att arbeta fritt ute i naturen. Låter toppen! Jag tror det jobbet skulle bli ganska poppis faktiskt. #4 Persifone, vi kan jobba ihop ;)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

monstermash
2014-02-15 22:28
#6

#4 - Det måste vara i dina kretsar det. Känner ingen som är villig att arbeta på fält bara för att hålla landskapen öppna och att tro att alla arbetslösa vill ha vilket jobb som helst… Oj. 

Nu lämnar jag denna diskussionen.

Annons:
Persifone
2014-02-15 22:34
#7

#6 Jag sa inte att alla arbetslösa vill arbeta med det, men det finns säkert ett antal. Förstår inte varför det skulle vara en så fruktansvärd tanke att jobba på ett fält? #5 Ja, men det kan vi göra! Så kan vi ha veganpicnic varje lunch!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

veggie4every1
2014-02-16 00:19
#8

#6 Vad är det som är så fel i ett sådant arbete? Jag tror att många skulle uppskatta ett fritt arbete utomhus. Jag förstår inte vad som skulle vara så negativt faktiskt. Man skulle nästan kunna tro att du inte tycker det är "fint" nog. Kan du förklara lite närmare hur du tänker?

#7 Ja, det låter som en dröm 🙂 Så kan jag leka med vovven också🐶

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DeadlyEyes
2014-02-16 12:36
#9

#6

"Det måste vara i dina kretsar det. Känner ingen som är villig att arbeta på fält bara för att hålla landskapen öppna och att tro att alla arbetslösa vill ha vilket jobb som helst… Oj. 

Nu lämnar jag denna diskussionen. "

Du skulle bli förvånad vad folk är villiga att göra för vad de anser är värdefullt.

Tänk dig bara något som att jobba med housekeeping på ett hotell. Ingen big deal? Jag har gjort det, man byter sängkläder (det är inte allför sällan man hittar kondomer under lakanet), tar upp våta handdukar som folk har torkat hela kroppen i. Jag ryser lite av ens tanken..
Eller ännu bättre, sophantering, rörmokeri osv. Hur vanligt är inte det?
Fältarbete… De lär inte bli några problem alls. För övrigt så ser inte jag heller hur det skulle vara så illa med det arbetet.

Synd att du lämnar tråden med så kort varsel. Jag tänker naturligtvis inte tvinga dig kvar på denna tråd om du inte vill det, men jag är nyfiken på hur du tänker, som veggie4every1 i inlägg #8 också är.

retep
2014-02-16 22:32
#10

#0 "Man kan avstå för att skona kor och kalvar från ett fruktansvärt lidande" Hur lider kor och kalvar för att vi mjölkar kor och använder deras mjölk? Kan ju vara så att vi Svenskar och Italienare kan dricka mjölk men inte annars så vanligt, varför kan det då vara så att vi, i de flesta länder äter och tål mjölkprodukter?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

veggie4every1
2014-02-17 00:45
#11

#10 65% av nötköttet i matbutiken kommer från mjölkindustrin.

För att en ko ska bilda modersmjölk så måste hon bli dräktig. Hon måste föda en kalv om året i ca 5 år sedan slaktas hon och hamnar i köttdisken i matbutiken.

Eftersom människan ska dricka modersmjölken som är menad för kalven så måste vi ta ifrån kossan hennes kalv. Kossan har moderskänslor och hon lider väldigt av att få sin kalv borttagen. Denna sorg får hon uppleva gång på gång i sitt liv. Kalven skriker efter sin mor och känner en enorm stress och ångest. Den lilla tjurkalven får ofta stå inomhus hela livet (ca 18 månader) sedan slaktas han och bli kalvfärs eller något annat som människor vill äta.

Honkalvar sparas ibland till att ersätta sin mor i mjölkindustrin.

Hos majoriteten av världens befolkning är laktosintolerans ett normaltillstånd. Ca 70% av världens befolkning är laktosintoleranta efter modersmjölken. Det är alltså normen. Resterande 30%, bla. vi i Sverige har en mutation som gör att vi kan spjälka laktos i vuxen ålder.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

retep
2014-02-17 10:06
#12

Tack för informationen! Är vegetarian sen slutet av -70 talet. Använder mjölkprodukter och även om jag inte dricker mjölk så gör jag ofta färskost och yoghurt Tänker att det stora problemet i kött och mjölkindustrin handlar om en galen överproduktion…som kunde varit så mycket mer human och tagit hänsyn till djurens rätt

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fialialej
2014-02-17 20:30
#13

Angående öppna landskap - det hade ju vart fint om de djuren som finns inom industrin hade fått gå ute och beta. Men tyvärr är det billigare att binda upp dem inomhus. Få djur får möjlighet att komma ut.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
veggie4every1
2014-02-17 21:08
#14

#12 Det var så lite så 🙂
 
Jag skulle vilja påstå att djuren i mjölkindustrin lider mer än djuren i köttindustrin.
För att inte tala om den hemska äggindustrin. Så när en lakto/ovo vegetarian menar att denne är vegetarian för djurens skull så har man inte hämtat tillräckligt med kunskap eller så väljer man att bortse från lidandet för att det känns enklare och man tycker om smaken på ägg och komjölksprodukter. Det är produkter man är van vid.

Men man brukar ju som lakto/ovo vegetarian vara van vid att laga rätter utan kött. Så steget är inte så långt och svårt som man kanske tror till att gå över till en vegansk kost. Ägg som bindemedel ersätter vi ju enkelt med stärkelse, exempelvis potatismjöl, tapioka eller maizena.
Komjölksprodukter finns det många ersättningsprodukter för. En uppsjö av olika "mjölkar", det finns ost som smakar väldigt likt komjölksost. Det finns ersättning för youghurt, gräddfil och mjukost. Det finns mjölkfritt smör osv. Så man behöver inte avstå om man inte vill.
Det gör en sådan fantastisk skillnad för djuren att det är värt att prova tycker jag. Det är absolut ingen uppoffring att vara vegan, det är en glädje och det är enkelt 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2014-02-18 00:07
#15

Per-Anders Svärd skrev en bra artikel på sin blogg om lakto/ovo vegetarianism.

http://peranderssvard.blogspot.se/2010/10/blev-du-verkligen-vegetarian-for-att.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DeadlyEyes
2014-02-18 14:01
#16

retap

Du verkar väldigt nyfiken och öppensinnad för nya kunskaper, sällan man stöter på såna som du.

Tack veggie4every1 som delade med sig av sina kunskaper!
Tyvärr ligger det ännu mer djurplågeri inom mjölkindustrin som inte har nämnts ännu. Har ni någonsin hört talas om att det finns var i mjölk?

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/ny-rapport-om-livet-efter-koinstangningen

En del brukar bli förvirrade och förstår inte hur sånt här går till, jag kan berätta lite mer ingående om vad som faktiskt händer, om det skulle uppskattas.

ta hand om er alla!
…och djuren också förstås!

veggie4every1
2014-02-18 23:08
#17

#16 Ja, usch, visst finns det mer lidande. Jag skulle uppskatta om du berättar👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Eftermiddag
2014-02-19 09:49
#18

Där jag bor finns det kor vars enda uppgift är att hålla landskapet öppet. Det är en långhårig ras som går ute hela året och inte behöver mjölkas. Det går både tjurar och kor i hagen och ibland blir det kalvar. De lever tills de blir gamla och sjuka och slaktas alltså inte så fort de är tillräckligt stora för att bli mat. De verkar må rätt bra där de går, och kommer fram och hälsar på folk som promenerar. Särskilt om de har äpplen med sig :)

ebbamedruby
2014-02-20 23:50
#19

Bra tankeställare. Jag dricker aldrig mjölk utom ibland när jag lagar mat, men min bov är oboy. Jag kan dricka oändligt mycket oboy… Ibland slänger jag dock mjölk. Ska börja köpa sojamjölk, om det finns på vår lilla affär. Det är väl längre hållbarhetstid och så smakar det ju likadant/godare.

veggie4every1
2014-02-20 23:57
#20

#19 Du kan lugnt fortsätta att dricka oboy. Visst är det gott?😉

Jag lovar dig att oboy med mandelmjölk är mumsmums…men sojamjölk kan nog fungera utmärkt bra det med🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cochon
2014-02-21 20:56
#21

"Kossan har moderskänslor och hon lider väldigt av att få sin kalv borttagen. Denna sorg får hon uppleva gång på gång i sitt liv. Kalven skriker efter sin mor och känner en enorm stress och ångest. Den lilla tjurkalven får ofta stå inomhus hela livet (ca 18 månader) sedan slaktas han och bli kalvfärs eller något annat som människor vill äta. " Jag går själv på ett lantbruksgymnasium och hjälper ofta till i skolans kostall. Allt detta du beskriver stämmer överrens med vad som skulle ske i kött industrin. Köttkorna har i regel starka moderskänslor och det är just därför man inte skiljer mor och kalv åt. Kossan skulle bli vansinnig och kalla på sin kalv långt efter avvänjningen och varken hon eller kalven skulle må bra av detta. Därför låter man kalven gå kvar hos sin mamma i många månader framåt och avvänjningen sköter kalven själv. Däremot i mjölkindustrin går det till precis som du beskriver. Kon får sin kalv och hon får gå med den i några dygn sedän skiljs de åt, MEN! Mjölkkors modersegenskaper är i stort sett obefintliga och avvänjningen går smärtfritt. Varken kon eller kalven upplever någon stress eller saknad av varandra. Kon återgår till flocken och kalven flyttas till de andra kalvarna. Jag har aldrig upplevt att kalvarna saknar sin mamma, de är pigga och dricker flitigt av mjölken man ger dem.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

veggie4every1
2014-02-25 01:32
#22

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cochon
2014-02-25 16:09
#23

#22 Man kan inte jämföra utländsk djurprudoktion med svensk. Sverige har hårdare krav på djurhållning än resten av världen. Dess utom kan jag inte uttala mig om utländsk produktion eftersom jag inte är insatt i det. Skulle kanske varit klarare med att jag endast uttalar mig om hur det går till i Sverige. Om kon eller kalven hade upplevt någon som helst stress vid avvänjningen hade det aldrig funkat att ha kalvar och kor i samma stall. Då hade korna flockats vid gången och skriket på sin kalv i flera dygn. Men eftersom så inte är fallet funkar detta finfint.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: