Annons:
Etikettallmänt
Läst 5458 ggr
matildahamster
2014-03-02 20:39

Panik på hemkunskapen

Hej jag har ett problem

Jag är vegetarian/nästa vegan och jag verkligen hatar hemkunskapen! Han tvingar oss att laga äckliga rätter, och oftast som innehåller kött. Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag vill inte röra det! Är det bara jag som känner så? Han säger bara att "Du behöver ju inte äta det..", men jag vill inte ha något att göra med kött alls! 

Är jag konstig som känner så här? Jag är förvirrad och mår dåligt. Jag ska inte behöva gå runt och må dåligt varje vecka innan hemkunskapen. Hur skulle ni ha känt och vad skulle ni ha gjort? Överreagerar jag?

:( Ps. Jag är 14 år

Annons:
[Moa-]
2014-03-02 20:51
#1

Rör inte köttet? Gör tillbehören och det andra? Eller kräv ett vegetariskt alternativ, nästan allt går att göra vegetariskt.

Jag rörde aldrig kött på hemkunskapen när jag gick i högstadiet, vilket nu är många år sedan. Däremot skall du kunna fakta och vara på plats, men röra det finns det väl ingen poäng med?

Dissektionerna på biologin var dock gränsen för mig, där vägrade jag befinna mig i närheten, vilket även detta accepterades utan några invändningar. Dock tror jag att det krävs att du är genuin rakt igenom med detta i dylika fall, att äta gelatin/kött varannan dag inte vilja delta tror jag inte kommer accepteras.

Leon1973
2014-03-02 20:51
#2

Eftersom du är vegetarian har du rätten att laga vegetarisk mat också.

Det är bara att ta upp det med läraren, om han inte lyssnar så är mitt råd att du tar upp det med rektorn.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

matildahamster
2014-03-02 20:56
#3

Svar till Moa: 

Jag är väldigt strikt.  Äter verkligen inte gelatin, haha! 

Jag trodde jag typ var ensam om det här problemet.. Mina kompisar förstår mig typ inte. Mamma säger att jag kommer få dåligt betyg ifall jag struntar i att göra köttet, och bara göra tillbehören istället. Det är precis så som du beskriver som jag har gjort.  Men Ärligt talat så skulle jag inte ha hållt på med köttet för att få bättre betyg heller. 

Tur för mig att vi inte har dissekerat på biologin ännu. Det vägrar jag att göra! 

Och tack för stödet. Jag blir glad när andra personer förstår mig. Nu ska jag hålla modet uppe och stå för min åsikt! Tack så jättemycket. Och förlåt ifall jag stavar fel jag har lite skrivsvårigheter… TACK!

matildahamster
2014-03-02 21:03
#4

Svar till Leon: 

Ja, jag tycker också det. Men jag har bara fått göra en annan rätt EN gång. Min hemkunskapslärare är kass! Han är riktigt gammaldags, och det känns knappt som om han har koll på någonting!

Jag kanske borde gå till rektorn? Men vad kan hon göra åt saken, tänker jag…

Blodfot
2014-03-02 21:03
#5

laga inte kött om du inte vill! PÅ hemkunskapen lagade jag inte kött alls, eller var med på disikeringen.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Moa-]
2014-03-02 21:04
#6

Nej, du har rätt till din övertygelse, förklara denna för läraren, på ett ytterst sakligt sätt med tydliga motiveringar. Säg sedan att du gärna lär dig metoder, men att du ej befattar dig med kött med grund i din etiska övertygelse. 

"            Mat, måltider och hälsa

  • Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept.
  • Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
  • Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
  • Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov.
  • Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Konsumtion och ekonomi

  • Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang.
  • Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.
  • Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
  • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.

Miljö och livsstil

  • Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
  • Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.
  • Tvätt och rengöring samt olika rutiner och metoder för detta.
  • Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
  • Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse." Kursplanen för hem- och konsumentkunskap på högstadiet

Ingenstans står något om att du skall tillaga eller hantera kött, så detta skall ej påverka ditt betyg.

Annons:
matildahamster
2014-03-02 21:11
#7

tack så jättemycket ni är bäst!!! Jag ska absolut visa kursplanen för honom. Tack nu släppte en tyngd från mina axlar.

[Moa-]
2014-03-02 21:18
#8

Vad härligt! =)

Leon1973
2014-03-02 21:33
#9

Och som sagt om han inte tycker att det har någon betydelse så går du till rektorn, rektorn är där för att se till att allt fungerar som det ska.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Magi-cat
2014-03-03 09:15
#10

#0 Förstår dig verkligen!

Ofattbart att det fortfarande går till på det sättet!

Du har fått bra svar av Moa och du har all rätt att säga ifrån, så jag villa egentligen bara säga: Stå på dig!

Lycka till! ✨🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Intehärutandär
2014-03-03 23:30
#11

Du ska få göra vegetarisk kost. Det fick jag och jag gick i högstadiet från 1992. Och fick en 4a i betyg (5 om jag tyckt teorin var det minsta intressant). Kan inte minnas att jag behövde ta i något kött, eller fisk. Fröken hade alltid linser, bönor eller annat till mig.

Majskiii
2014-03-13 09:34
#12

Usch!

Jag minns att jag själv fick ont i magen om det var kött eller fisk som skulle lagas, för jag behövde alltid berätta att jag var vegetarian. Det är konstigt, för jag är ju nöjd med att vara vegetarian. 

Även om det känns ruskigt jobbigt måste du tala om att du äter inte kött och tänker inte tillaga det! Du är verkligen inte ensam. 

Olika hemkunskapslärare fungerar på olika sätt. vissa ger mycket respekt för vegetarianer, vissa skiter i det och ger dig bara kallt samma uppgift som alla andra.

Stå på dig. :)

Majskiii
2014-03-13 09:36
#13

Dissekerade vi gick jag rakt från skolan. Oavsett om det var dumt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: