Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 10510 ggr
Maja
2014-03-02 22:53

Enkla och snabba recept med rödbetor

Jag har rätt så nyligen funnit min livs nya kärlek i rödbetor. Så oerhört gott och underbart! Tidigare har jag bara provat inlagda på glasburk men nej, det är inte samma sak som färska. Men jag är ju alltid sådär oerhört tråkig och gör typ ett och samma recept tre veckor i rad, sedan hittar jag ett nytt recept dom jag gör i tre veckor och så fortsätter det. Fantasilöst, jag vet. Jag har googlat och hittat lite recept, men jag har aldrig tid/ork att göra någon överdrivet avancerad rätt, utan jag har hittills varierat mellan: - Skivade rödbetor i ugn med smulad fetaost och solrosfrön - Tunt skivade rödbetor (carpaccio) med mögeloströra - Rödbetssoppa Jag är ute efter fler, snabba och enkla recept med rödbetor som huvudingrediens. De ska alltså gå snabbt att göra (koka dem i 45 min är okej, om receptet kräver det) och framförallt enkla - inte femtioelva ingredienser som jag aldrig har hört talas om… :) Så, tips mottages gärna! En annan fråga förresten - kan man frysa in rödbetor och hur gör man då? Kokar dem först?

Annons:
Kalendula
2014-03-02 22:57
#1

Skiva dom lövtunt, torka dem i ugnen i 50 grader i några timmar. Ha ungsluckan lite på glänt.

Sedan har du urgoda rödbetssnacks, bara att stoppa i munnen 🤤

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Maja
2014-03-03 10:15
#2

#1 - Tack, det lät jättegott! Det måste jag prova - perfekt till helgen ju! Har man på någon krydda, eller bara "naturella"?

tlover
2014-03-03 12:26
#3

Koka rödbetorna (2 små el 1 stor/pers)

ovo-veg version

rör ett ägg i en skål (så att vitan och gulan är samma), lägg ströbröd, salladskrydda, cayennepeppar och liite salt (salladskryddan är ju salt så man behöver inte så mkt) på ett litet fat.

skala och skiva rödbetorna (ca 1-1½ cm tjocka skivor), doppa i ägg, sen ströbröd och stek sen i några minuter på varje sida. Passar till stekt ägg och potatis.

Vegan versionen.

Skala och skiva rödbetorna (ca 1-1½ cm tjocka skivor), doppa skivorna i grahamsmjöl som är kryddat som ovan och stek som ovan.

Min man skulle nog kunna äta ihjäl sig på dessa rödbetsbiffar (hette så i mormors recept även om dom inte är så biffiga)

Man kan göra det på rödbetor som kokades dagen före också.

l'm back

Maja
2014-03-03 12:56
#4

#3 - Åh, vad gott det lät! Det måste jag också prova. Tack!

elinab
2014-03-03 20:10
#5

1. Tvätta av ev jord från betorna men skala inte. Vira in i folie, in i ugnen på ca 200 grader. Baka tills de är mjuka 30-60 minuter beroende på storlek. Skala när de svalnat lite, brukar gå att liksom dra av skalet.

2. Riv en rejäl bit färsk ingefära. Blanda med smör, lite vitpeppar och ev. salt.

3. Skär betorna i klyftor. Servera ljumma betor med ingefärssmör som smälter över.

Kan göras med kokta betor också men det blir lite godare med ugnsbakade :)

Maja
2014-03-03 23:38
#6

#5 - Åh, mums! Det ska jag också göra! Tack!

Annons:
Maja
2014-03-05 09:43
#7

#3 - Åh. Hjälp! Jag gjorde de biffarna igår och åååh, vad gott det var! ❤️ Tack!

JodineFritzl
2014-03-06 20:36
#8

Hittade detta recept (är också helt förtjust i rödbetor) som jag ska prova i helgen tänkte jag.

http://www.vegetariantimes.com/recipe/beet-and-lentil-hummus/

Intehärutandär
2014-03-08 18:03
#9

Jag gör ugnsrostade rotsaker i ugn bl a. 

Potatis (klyftad), morot, palsternacka, rödbeta, kålrot och röd lök (klyftad). Olja omkring, salt, vitpeppar och franska örter eller annan örtblandning. Lite honung ringlat över sista minuterna.

Serveras  med fetakräm och något köttsubstitut. Grillat  t ex. 

Eller rödbet- och fetabiffar. Blanda ner ett ägg och ev lite lök. Salt, peppar och stek.

JapaneseBoi
2014-03-08 20:25
#10

Älskar också rödbettor :-)

 Jag brukar tärna dom, koka tills de är halvmjuka och sedan blanda ned dom i en skål jag redan förberett med endast grönsallad ihoprört med fetaost. Den kombinationen alltså… :-) Brukar även ha i lite quornfärs ibland.

Majskiii
2014-03-13 09:42
#11

Enkla rödbetsbiffar:

Riv ett par rödbetor, blanda med ett ägg, salt peppar, vitlök, tror det är allt. Stek i smör. C:

Upp till toppen
Annons: