Annons:
Etikettmatprat
Läst 2495 ggr
Majskiii
3/13/14, 10:08 AM

Vilka produkter avstår ni ifrån?

Vilka animaliska produkter avstår ni ifrån? Motivera gärna. :)

Ber verkligen om ursäkt för tråden innan…

Annons:
tlover
3/13/14, 10:25 AM
#1

Kött och liknande (inälvsmat, blod, ben i mat även fisk hör såklart hit)

Mjölkprodukter, Löpe (fast jag har inte stött på det i en icke mjölkprodukt), kaviar, gelatin, E-120 (för det är den enda jag kan utantill 🤪).

Jag äter ägg (vi har egna höns), honung (vi har egna bin) och bivax.

Jag använder också läder, ull, ben, horn osv men bara om det inte finns ett bra vegetabiliskt alternativ som inte är plast och då om jag kan köps det på second hand.

(tex jag köper en hornkam helldre än en plastkam men finns det en lika bra träkam så köper jag den istället)

päls skulle jag kunna köpa på second hand om det har en mening (dvs för att hålla en varm inte för mode) eller päls från egna djur men jag skull inte köpa "nytt" (eftersom pälsdjur ofta har det dåligt).

i mediciner äter jag animaliskt om jag inte har nått val.

l'm back

Majskiii
3/13/14, 11:34 AM
#2

Ok. :)

Jag själv avstår från kött, fisk och skaldjur, E-120, gelatin, Löpe, vanlig tandkräm (vet inte vad de otäcka ämnena heter där), ull, merino, läder, päls och liknande.

Mejeriprodukter och ägg käkar jag, men ska snart plocka bort den biten.

Jag äter eller klär mig aldrig i rent dött djur, men undviker även vissa produkter från levande djur.

tlover
3/13/14, 2:14 PM
#3

åh även fast jag använder ull så köper jag inte merinoull.

l'm back

JodineFritzl
3/13/14, 6:54 PM
#4

Alla sorters kött såklart, de flesta mjölkprodukter (hasselnötsmjölk, såå gott) ostar med Löpe i, äter helst inte ägg eller använder det i mat. Fisk äter jag om det ABSOLUT inte finns nåt annat att äta, tex ute på restaurang osv men det händer så sällan. Köper ingen egen fisk.

Tandkräm, gelatin, försöker undvika läder och päls men eftersom jag sysslar med medeltida reenactment på fritiden så är det inte alltid det går att undvika helt. Använder ylletyger och ullgarner i min hobby men köper inte vad som helst utan från seriösa säljare. Likadant med de eventuella pälsdetaljer jag köper, eller second hand.

Endezeichen
3/14/14, 8:17 AM
#5

Kött, fisk, fågel, skaldjur, mjölkprodukter, ägg, gelatin, E120, E901, E904, amylas, albumin, shellack, honung, mjölkarom, mjölkextrakt, köttarom, köttextrakt, honungsextrakt, a(även om det diskuteras om dessa fem sistnämnda är animaliska eller ej), insekter, bivax, fiskbloss/husbloss, glycerol. Ska börja med fler nu http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Vilka-tillsatser-kan-ha-animaliskt-ursprung/. http://www.greenoption.org/e-nummer/animaliska.html http://www.greenoption.org/e-nummer/animaliskautan.html Kommer dock inte alltid ihåg alla, och exempelvis E471 (mono- och diglycerider av fettsyror) släpper jag igenom för att det så ofta är vegetabiliskt. Hehe… Undviker även ull, päls, skinn, läder, mocka, vanligt tandkräm, ben, horn, blod, talg, dun… Ja… Använder dock mina hundars hundhår att göra saker av, men dessa vet jag ju hur de har det och jag vet att de blir rättvist och får inte pälsen bortryckt eller behandlas under tvång eller våld, och de lever. :

Endezeichen
3/14/14, 12:09 PM
#6

Jag undviker också silke,

Annons:
Elena-Maria
3/14/14, 2:04 PM
#7

Jag undviker gelatin och Löpe. Äter ägg, mjölk och fisk. Undviker dock tigerräkor och fisk som inte är "grön".

Vägrar duntäcke och -kuddar samt även jackor. Äger två skinnjackor sedan innan jag blev vegetarian och det känns lite dubbelmoral att använda dem men det gör jag. Eller jag använder bara en, men ändå. Äkta päls skulle jag aldrig köpa eller ta på mig. Fick en fårskinnsfäll i present från får som några i släkten haft, vet att fåren hade det bra men jag skänkte fällen till en annan släkting eftersom jag inte tycker sånt är mysigt, dessutom känns det lite fel.

Fred och god växt!

decembercelsius
3/14/14, 6:26 PM
#8

Jag undviker allt animaliskt.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


IngaTrnqvist
3/14/14, 7:58 PM
#9

Jag avstår från all animalisk föda för min egen del. Har dock hund och katt som givetvis för foder med hög kötthalt. Även läderkoppel och några få ullprodukter. Annars användar jag mig sällan av animaliska produkter. Jag stödjer inte heller djurparker, cirkusar och sådant.

Majskiii
3/14/14, 9:54 PM
#10

#4 Haha, jag är galen i sojamjölk.

JodineFritzl
3/14/14, 10:28 PM
#11

#10 åh jag klarar verkligen inte av sojamjölk haha. Har försökt i flera år men det kommer aldrig att gå. Avskyr den smaken verkligen. Använder bara mandelmjölk när jag ska laga mat eller vill ha mjölk utan smak så att säga, och hasselnötsmjölken blandat med o'boy är som att dricka nutella 😍

ebbamedruby
3/18/14, 4:39 PM
#12

Allt kött utom fisk och skaldjur. Då räknar jag även in att jag avstår från t.ex gelatin & Löpe. Sedan dricker jag inte heller mjölk längre, jag är känslig för det och sedan lärde jag mig att kossorna lider enormt mycket, så ja. (Dock äter jag produkter med t.ex mjölkprotein och liknande :/)

*~HamsterHamster~*
3/20/14, 4:57 PM
#13

kött, fisk, skaldjur ägg som inte kommer från våra egna höns också gelatin och Löpe

Däremot dricker jag tyvärr fortfarande mjölk :/

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Stallmima
3/31/14, 9:45 PM
#14

Äter inte kött och fiskprodukter, köper inte nytt vad som har med läder och göra. Det jag redan har är "skadan" redan skedd och tycker det är synd att kasta bara för sakens skull. Äter dock både ägg, mjölkprodukter och ost etc dessa produkter har inte djur dödats för att få.  Har inga planer på att bli vegan

Upp till toppen
Annons: