Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 4549 ggr
JodineFritzl
3/16/14, 2:26 PM

Vegoburgare

Söker ert bästa recept på vegoburgare. Alltså inget hel eller halvfabrikat, utan från grunden.

Annons:
tlover
3/18/14, 5:06 PM
#1

för "riktiga" hamburgare (alltså såna med bröd) brukar jag bara mixa en burk kidneybönor och krydda med lite buljongpulver, sojasås, peppar, basilika och vitlökspulver ev nått att stabilisera med tex lite potatismjöl. Det tycker jag är bäst mellan bröd då man kan få dom ganska platta och dom är både enkla och goda.

Bönbiffar är en helt annan historia där är vita bönor (ca 2½dl), lök (½), morötter (samma som bönor), vitlök (1-2 klyftor), havregryn (ca ½dl), bujongpulver, sojasås och massa vitpeppar godast enligt mig

l'm back

Tant Grön
3/20/14, 1:19 PM
#2

Biffar på palsternackor är godast tycker jag.

450 g palsternackor
1 hackad lök
60g smör
35g vetemjöl
0.8 dl mjölk
2 tsk hackad gräslök
salt och peppar
ströbröd
olja till stekning

Skär palsternackorna i bitar och koka ca 10 minuter eller tills dom är mjuka
Mosa plasternackorna med potatisstöt eller med gaffel

Hetta upp smör i en panna och fräs löken utan att den blir brun, häll i vetemjölet, bryn lite, häll i mjölken och värm tills det tjocknar

Blanda lök/mjöl/mjölkblandningen med palsternacksmoset

Forma biffar (4 stora eller några fler mindre)
vänd biffarna i skorpmjöl
kyl i några timmar (kan man hoppa över)
Stek några minuter på var sida

ebbamedruby
3/20/14, 3:12 PM
#3

Goda era recept låter :) Jag vill testa, speciellt ditt #1

Lavine
3/23/14, 7:21 PM
#4

Palsternackor lät spännande! Jag har gjort på svarta bönor, liknande första receptet i #1, (någon gång har jag blandat med ett ägg för stadgans skull) men har tillsatt några droppar flytande rökarom, det blir kanon tycker jag. Hittade receptet: http://hejkamrat.se/veggienamnam/2012/09/02/rokig-svart-bonburgare/

tlover
3/23/14, 7:46 PM
#5

Vill man ha lite röksmak och inte vill använda rökarom så kan man använda rökt te, Jag har däremot bara använt det i marinader men marinerade bönor är ju också gott.

l'm back

Madde_Warrior
3/24/14, 10:41 AM
#6

När jag hade vegetarisk kurs i skolan gjorde jag och klasskompis burgare på champinjoner, Väldigt goda!! 😃
gjorde typ som man gör vanliga hamburgare: ströbröd ägg vatten/mjölk.
hackade svampen och stekte den LÄNGE så att så mycket vatten som möjligt var borta. jag skulle hackat dem väldigt fint så dem liksom är som en färs.
Vi hade i ost också för att göra det extra gott 😉

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Annons:
Stallmima
3/24/14, 10:04 PM
#7

Dessa recept måste jag pröva  👍

Lavine
3/24/14, 10:31 PM
#8

#6 Svampburgare… :-) varför har jag inte tänkt på det förut! Låter klockrent. *tummen upp*

Madde_Warrior
3/25/14, 8:20 AM
#9

Ja när jag ska göra vegetariskt hemma så ska jag definitivt göra det Om jag inte minns fel hade vi rödlök i också Men det är ju bara att prova sig fram och ta det man tycker bäst om själv :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Tant Grön
4/10/14, 12:15 PM
#10

#1 Provade ditt recept och det blev väldigt bra som just hamburgare. Lätt att göra också.

Kokburra
12/26/14, 5:18 PM
#11

#2 ditt recept verkar jättegott! Det har jag aldrig testat förut!

bearmeanswolf
12/26/14, 10:07 PM
#12

Generellt sett behöver man inte ägg och grejer i veg-burgare. Som bas kan du använda kokta kikärtor eller andra bönor (då kan du behöva extra mjöl för att binda burgaren, som t.ex. kikärtsmjöl, teffmjöl, bovetemjöl eller rismjöl), eller kokt ris eller polenta som bas. sedan använder du fantasin.

t.ex. riven rödbeta, rosmarin och chevre-biffar (med ris eller kikärtsbas)

t. ex. svampbiffar, hälften champinjoner, hälften portobello, timjan (med ris som bas)

det finns hur många möjligheter som helst…

du kan t.ex. ånga sötpotatis, mosa den tillsammans med kikärtsmjöl eller rismjöl, lite salt, peppar et.c. (konsistensen lite mosig), forma med vattensköljda händer och stek i olja med lite smör i slutet. servera med en lime och koriander-yoghurt….

Blanksteg
12/28/14, 9:18 PM
#13

Jag gjorde nyss hamburgare på palsternacka utifrån Tant Gröns recept, och det blev riktigt gott! :)

Annons:
Molliza
3/9/15, 5:58 PM
#14

Igår gjorde jag ett par biffar med lite allt möjligt av vad jag hade hemma och de blev supergoda!

Röda linser, lite begualinser, kikärtor, riven morot och squash, hackade solrosfrön och hasselnötter, fetaost, ägg, lite fiberhavregryn, gul lök och så kryddor 🙂

Upp till toppen
Annons: